This thesis aims at investigating the determinants of the (in)efficiency of the Italian educational system, considering also the role of school’s principals and the presence of the private sector, relying on a new dataset provided by the National Institute of School System Evaluation, that contains school and student level data referring to year 2009/10. The efficiency analysis is performed in two steps. Firstly, the units of analysis are the 18 Italian Regions, with the focus on middle schools. Secondly, efficiency scores are derived for over 1,000 public schools located in Lombardy, focusing on primary and middle schools. Both of these two analyses rely on the two-stage DEA (Data Envelopment Analysis) methodology. The second-stage Tobit regression is used to detect the factors affecting efficiency. In the third chapter the differentials between public and private schools’ performances are empirically investigated in the most important Italian Region (Lombardy). The comparison relies on Instrument Variables, taking advantage of a particular characteristic of the voucher plan implemented in the Region. The heterogeneity among schools is investigated, too. The aim of the fourth chapter is to examine the difference between formal and actual school autonomy in the Italian educational system. The Italian case is characterised by low levels of school autonomy. It is interesting to consider whether heterogeneity of patterns is possible in this context. A description of this heterogeneity is provided through archetypes. The methodology is a qualitative survey conducted among school principals. The thesis concludes that the Italian educational system is not driven or, similarly, is out of control. This argument relies on the following evidence: (i) the efficiency of Italian schools is mainly determined by the context, rather than the school itself; (ii) public Italian (Lombardy) schools do not perform significantly different from private ones, but the public schools do cost more; (iii) Italian principals can lead their school differently, even in case of weak autonomy, but there are no incentives or sanctions in order to foster leadership.
L’obiettivo della tesi è indagare sulle determinanti dell’efficienza del sistema scolastico italiano, considerando anche il ruolo dei dirigenti scolastici e della presenza del settore privato. L’analisi si basa su un nuovo dataset fornito dall’Istituto Nazionale di Valutazione del Sistema educativo di Istruzione e formazione, che contiene dati sia a livello di scuola che di singolo studente, per l’anno scolastico 2009/10. Nel secondo capitolo l’analisi di efficienza si svolge a due livelli. Inizialmente, ci si focalizza sulla scuola media inferiore e le unità di analisi sono le 18 regioni italiane. In seconda battuta, i punteggi di efficienza vengono stimati per più di 1.000 scuole pubbliche in Lombardia, considerando anche la scuola primaria. Entrambe queste analisi si basano sulla metodologia dei due stadi DEA-Tobit. Il secondo stadio della regressione Tobit è utilizzato per individuare i fattori che influenzano l’efficienza. Un confronto tra le performance delle scuole pubbliche e di quelle private è presentato nel terzo capitolo. Il confronto riguarda le scuole della regione Lombardia. La metodologia si basa su una Variabile Strumento (o Instrument Variable), sfruttando le caratteristiche del buono scuola implementato in questa regione. Fa parte di questa indagine anche un effetto eterogeneo della scuola privata. L’obiettivo del lavoro presente nel quarto capitolo è di esaminare la distanza tra una autonomia scolastica formale e sostanziale nel sistema scolastico italiano, caratterizzato da una rilevante centralizzazione. È interessante verificare se, nonostante ciò, emergano strategie e comportamenti eterogenei tra scuole. La descrizione di tale eterogeneità è fornita attraverso archetipi e si basa su una survey qualitativa condotta tra dirigenti scolastici. La conclusione a cui giunge la tesi è che il sistema scolastico italiano non è governato. Tale affermazione si basa sui seguenti risultati: (i) l’efficienza delle scuole italiane è prevalentemente determinato dal contesto, più che dalla scuola stessa; (ii) le scuole pubbliche (in Lombardia) hanno un impatto sulle performance degli studenti non superiore a quello delle scuole paritarie, le quali, tuttavia, costano molto meno delle prime; (iii) i dirigenti scolastici possono governare le loro scuole in modo molto diverso, anche se con scarsi poteri, ma non ci sono incentivi o sanzioni per incoraggiare questa leadership.
Efficiency in the Italian educational system : which role for accountability, autonomy and choice ?
SIBIANO, PIERGIACOMO
Abstract
This thesis aims at investigating the determinants of the (in)efficiency of the Italian educational system, considering also the role of school’s principals and the presence of the private sector, relying on a new dataset provided by the National Institute of School System Evaluation, that contains school and student level data referring to year 2009/10. The efficiency analysis is performed in two steps. Firstly, the units of analysis are the 18 Italian Regions, with the focus on middle schools. Secondly, efficiency scores are derived for over 1,000 public schools located in Lombardy, focusing on primary and middle schools. Both of these two analyses rely on the two-stage DEA (Data Envelopment Analysis) methodology. The second-stage Tobit regression is used to detect the factors affecting efficiency. In the third chapter the differentials between public and private schools’ performances are empirically investigated in the most important Italian Region (Lombardy). The comparison relies on Instrument Variables, taking advantage of a particular characteristic of the voucher plan implemented in the Region. The heterogeneity among schools is investigated, too. The aim of the fourth chapter is to examine the difference between formal and actual school autonomy in the Italian educational system. The Italian case is characterised by low levels of school autonomy. It is interesting to consider whether heterogeneity of patterns is possible in this context. A description of this heterogeneity is provided through archetypes. The methodology is a qualitative survey conducted among school principals. The thesis concludes that the Italian educational system is not driven or, similarly, is out of control. This argument relies on the following evidence: (i) the efficiency of Italian schools is mainly determined by the context, rather than the school itself; (ii) public Italian (Lombardy) schools do not perform significantly different from private ones, but the public schools do cost more; (iii) Italian principals can lead their school differently, even in case of weak autonomy, but there are no incentives or sanctions in order to foster leadership.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
phd_thesis_sibiano_7jan.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
9 MB
Formato
Adobe PDF
|
9 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/74863