The main objectives of this thesis are to search the interpretation of ‘border’ as a limit between the meaning and perception beyond existing appearances while examining how it acts as an aesthetic figure along the history of modern arts. Since the early 1900s, artists began to experiment overlapped perspectives, abstract compositions and assemblage materials which converted two dimensional compositions into 3D installations. This differentiation at artistic representation began to force artists to expand limits of aesthetic and knowledge. Intention at this thesis is to emphasize these facts in three main parts. First part is the research section where ‘border and boundary’ terminologies are examined. After studying terminologies, there is a section which investigates different interpretations of ‘border’ as a geometry and semantic along history of modern arts. Second part is the exemplification chapter that works of contemporary artists: Fred Sandback, Eva Rothschild and Esther Stocker, who have similar purposes like: realigning geometries and creating ’experimental’ spaces that lead spectator to see perceive facts beyond the existing environments, are represented. In this section; while giving examples from these artists, there is also an intention to expose how they push limits of space perception and integrate abstract forms into architectonic installations. And lastly, at the third chapter, there is a debate about the interaction between art-nature, and role of aesthetic experience at this relation. Representation of nature within white cube begins to blur boundaries between interiors and exterior. That is the reason why audience participation started to be interpreted as a bound between space and meaning by some contemporary artists. This section of the research also includes an exploration part which investigates some of Richard Long’s and Henrique Oliveria’ s works, and exposes how ‘nature as a bound ‘ is represented like a threshold between space and perception. To sum up, this thesis’ intention is to focus on: interpretation and representation of ‘border’ as an intersection rather than a separation along history of modern arts, and try to emphasize how audience participation acts as a ‘bound’ between space and meaning at installation art practice.

La presente tesi si propone principalmente di indagare l’interpretazione del termine “confine” nell’arte contemporanea, quale limite tra il significato e la percezione oltre le apparenze esistenti, ed esaminare il modo in cui agisce da linea estetica fondante attraverso la storia dell’arte del XX e XXI secolo. Sempre più l’opera d’arte si estende in dimensione spazio-luogo e coinvolge direttamente l’osservatore che entra a far parte dell’esperienza artistica stessa. Fin dai primi del Novecento, infatti, gli artisti iniziano a sperimentare prospettive sovrapposte, composizioni astratte, materiali di assemblaggio trasformando composizioni bidimensionali in tridimensionali. La tesi si suddivide in tre parti. La prima esplora il significato di “confine” ed esamina il modo in cui viene interpretato dal punto di vista figurativo ed estetico attraverso la storia dell’arte moderna. Nella seconda parte si analizza l’opera di alcuni artisti contemporanei Fred Sandback, Eva Rothschild, Esther Stocker i quali hanno adottato linguaggi geometrici e creato spazi ‘sperimentali’, che ci aiutano a scoprire modi alternativi di vedere e percepire. Si cerca di mettere in evidenza la modalità con cui tali artisti spingono i limiti della percezione spaziale e integrano forme astratte nelle installazioni in scala architettonica. Infine nella terza parte vengono indagate le relazioni tra arte contemporanea e natura. Le rappresentazioni della natura nel white cube porta a sfumare i confini tra ambiente interno ed esterno e trasforma lo spazio espositivo in spazio senza cornice e comunque non di cornice. In tal caso i fruitori diventano 'intersezione' tra lo spazio e il significato. Alcune installazioni ambientali con inserimenti naturali verranno considerate per riflettere sui confini come riferimento semantico e teorico sia in accezioni artistiche sia architettoniche. Questo ricerca ha inteso focalizzare l’attenzione sull’interpretazione e sulla rappresentazione del “confine” come intersezione piuttosto che come separazione nell’arte contemporanea, e di riflettere sul ruolo essenziale che acquisisce la partecipazione attiva dello spettatore nella completezza dell’opera.

Perception of border as an intersection rather than separation at contemporary art practice

ULUKAN, DAMLA
2011/2012

Abstract

The main objectives of this thesis are to search the interpretation of ‘border’ as a limit between the meaning and perception beyond existing appearances while examining how it acts as an aesthetic figure along the history of modern arts. Since the early 1900s, artists began to experiment overlapped perspectives, abstract compositions and assemblage materials which converted two dimensional compositions into 3D installations. This differentiation at artistic representation began to force artists to expand limits of aesthetic and knowledge. Intention at this thesis is to emphasize these facts in three main parts. First part is the research section where ‘border and boundary’ terminologies are examined. After studying terminologies, there is a section which investigates different interpretations of ‘border’ as a geometry and semantic along history of modern arts. Second part is the exemplification chapter that works of contemporary artists: Fred Sandback, Eva Rothschild and Esther Stocker, who have similar purposes like: realigning geometries and creating ’experimental’ spaces that lead spectator to see perceive facts beyond the existing environments, are represented. In this section; while giving examples from these artists, there is also an intention to expose how they push limits of space perception and integrate abstract forms into architectonic installations. And lastly, at the third chapter, there is a debate about the interaction between art-nature, and role of aesthetic experience at this relation. Representation of nature within white cube begins to blur boundaries between interiors and exterior. That is the reason why audience participation started to be interpreted as a bound between space and meaning by some contemporary artists. This section of the research also includes an exploration part which investigates some of Richard Long’s and Henrique Oliveria’ s works, and exposes how ‘nature as a bound ‘ is represented like a threshold between space and perception. To sum up, this thesis’ intention is to focus on: interpretation and representation of ‘border’ as an intersection rather than a separation along history of modern arts, and try to emphasize how audience participation acts as a ‘bound’ between space and meaning at installation art practice.
ARC III - Scuola del Design
22-apr-2013
2011/2012
La presente tesi si propone principalmente di indagare l’interpretazione del termine “confine” nell’arte contemporanea, quale limite tra il significato e la percezione oltre le apparenze esistenti, ed esaminare il modo in cui agisce da linea estetica fondante attraverso la storia dell’arte del XX e XXI secolo. Sempre più l’opera d’arte si estende in dimensione spazio-luogo e coinvolge direttamente l’osservatore che entra a far parte dell’esperienza artistica stessa. Fin dai primi del Novecento, infatti, gli artisti iniziano a sperimentare prospettive sovrapposte, composizioni astratte, materiali di assemblaggio trasformando composizioni bidimensionali in tridimensionali. La tesi si suddivide in tre parti. La prima esplora il significato di “confine” ed esamina il modo in cui viene interpretato dal punto di vista figurativo ed estetico attraverso la storia dell’arte moderna. Nella seconda parte si analizza l’opera di alcuni artisti contemporanei Fred Sandback, Eva Rothschild, Esther Stocker i quali hanno adottato linguaggi geometrici e creato spazi ‘sperimentali’, che ci aiutano a scoprire modi alternativi di vedere e percepire. Si cerca di mettere in evidenza la modalità con cui tali artisti spingono i limiti della percezione spaziale e integrano forme astratte nelle installazioni in scala architettonica. Infine nella terza parte vengono indagate le relazioni tra arte contemporanea e natura. Le rappresentazioni della natura nel white cube porta a sfumare i confini tra ambiente interno ed esterno e trasforma lo spazio espositivo in spazio senza cornice e comunque non di cornice. In tal caso i fruitori diventano 'intersezione' tra lo spazio e il significato. Alcune installazioni ambientali con inserimenti naturali verranno considerate per riflettere sui confini come riferimento semantico e teorico sia in accezioni artistiche sia architettoniche. Questo ricerca ha inteso focalizzare l’attenzione sull’interpretazione e sulla rappresentazione del “confine” come intersezione piuttosto che come separazione nell’arte contemporanea, e di riflettere sul ruolo essenziale che acquisisce la partecipazione attiva dello spettatore nella completezza dell’opera.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2013_04_ULUKAN.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Thesis Text
Dimensione 7.38 MB
Formato Adobe PDF
7.38 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/75562