During next decades, companies labelled as Family Business will be forced to implement an organizational transformation process in order to face different problems such as the founder retirement, the company’s growth and the need to increase control. From the literature it is possible to notice how this aspect could be a relevant criticality for the success of this kind of companies in the long term. The starting point has been the identification of the most important characteristics of a Family Business in particular giving the attention to the organizational ones; furthermore, this research focused on the study of theories about Change Management and Management Control System (MCS) with the purpose to identify all those factors impacting both in a positive and in a negative way during all the phases of the change process implementation. Because of the lack of a model able to support in an adequate way the company during the transformation, this work aims to define a complete framework which studies these elements together and allows to highlight the MCS role in the change relevant both from a practical and from an academic point of view. The methodology used during the development of this thesis follows the Participatory Action Research (PAR) approach; in fact, all the presented information has been obtained through the direct involvement into the daily activities of a family business. In order to verify the defined model, four case studies related to company’s areas undergoing the transformation process are proposed. This aspect is due to the fact that the analysed company shows relevant heterogeneities which make difficult to study the firm’s transformation considering it as a monolithic entity. The obtained results highlight how, in order to successfully implement a transformation process, it is necessary to structure and use in a complete way an ad-hoc Management Control System. Nonetheless, because of the heterogeneities within the analysed areas, it is not possible to provide a standard a priori configuration of the MCS in relation to the fact that it can be implemented and used in a different way on the basis of the variables and of the criticalities to be managed in a specific transformation process.

Nei prossimi decenni, le aziende classificate come Family Business saranno costrette ad affrontare un processo di cambiamento organizzativo per far fronte a diverse problematiche quali la successione del fondatore, la crescita delle dimensioni aziendali e il bisogno di rafforzare il controllo. Dall’analisi della letteratura è emerso come questo aspetto possa rappresentare una criticità rilevante per il successo della maggior parte di queste aziende nel lungo periodo. Sono state in primo luogo identificate le caratteristiche fondamentali che contraddistinguono il Family Business, focalizzando l’attenzione in particolare sulle variabili organizzative; successivamente la ricerca è stata estesa allo studio delle teorie riguardanti la Gestione del Cambiamento e il Sistema di Controllo di Gestione (SCG) al fine di individuare tutti quei fattori che potessero impattare positivamente o negativamente sull’implementazione del cambiamento in tutte le sue fasi. Identificando la mancanza di un modello capace di supportare in maniera adeguata l’azienda durante l’evoluzione, questa ricerca si pone come obiettivo quello di strutturare un framework completo che permetta inoltre di evidenziare il ruolo del SCG nel cambiamento, rilevante sia dal punto di vista pratico che accademico. La metodologia utilizzata per lo sviluppo di questa tesi si è basata sul Participatory Action Research in quanto le informazioni utilizzate sono state ottenute grazie ad un coinvolgimento diretto nelle attività di un’azienda familiare; al fine di verificare il modello sviluppato, vengono proposti quattro casi di studio inerenti ad altrettante aree aziendali che sono state sottoposte al processo di cambiamento. Questo aspetto è dovuto al fatto che l’azienda analizzata presenta forti eterogeneità al suo interno che rendono difficoltoso studiarne la trasformazione considerandola come un'unica entità monolitica. I risultati ottenuti mostrano come per implementare con successo un processo di trasformazione sia necessario strutturare ed utilizzare in maniera completa il Sistema di Controllo di Gestione. Tuttavia, a causa dell’eterogeneità presenti all’interno delle aree analizzate, non è possibile fornire a priori una configurazione standard del SCG in quanto questo può essere implementato ed utilizzato in maniera differente a seconda delle variabili e delle criticità da gestire presenti in una specifica trasformazione.

Transforming a family business into a managerial organization : the role of the management control system

RIGAMONTI, FABIO;BORDONI, SARA
2011/2012

Abstract

During next decades, companies labelled as Family Business will be forced to implement an organizational transformation process in order to face different problems such as the founder retirement, the company’s growth and the need to increase control. From the literature it is possible to notice how this aspect could be a relevant criticality for the success of this kind of companies in the long term. The starting point has been the identification of the most important characteristics of a Family Business in particular giving the attention to the organizational ones; furthermore, this research focused on the study of theories about Change Management and Management Control System (MCS) with the purpose to identify all those factors impacting both in a positive and in a negative way during all the phases of the change process implementation. Because of the lack of a model able to support in an adequate way the company during the transformation, this work aims to define a complete framework which studies these elements together and allows to highlight the MCS role in the change relevant both from a practical and from an academic point of view. The methodology used during the development of this thesis follows the Participatory Action Research (PAR) approach; in fact, all the presented information has been obtained through the direct involvement into the daily activities of a family business. In order to verify the defined model, four case studies related to company’s areas undergoing the transformation process are proposed. This aspect is due to the fact that the analysed company shows relevant heterogeneities which make difficult to study the firm’s transformation considering it as a monolithic entity. The obtained results highlight how, in order to successfully implement a transformation process, it is necessary to structure and use in a complete way an ad-hoc Management Control System. Nonetheless, because of the heterogeneities within the analysed areas, it is not possible to provide a standard a priori configuration of the MCS in relation to the fact that it can be implemented and used in a different way on the basis of the variables and of the criticalities to be managed in a specific transformation process.
CICERI, WALTER
MANZONI, DEBORA
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
22-apr-2013
2011/2012
Nei prossimi decenni, le aziende classificate come Family Business saranno costrette ad affrontare un processo di cambiamento organizzativo per far fronte a diverse problematiche quali la successione del fondatore, la crescita delle dimensioni aziendali e il bisogno di rafforzare il controllo. Dall’analisi della letteratura è emerso come questo aspetto possa rappresentare una criticità rilevante per il successo della maggior parte di queste aziende nel lungo periodo. Sono state in primo luogo identificate le caratteristiche fondamentali che contraddistinguono il Family Business, focalizzando l’attenzione in particolare sulle variabili organizzative; successivamente la ricerca è stata estesa allo studio delle teorie riguardanti la Gestione del Cambiamento e il Sistema di Controllo di Gestione (SCG) al fine di individuare tutti quei fattori che potessero impattare positivamente o negativamente sull’implementazione del cambiamento in tutte le sue fasi. Identificando la mancanza di un modello capace di supportare in maniera adeguata l’azienda durante l’evoluzione, questa ricerca si pone come obiettivo quello di strutturare un framework completo che permetta inoltre di evidenziare il ruolo del SCG nel cambiamento, rilevante sia dal punto di vista pratico che accademico. La metodologia utilizzata per lo sviluppo di questa tesi si è basata sul Participatory Action Research in quanto le informazioni utilizzate sono state ottenute grazie ad un coinvolgimento diretto nelle attività di un’azienda familiare; al fine di verificare il modello sviluppato, vengono proposti quattro casi di studio inerenti ad altrettante aree aziendali che sono state sottoposte al processo di cambiamento. Questo aspetto è dovuto al fatto che l’azienda analizzata presenta forti eterogeneità al suo interno che rendono difficoltoso studiarne la trasformazione considerandola come un'unica entità monolitica. I risultati ottenuti mostrano come per implementare con successo un processo di trasformazione sia necessario strutturare ed utilizzare in maniera completa il Sistema di Controllo di Gestione. Tuttavia, a causa dell’eterogeneità presenti all’interno delle aree analizzate, non è possibile fornire a priori una configurazione standard del SCG in quanto questo può essere implementato ed utilizzato in maniera differente a seconda delle variabili e delle criticità da gestire presenti in una specifica trasformazione.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/75001