During several years, some studies have attempted to show the effectiveness of video games for learning purposes. More recently, the growth of the smartphone market all over the world has called the attention of researchers who investigate about the potential of such devices for educational purposes. These two aspects have inspired the creation of Scifter, a physics-based 3D game developed to understand and apply physics laws concerning to motion, force, energy and collisions. The game integrates a 3D scenario in which physical phenomena are represented, and a 2D edit view that allows the player to place different types of shapes (objects) using the touch screen. A ball, from a fixed initial position and with a fixed initial velocity, interacts with such shapes and ultimately reaches a goal whenever the shapes are placed in the right way. The game is divided in different levels, each of them challenging the player with new objects to be drawn, different obstacles, and different ways to apply physics laws. Although the game has not been tested with a large group of people (such as high school students or bachelor students), the game has been created considering previous and well documented experiments with a similar educational focus.

Per diversi anni, molteplici studi hanno cercato di dimostrare l'efficacia dei video games ai fini dell'apprendimento. Di recente, la crescita del mercato degli smartphone in tutto il mondo ha attirato l'attenzione di ricercatori incuriositi dal potenziale che tali dispositivi possono avere per quanto concerne l'educazione. Questi due aspetti hanno ispirato la creazione di Scifter, un gioco 3D basato sulla fisica e sviluppato onde insegnare le leggi della fisica inerenti il moto, la forza, l'energia e le collisioni. Il gioco integra scenari 3D nei quali i fenomeni fisici hanno luogo e viste 2D che permettono al giocatore di posizionare diversi tipi di forme (oggetti) utilizzando il touch screen. Una palla, che parte con posizione e con velocità iniziale fissa, interagisce con tali forme fino ad arrivare al goal qualora le forme siano state disposte correttamente. Il gioco è suddiviso in molteplici livelli, ognuno dei quali sfida il giocatore con nuovi oggetti, molteplici ostacoli e diversi modi per applicare le leggi della fisica. Sebbene il gioco non sia stato testato da un gran quantitativo di persone ( come studenti delle superiori o di una laurea triennale), il gioco è stato creato considerando precedenti esperimenti ben documentati inerenti l'ambito educazionale.

Scifter : a game to learn physics

FONSECA DAZA, RODRIGO IVAN
2012/2013

Abstract

During several years, some studies have attempted to show the effectiveness of video games for learning purposes. More recently, the growth of the smartphone market all over the world has called the attention of researchers who investigate about the potential of such devices for educational purposes. These two aspects have inspired the creation of Scifter, a physics-based 3D game developed to understand and apply physics laws concerning to motion, force, energy and collisions. The game integrates a 3D scenario in which physical phenomena are represented, and a 2D edit view that allows the player to place different types of shapes (objects) using the touch screen. A ball, from a fixed initial position and with a fixed initial velocity, interacts with such shapes and ultimately reaches a goal whenever the shapes are placed in the right way. The game is divided in different levels, each of them challenging the player with new objects to be drawn, different obstacles, and different ways to apply physics laws. Although the game has not been tested with a large group of people (such as high school students or bachelor students), the game has been created considering previous and well documented experiments with a similar educational focus.
ING V - Scuola di Ingegneria dell'Informazione
22-apr-2013
2012/2013
Per diversi anni, molteplici studi hanno cercato di dimostrare l'efficacia dei video games ai fini dell'apprendimento. Di recente, la crescita del mercato degli smartphone in tutto il mondo ha attirato l'attenzione di ricercatori incuriositi dal potenziale che tali dispositivi possono avere per quanto concerne l'educazione. Questi due aspetti hanno ispirato la creazione di Scifter, un gioco 3D basato sulla fisica e sviluppato onde insegnare le leggi della fisica inerenti il moto, la forza, l'energia e le collisioni. Il gioco integra scenari 3D nei quali i fenomeni fisici hanno luogo e viste 2D che permettono al giocatore di posizionare diversi tipi di forme (oggetti) utilizzando il touch screen. Una palla, che parte con posizione e con velocità iniziale fissa, interagisce con tali forme fino ad arrivare al goal qualora le forme siano state disposte correttamente. Il gioco è suddiviso in molteplici livelli, ognuno dei quali sfida il giocatore con nuovi oggetti, molteplici ostacoli e diversi modi per applicare le leggi della fisica. Sebbene il gioco non sia stato testato da un gran quantitativo di persone ( come studenti delle superiori o di una laurea triennale), il gioco è stato creato considerando precedenti esperimenti ben documentati inerenti l'ambito educazionale.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/75404