Predicting the future of contemporary design is not an easy task; we are dealing with an ever-changing subject, crossing into several fields. Whenever a different trend arises, this has an automatic effect not only on the socio-economic context, but on the academic field as well. For this reason, Design students at the Polytechnic University of Milan need to be equipped with the right tools, in order to be able to master new techniques in Design, and not to be left behind. This dissertation aims at designing a system that is likely to help University students to promote themselves as professionals at all stages of their academic career. The first part of this dissertation mainly involved research. This aimed at finding out how Faculties of Design of Universities all over the world invest on promoting students and their works. The necessity of carrying out this kind of research arose from a simple observation: the Faculty of Design of Polytechnic University of Milan, for example, collects on average 1600 student projects a year. However, very few of these are actually put into practice, either by the University itself or by other organisations. Most of them are created, presented at the end of the term and then forgotten. Nowadays, when sharing creates added value, these projects need to be considered as a source of creativity which should be promoted. The second part of this work will present POLI.project, a new type of service which involves multiple targets: - first of all, the students, who will be allowed to promote themselves and their projects outside the academic world; - secondly, the Polytechnic University of Milan, which could use this service to advertise the potential and creativity expressed by students. This will not only attract prospect students, but also help the University to get a better position in the world ranking; - finally, local and international businesses, which will be able to collaborate directly with the students. This could start with the companies currently working with the University Career Service and then be extended to other businesses. In conclusion, this projects aims creating a system that will help different services of the University work together, by implementing some changes and develop existing resources.POLI.project is designed as a multimedia service, since it involves the promotion of students and their projects through a wide rage of media.
Nel contesto attuale, il design si presenta come una disciplina mutevole, dai contorni labili, con previsioni future difficili da definire. Ogni suo cambio di direzione si riflette inevitabilmente sul contesto sociale, economico e formativo entro il quale è immerso, apportando così di volta in volta importanti modifiche e innovazioni al sistema. Gli stessi studenti di questa disciplina nell’ambito del Politecnico di Milano, devono poter essere messi nelle condizioni di avere strumenti specifici necessari per diventare pionieri del nuovo design e non vittime passive di questo. Il presente lavoro di tesi si pone l’obiettivo di realizzare un sistema che porterebbe gli studenti, durante i cinque anni accademici, ad essere considerati non solo come tali, ma anche come promotori di se stessi in quanto professionisti. La fase di ricerca preliminare è stata eseguita secondo quest’ottica, andando quindi a vedere come, e con quali strumenti, le università di design di tutto il mondo investono sulla promozione dei propri studenti e dei propri lavori. La necessità di questa analisi nasce dalla considerazione di numeri importanti: il Politecnico di Milano, infatti, nella sola Facoltà del Design, realizza un quantitativo minimo di almeno 1650 progetti l’anno, che rappresentano un potenziale di creatività importante di cui tenere conto nell’ottica di poterli condividere e promuovere (soprattutto nell’era della “condivisione come valore aggiunto”), affinché non rimangano chiusi dentro il cassetto dopo il superamento dell’esame ad essi collegato. POLI.project, il servizio progettato ed esposto nella seconda parte della tesi, interessa in modalità differenti una moltitudine di soggetti. In primis gli studenti che hanno modo di promuovere se stessi e i propri lavori sia all’interno dell’università che oltre i confini accademici. In secondo luogo il Politecnico di Milano, che realizzerebbe così una vetrina che evidenzi la creatività che viene prodotta al suo interno in modo spettacolare e di grande impatto mediatico, creando così un maggiore appeal per le future potenziali matricole e migliorando il suo posizionamento internazionale rispetto alle altre Università in tale ambito. Infine verrebbero coinvolte le imprese che avrebbero un contatto più diretto con gli studenti, facilitando eventuali iniziative di collaborazione. Si comincerà a lavorare con quelle realtà che già oggi fanno parte del circuito di contatti del Politecnico di Milano, gestito dal Career Service, ma con l’intento di rendere l’iniziativa appetibile anche per nuove imprese. Lo spirito con il quale nasce questo progetto è quello di creare un sistema che parta da realtà già esistenti all’interno del Politecnico, per le quali sono previste alcune modifiche o il potenziamento di risorse interne. POLI.project è legato alle dinamiche della cross-medialità, in quanto punta alla diffusione e promozione dei progetti e degli stessi progettisti attraverso un sistema che vede la partecipazione coordinata di più media. Dovrà rappresentare un appuntamento settimanale a cui tutti gli studenti partecipano, sentendosi coinvolti e favorendo dibattiti, discussioni e confronti reali.
Poli.project : design di un servizio open e di un format crossmediale per la valorizzazione della creatività degli studenti del Politecnico di Milano
RESTUCCIA, DOMENICO
2011/2012
Abstract
Predicting the future of contemporary design is not an easy task; we are dealing with an ever-changing subject, crossing into several fields. Whenever a different trend arises, this has an automatic effect not only on the socio-economic context, but on the academic field as well. For this reason, Design students at the Polytechnic University of Milan need to be equipped with the right tools, in order to be able to master new techniques in Design, and not to be left behind. This dissertation aims at designing a system that is likely to help University students to promote themselves as professionals at all stages of their academic career. The first part of this dissertation mainly involved research. This aimed at finding out how Faculties of Design of Universities all over the world invest on promoting students and their works. The necessity of carrying out this kind of research arose from a simple observation: the Faculty of Design of Polytechnic University of Milan, for example, collects on average 1600 student projects a year. However, very few of these are actually put into practice, either by the University itself or by other organisations. Most of them are created, presented at the end of the term and then forgotten. Nowadays, when sharing creates added value, these projects need to be considered as a source of creativity which should be promoted. The second part of this work will present POLI.project, a new type of service which involves multiple targets: - first of all, the students, who will be allowed to promote themselves and their projects outside the academic world; - secondly, the Polytechnic University of Milan, which could use this service to advertise the potential and creativity expressed by students. This will not only attract prospect students, but also help the University to get a better position in the world ranking; - finally, local and international businesses, which will be able to collaborate directly with the students. This could start with the companies currently working with the University Career Service and then be extended to other businesses. In conclusion, this projects aims creating a system that will help different services of the University work together, by implementing some changes and develop existing resources.POLI.project is designed as a multimedia service, since it involves the promotion of students and their projects through a wide rage of media.File | Dimensione | Formato | |
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