Sustainability is a topic of increasing importance in current days. Public opinion and authorities have started addressing their attention on sustainability burdens generated by industrial activities and processes. It is therefore increasingly fundamental for companies to offer products and services that meet stricter sustainability requirements: for this purpose, it is necessary for companies to have methods for the assessment of sustainability impacts of products and services offered. Literature has already developed a great number of assessment approaches to fulfill this need; however, these are characterized by many limitations. Among these, the following shortcomings are particularly interesting for this Thesis: 1) Lack of an integrated assessment, over the three sustainability dimensions: environment, economics and society; 2) Impact assessment, not only of the physical product, but also of the offered services. This Thesis presents a methodology for the triple bottom line sustainability assessment of impacts of a Product Service System (PSS) in its life cycle, aiming at overcoming the limitations of traditional methods. The methodology is a candidate as a decision making tool in companies during the New Product/Service Development, which is the phases with the greatest opportunities of bringing down sustainability burdens. It offers an integrated assessment over the three dimensions of sustainability. The risk of double counting is avoided thanks to the structure of its data collection and indicators calculation, which are proposed in the calculation tool which is implementing the methodology. As said, the use of the methodology is not limited to the assessment of physical products, but its applicability is extended to include also services: thus, it is useful to assess the impacts generated by PSS solutions and, more generally, to catch good opportunities originated by the design of new sustainable business models. This is possible thanks to the use of the concept of Service Unit, which is one of the key concepts in the methodology and can be considered as an extension of the traditional functional unit that includes the services annexed to the product. The proposed approach is valid in each industry and in each geographic area on Earth; these are two important characteristics in a globalised and complex business context as the current one. The methodology has been implemented, tested and validated successfully, thanks to the use of MSTM Excel software and of data provided by a German company, operating worldwide in agricultural machinery industry.

La sostenibilità rappresenta un tema di crescente importanza ai giorni nostri. L’opinione pubblica e le autorità hanno cominciato a rivolgere la propria attenzione alle conseguenze di sostenibilità generate da attività e processi industriali. Risulta quindi sempre più importante per le aziende l’offerta di prodotti e servizi che soddisfino stringenti requisiti di sostenibilità: a questo scopo, è necessario che dispongano di metodi che permettano il calcolo degli impatti generati dai prodotti e servizi offerti. La letteratura ha già sviluppato numerosi approcci per soddisfare questa esigenza, tuttavia questi sono caratterizzati da diverse limitazioni. Tra le mancanze, di particolare interesse per gli obiettivi di questa Tesi sono: i) la valutazione congiunta dell’impatto secondo le tre dimensioni – ambientale, economico e sociale – della sostenibilità; ii) la valutazione d’impatto non solo del prodotto fisico, ma anche dei servizi offerti. Questa Tesi presenta pertanto una metodologia per la valutazione sulle tre dimensioni degli impatti di sostenibilità di un Product-Service System (PSS) nel suo ciclo di vita, avente come scopo il superamento delle limitazioni dei metodi tradizionali. La metodologia si propone come strumento di presa di decisione all’interno di aziende durante lo Sviluppo di un Nuovo Prodotto/Servizio, ossia la fase con le maggiori opportunità di abbattimento delle conseguenze di sostenibilità. Essa offre una valutazione integrata delle tre dimensioni di sostenibilità. Il rischio di double-counting di un impatto è evitato grazie alle caratteristiche della raccolta di dati e del calcolo degli indicatori, proposte nello strumento di calcolo che implementa la metodologia. Come detto, l’uso della metodologia non è limitato alla valutazione di prodotti fisici, ma la sua applicabilità è estesa anche ai servizi: è quindi utile per l’analisi degli impatti generati dalle soluzioni di PSS e, più in generale, per poter “cogliere” le opportunità nate con l’ideazione di nuovi modelli di business sostenibili. Questo è stato possibile grazie al concetto della unità di servizio, vera e propria “chiave di volta” della metodologia, ed utilizzato come un’estensione della tradizionale unità funzionale volta ad includere anche i servizi annessi al prodotto. L’approccio sviluppato è pensato per essere impiegato in ogni industria e in ogni area geografica: queste sono due importanti caratteristiche nei mercati complessi e globalizzati come quelli attuali. La metodologia è stata implementata, verificata e validata con successo, grazie all’utilizzo del programma MSTM Excel e dei dati forniti di un’azienda tedesca, operante worldwide nel settore delle macchine agricole.

A life cycle based methodology for the triple bottom line assessment of sustainability impacts in product service systems

NEGRI, ELISA
2012/2013

Abstract

Sustainability is a topic of increasing importance in current days. Public opinion and authorities have started addressing their attention on sustainability burdens generated by industrial activities and processes. It is therefore increasingly fundamental for companies to offer products and services that meet stricter sustainability requirements: for this purpose, it is necessary for companies to have methods for the assessment of sustainability impacts of products and services offered. Literature has already developed a great number of assessment approaches to fulfill this need; however, these are characterized by many limitations. Among these, the following shortcomings are particularly interesting for this Thesis: 1) Lack of an integrated assessment, over the three sustainability dimensions: environment, economics and society; 2) Impact assessment, not only of the physical product, but also of the offered services. This Thesis presents a methodology for the triple bottom line sustainability assessment of impacts of a Product Service System (PSS) in its life cycle, aiming at overcoming the limitations of traditional methods. The methodology is a candidate as a decision making tool in companies during the New Product/Service Development, which is the phases with the greatest opportunities of bringing down sustainability burdens. It offers an integrated assessment over the three dimensions of sustainability. The risk of double counting is avoided thanks to the structure of its data collection and indicators calculation, which are proposed in the calculation tool which is implementing the methodology. As said, the use of the methodology is not limited to the assessment of physical products, but its applicability is extended to include also services: thus, it is useful to assess the impacts generated by PSS solutions and, more generally, to catch good opportunities originated by the design of new sustainable business models. This is possible thanks to the use of the concept of Service Unit, which is one of the key concepts in the methodology and can be considered as an extension of the traditional functional unit that includes the services annexed to the product. The proposed approach is valid in each industry and in each geographic area on Earth; these are two important characteristics in a globalised and complex business context as the current one. The methodology has been implemented, tested and validated successfully, thanks to the use of MSTM Excel software and of data provided by a German company, operating worldwide in agricultural machinery industry.
HOLGADO GRANADOS, MARIA
WAGNER, DIRK
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
23-apr-2013
2012/2013
La sostenibilità rappresenta un tema di crescente importanza ai giorni nostri. L’opinione pubblica e le autorità hanno cominciato a rivolgere la propria attenzione alle conseguenze di sostenibilità generate da attività e processi industriali. Risulta quindi sempre più importante per le aziende l’offerta di prodotti e servizi che soddisfino stringenti requisiti di sostenibilità: a questo scopo, è necessario che dispongano di metodi che permettano il calcolo degli impatti generati dai prodotti e servizi offerti. La letteratura ha già sviluppato numerosi approcci per soddisfare questa esigenza, tuttavia questi sono caratterizzati da diverse limitazioni. Tra le mancanze, di particolare interesse per gli obiettivi di questa Tesi sono: i) la valutazione congiunta dell’impatto secondo le tre dimensioni – ambientale, economico e sociale – della sostenibilità; ii) la valutazione d’impatto non solo del prodotto fisico, ma anche dei servizi offerti. Questa Tesi presenta pertanto una metodologia per la valutazione sulle tre dimensioni degli impatti di sostenibilità di un Product-Service System (PSS) nel suo ciclo di vita, avente come scopo il superamento delle limitazioni dei metodi tradizionali. La metodologia si propone come strumento di presa di decisione all’interno di aziende durante lo Sviluppo di un Nuovo Prodotto/Servizio, ossia la fase con le maggiori opportunità di abbattimento delle conseguenze di sostenibilità. Essa offre una valutazione integrata delle tre dimensioni di sostenibilità. Il rischio di double-counting di un impatto è evitato grazie alle caratteristiche della raccolta di dati e del calcolo degli indicatori, proposte nello strumento di calcolo che implementa la metodologia. Come detto, l’uso della metodologia non è limitato alla valutazione di prodotti fisici, ma la sua applicabilità è estesa anche ai servizi: è quindi utile per l’analisi degli impatti generati dalle soluzioni di PSS e, più in generale, per poter “cogliere” le opportunità nate con l’ideazione di nuovi modelli di business sostenibili. Questo è stato possibile grazie al concetto della unità di servizio, vera e propria “chiave di volta” della metodologia, ed utilizzato come un’estensione della tradizionale unità funzionale volta ad includere anche i servizi annessi al prodotto. L’approccio sviluppato è pensato per essere impiegato in ogni industria e in ogni area geografica: queste sono due importanti caratteristiche nei mercati complessi e globalizzati come quelli attuali. La metodologia è stata implementata, verificata e validata con successo, grazie all’utilizzo del programma MSTM Excel e dei dati forniti di un’azienda tedesca, operante worldwide nel settore delle macchine agricole.
Tesi di laurea Magistrale
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