This study integrates two research threads regarding new product development and globalization. In order to effectively manage pressures from globalization, companies have to take advantage of their product development resources located around the world. A new paradigm emerges when companies adopt globally dispersed teams for the collaborative development of new products. While many studies regarding new product development have been carried out, few have examined this topic in a global setting. The aim of this research is to investigate how companies are organizing and managing product development projects on a global scale. Seventeen companies working in the electro-mechanical sector participated in this exploratory study to determine what type of global product development configurations were being adopted and to identify the link between the configurations and the supply chain. In addition, the study also addressed how the selected configurations influence new product development practices and which "contingent factors" determine the adoption of a certain configuration. From the data, it emerges that common behaviors were adopted concerning geographical dispersion and the management of development teams in new product development. Furthermore, the study led to some interesting implications for managers because the configurations found in the analysis can be utilized by them for more effective planning of their global product development efforts.
Il presente lavoro rientra nell’ambito dello sviluppo nuovo prodotto globale che unisce il filone della ricerca dello sviluppo nuovo prodotto con quello della globalizzazione. E’ fondamentale per un’azienda accrescere la capacità di avvalersi di risorse di sviluppo disperse per gestire efficacemente le pressioni derivanti dalla globalizzazione, che iniziano ad avere un impatto sempre maggiore sul processo di sviluppo nuovo prodotto. Emerge quindi un nuovo paradigma in cui le imprese utilizzano team di progettazione dislocati in tutto il mondo che lavorano in modo collaborativo. Sono stati condotti molti studi inerenti allo sviluppo nuovo prodotto, tuttavia pochi di questi inquadrano il tema in un contesto globale. La tesi si occupa di esaminare la gestione e l’organizzazione dei progetti di sviluppo nuovo prodotto globale, ed in particolare, si propone di rispondere a quattro domande di ricerca: “Quali sono le configurazioni di Global Product Development adottate dalle aziende? Qual è il legame tra le configurazioni di Global Product Development e le configurazioni della supply chain? Quali sono i fattori contingenti e in che modo determinano le configurazioni di Global Product Development e di supply chain? Qual è la relazione tra le configurazioni di Global Product Development e le pratiche di sviluppo adottate?” Le risposte alle domande sono state conseguite mediante un’analisi esplorativa di casi di studio condotta su un campione di diciassette aziende, appartenenti al settore elettromeccanico. Il lavoro ha portato a conclusioni molto interessanti; in particolare dallo studio emerge che le aziende adottano comportamenti comuni per quanto riguarda l’organizzazione del processo di sviluppo nuovo prodotto in un contesto globale e ciò ha permesso di delineare quattro configurazioni di Global Product Development che possono essere utilizzate dalle aziende per una più efficace pianificazione delle strategie di globalizzazione del processo di sviluppo nuovo prodotto.
Sviluppo nuovo prodotto globale : organizzazione e relazione con la supply chain
FRANZINI, RICCARDO;FAGGIOLI, FRANCESCA
2011/2012
Abstract
This study integrates two research threads regarding new product development and globalization. In order to effectively manage pressures from globalization, companies have to take advantage of their product development resources located around the world. A new paradigm emerges when companies adopt globally dispersed teams for the collaborative development of new products. While many studies regarding new product development have been carried out, few have examined this topic in a global setting. The aim of this research is to investigate how companies are organizing and managing product development projects on a global scale. Seventeen companies working in the electro-mechanical sector participated in this exploratory study to determine what type of global product development configurations were being adopted and to identify the link between the configurations and the supply chain. In addition, the study also addressed how the selected configurations influence new product development practices and which "contingent factors" determine the adoption of a certain configuration. From the data, it emerges that common behaviors were adopted concerning geographical dispersion and the management of development teams in new product development. Furthermore, the study led to some interesting implications for managers because the configurations found in the analysis can be utilized by them for more effective planning of their global product development efforts.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2013_04_Faggioli_Franzini.pdf
solo utenti autorizzati dal 04/04/2014
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
15.7 MB
Formato
Adobe PDF
|
15.7 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/79321