Over the last five years the mobile application market has dramatically changed. The launch of the iPhone in 2007, followed one year later by App Store, boosted the mobile application market, which had been latent for years and strictly controlled by Mobile Network Operators. Since then, this market has experienced a dramatic worldwide revenue growth, primarily lead by App Store and Google Play. However, since there are a few entry barriers, big medium-and-small enterprises and independent developers hardly compete to reach sustainable profits and create value. In addition to developers, there are also other players that operate in this market, such as payment service providers, mobile network operators, and the AdNetwork. These players altogether make up the so called “mobile ecosystem”, in which they are all interconnected. Given this context, the thesis analyzes: • the mobile application ecosystem, with an in-depth analysis on the dynamics, the players and their strategies. The work is primarly focused on the strategies of device manufactures and Over-the-Top enterprises; • the dynamics within the most popular italian application stores, and giving insights and identifying the most significant trends within paid, free, and grossing charts.
Negli ultimi cinque anni lo scenario competitivo del mercato delle applicazioni è cambiato radicalmente. Il lancio dell’iPhone nel 2007 e successivamente di App Store nel luglio del 2008, ha fatto emergere un mercato, quello delle applicazioni, fino ad allora latente e presidiato essenzialmente dagli operatori di rete e da qualche player specializzato. Si è sviluppato, dunque, un mercato altamente competitivo e costantemente in crescita dal punto di vista del consumo da parte degli utenti e dei volumi di ricavi nel mondo. All’interno di questo, considerando le minime barriere all’ingresso, si fronteggiano numerosissime imprese, dalle grandi software house al singolo sviluppatore indipendente. L’elemento centrale è diventato l’application store, dal quale i clienti possono scaricare le applicazioni e gli sviluppatori ricevere il corrispettivo flusso di ricavi. Attorno all’application store, gravitano anche tutte le imprese che operano all’interno del mercato degli smartphone, anch’esso in rapida ascesa nel mondo. È dunque un ecosistema, all’interno del quale operano anche altri attori con un ruolo di supporto, quali: • gli operatori di rete: offrono i servizi di connettività – indispensabili per mettere in relazione i clienti e l’application store; • le società dei servizi di pagamento: gestiscono i pagamenti tramite carta di credito/debito o prepagata interfacciandosi tra i clienti e l’application store; • l’AdNetwork: gestisce la pubblicità all’interno dell’applicazione e il relativo flusso di denaro. Alla luce di questo contesto, la tesi si propone di: • fornire un dettagliato quadro dell’ecosistema mobile, delle dinamiche che vi interrcorrono, delle strategie dei principali player, con un focus particolare sul comportamento dei device manufacturer e delle imprese Over-the-Top (OTT); • comprendere e analizzare le dinamiche che intercorrono all’interno dei principali application store italiani (con le relative differenze), attraverso un’analisi puntuale e in diversi periodi dell’anno delle applicazioni presenti in classifica.
Application store nativi : lo stato dell'arte e i principali trend nel mercato italiano
PIGATTO, MATTEO
2011/2012
Abstract
Over the last five years the mobile application market has dramatically changed. The launch of the iPhone in 2007, followed one year later by App Store, boosted the mobile application market, which had been latent for years and strictly controlled by Mobile Network Operators. Since then, this market has experienced a dramatic worldwide revenue growth, primarily lead by App Store and Google Play. However, since there are a few entry barriers, big medium-and-small enterprises and independent developers hardly compete to reach sustainable profits and create value. In addition to developers, there are also other players that operate in this market, such as payment service providers, mobile network operators, and the AdNetwork. These players altogether make up the so called “mobile ecosystem”, in which they are all interconnected. Given this context, the thesis analyzes: • the mobile application ecosystem, with an in-depth analysis on the dynamics, the players and their strategies. The work is primarly focused on the strategies of device manufactures and Over-the-Top enterprises; • the dynamics within the most popular italian application stores, and giving insights and identifying the most significant trends within paid, free, and grossing charts.File | Dimensione | Formato | |
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