That of Architecture on Display is a paradoxical question: for obvious reasons of scale and rooting into its context, architecture is generally substituted, in museums and exhibitions, by surrogates, in absentia objecti. There are, though, exceptional cases where the paradox is solved and we can find uprooted architecture, out of its context: it is the case of archeological museums and those of decorative arts, and later of historical museums and recent "narrative" museums. Expanding the meaning of "museum" and "exhibition", we could include the theatre, with its ephemeral component, the International Expositions, artist’ rooms and even the Etruscan tomb, which is mirroring the dwelling. The authenticity and strictness of these reproductions vary according to the more philological, or just narrative, requirements of each case. Within such more general discourse a special place is occupied by the theme of the "exhibited room", important subcathegory which lies between archeology of architecture (which could be defined "archeotecture") and demonstrative architecture, with the corresponding exhibition phenomena of the period room (PR) and demonstrationräum (à la Lissitsky) or demonstrative room (DR). Two sides of the same coin: one is "solid" and permanent, looks at the past and at conservation issues; the other one is ephemeral and temporary, concerns experimentation and looks towards the future, or at least the immediate present. Both are immersive spaces taking advantage of 1:1 scale to provide a direct experience of an (often furnished) architectural space; both are rooted in the eclectic and systematic culture of the nineteenth century and its International Expos, which transformed and globalized the museum science. Particularly, in Italy the strong tradition of Interiors Architecture and furniture craftsmanship led to the successful series of Triennali expositions in Milano, an important contribute for the twentieth century. The investigation is grounded in historical events and concrete examples, from which, nevertheless, emerge a number of theoretical nodes concerning architecture, museum studies and interiors, often in form of antinomies: scale, context and displacements; fragment and synecdoche; ruin, integration and reconstruction; authenticity, false, copy, model and repetition; concreteness and virtuality; space and decoration; collection and territory. As a conclusion of the discourse, two possible, opposed scenarios are proposed: the first tries to imagine, in a diagrammatic form, how the "ideal museum" of the "exhibited room" should be, were it built from scratch and not, as it always happened, adapting the collection to the building; the second one considers how the virtuality of contemporary exhibition design, derived from scenography, is currently eroding the physicality (and existence?) of the museum building itself.

Quella del Museo d’architettura è una questione paradossale: per ovvi motivi di scala e radicamento, l’architettura nei musei e nelle mostre è perlopiù sostituita da simulacri. Vi sono casi eccezionali in cui il paradosso si scioglie e si incontra l’architettura "trapiantata", sradicata dal suo contesto: è il caso dei musei archeologici e di arti decorative, e più tardi dei musei storici e di quelli "narrativi"; estendendo i concetti di "museo" e "allestimento" si può includere anche il teatro, con la sua importante componente effimera, le Esposizioni Internazionali, le stanze d’artista e perfino la tomba etrusca, fedele e minuto specchio della dimora. L’autenticità e la rigorosità della riproduzione architettonica variano a seconda delle necessità, filologiche o solo narrative, dei vari casi. All’interno di questo discorso più generale un posto di riguardo è occupato tema della "stanza allestita", importante sottocategoria a cavallo tra l’archeologia dell’architettura (che potremmo definire "archeotecture") e l’architettura dimostrativa, e i corrispettivi fenomeni museali della period room o stanza d’epoca (PR), e della demonstrationräum (à la Lissitsky) o stanza dimostrativa (DR). Due facce della stessa medaglia: ma l’una è "solida" e permanente, rivolta al passato e alla conservazione; l’altra è effimera e temporanea, rivolta alla proposizione sperimentale e al futuro, o perlomeno all’immediato presente. Entrambi sono spazi immersivi che si giovano della scala 1:1 per fornire un’esperienza diretta di uno spazio architettonico (spesso) completato dal suo arredo; entrambi radicati nella cultura eclettica e classificatoria dell’Ottocento, e delle Expo Internazionali che trasformarono e globalizzarono la scienza museale. In particolare, in Italia, la tradizione dell’architettura degli interni e dell’artigianato mobiliere ha fornito, con le esposizioni Triennali di Milano, un grosso contributo in materia di allestimenti dimostrativi del Novecento. Un indagine radicata in fatti storici e casi concreti, da cui emergono però molti nodi teorici propri dell’architettura, della museografia e degli interni, spesso sotto forma di vere e proprie antinomie: scala, contesto e traslazione; frammento e sineddoche; rudero, integrazione e ricostruzione; autenticità, falso, copia, modello e ripetizione; concretezza e virtualità; spazio e decorazione; collezione e territorio. Infine, vengono proposti, a chiusura del discorso, due "scenari" opposti: il primo cerca di immaginare, in maniera diagrammatica, come dovrebbe essere il "museo ideale" delle "stanze allestite" se questo potesse esser costruito ex novo e non, come al contrario accade, adattando la raccolta all’edificio; il secondo prende in considerazione la virtualità degli allestimenti contemporanei e futuri, che in quanto tali pretendono di erodere la fisicità (e l’esistenza?) dell’"edificio museo" stesso.

Architecture on display: period rooms and demonstrative exhibits. Archetypes, origins and development of 1:1 settings within museums' and expositions' culture

DE AMBROGI, LUIGI

Abstract

That of Architecture on Display is a paradoxical question: for obvious reasons of scale and rooting into its context, architecture is generally substituted, in museums and exhibitions, by surrogates, in absentia objecti. There are, though, exceptional cases where the paradox is solved and we can find uprooted architecture, out of its context: it is the case of archeological museums and those of decorative arts, and later of historical museums and recent "narrative" museums. Expanding the meaning of "museum" and "exhibition", we could include the theatre, with its ephemeral component, the International Expositions, artist’ rooms and even the Etruscan tomb, which is mirroring the dwelling. The authenticity and strictness of these reproductions vary according to the more philological, or just narrative, requirements of each case. Within such more general discourse a special place is occupied by the theme of the "exhibited room", important subcathegory which lies between archeology of architecture (which could be defined "archeotecture") and demonstrative architecture, with the corresponding exhibition phenomena of the period room (PR) and demonstrationräum (à la Lissitsky) or demonstrative room (DR). Two sides of the same coin: one is "solid" and permanent, looks at the past and at conservation issues; the other one is ephemeral and temporary, concerns experimentation and looks towards the future, or at least the immediate present. Both are immersive spaces taking advantage of 1:1 scale to provide a direct experience of an (often furnished) architectural space; both are rooted in the eclectic and systematic culture of the nineteenth century and its International Expos, which transformed and globalized the museum science. Particularly, in Italy the strong tradition of Interiors Architecture and furniture craftsmanship led to the successful series of Triennali expositions in Milano, an important contribute for the twentieth century. The investigation is grounded in historical events and concrete examples, from which, nevertheless, emerge a number of theoretical nodes concerning architecture, museum studies and interiors, often in form of antinomies: scale, context and displacements; fragment and synecdoche; ruin, integration and reconstruction; authenticity, false, copy, model and repetition; concreteness and virtuality; space and decoration; collection and territory. As a conclusion of the discourse, two possible, opposed scenarios are proposed: the first tries to imagine, in a diagrammatic form, how the "ideal museum" of the "exhibited room" should be, were it built from scratch and not, as it always happened, adapting the collection to the building; the second one considers how the virtuality of contemporary exhibition design, derived from scenography, is currently eroding the physicality (and existence?) of the museum building itself.
BASSO PERESSUT, GIAN LUCA
18-mar-2013
Quella del Museo d’architettura è una questione paradossale: per ovvi motivi di scala e radicamento, l’architettura nei musei e nelle mostre è perlopiù sostituita da simulacri. Vi sono casi eccezionali in cui il paradosso si scioglie e si incontra l’architettura "trapiantata", sradicata dal suo contesto: è il caso dei musei archeologici e di arti decorative, e più tardi dei musei storici e di quelli "narrativi"; estendendo i concetti di "museo" e "allestimento" si può includere anche il teatro, con la sua importante componente effimera, le Esposizioni Internazionali, le stanze d’artista e perfino la tomba etrusca, fedele e minuto specchio della dimora. L’autenticità e la rigorosità della riproduzione architettonica variano a seconda delle necessità, filologiche o solo narrative, dei vari casi. All’interno di questo discorso più generale un posto di riguardo è occupato tema della "stanza allestita", importante sottocategoria a cavallo tra l’archeologia dell’architettura (che potremmo definire "archeotecture") e l’architettura dimostrativa, e i corrispettivi fenomeni museali della period room o stanza d’epoca (PR), e della demonstrationräum (à la Lissitsky) o stanza dimostrativa (DR). Due facce della stessa medaglia: ma l’una è "solida" e permanente, rivolta al passato e alla conservazione; l’altra è effimera e temporanea, rivolta alla proposizione sperimentale e al futuro, o perlomeno all’immediato presente. Entrambi sono spazi immersivi che si giovano della scala 1:1 per fornire un’esperienza diretta di uno spazio architettonico (spesso) completato dal suo arredo; entrambi radicati nella cultura eclettica e classificatoria dell’Ottocento, e delle Expo Internazionali che trasformarono e globalizzarono la scienza museale. In particolare, in Italia, la tradizione dell’architettura degli interni e dell’artigianato mobiliere ha fornito, con le esposizioni Triennali di Milano, un grosso contributo in materia di allestimenti dimostrativi del Novecento. Un indagine radicata in fatti storici e casi concreti, da cui emergono però molti nodi teorici propri dell’architettura, della museografia e degli interni, spesso sotto forma di vere e proprie antinomie: scala, contesto e traslazione; frammento e sineddoche; rudero, integrazione e ricostruzione; autenticità, falso, copia, modello e ripetizione; concretezza e virtualità; spazio e decorazione; collezione e territorio. Infine, vengono proposti, a chiusura del discorso, due "scenari" opposti: il primo cerca di immaginare, in maniera diagrammatica, come dovrebbe essere il "museo ideale" delle "stanze allestite" se questo potesse esser costruito ex novo e non, come al contrario accade, adattando la raccolta all’edificio; il secondo prende in considerazione la virtualità degli allestimenti contemporanei e futuri, che in quanto tali pretendono di erodere la fisicità (e l’esistenza?) dell’"edificio museo" stesso.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/74263