The client has to confront, in terms of quality, with the actors of the construction process that contribute to the realization of the building product, but is also called to handle the relations between operators, operations and process phases. Today we are facing two different types of client: a traditional type who, mostly, has no tools for decision-making, control and verification of the design process, and a professional type of client who has gained knowledge and experience and pursues targets of efficiency and profitability. For these reasons, the central interest of this research is related to what happens before the design, when the client draws up strategies that will shape the entire building process and whose choices will reverberate on design solutions and building quality. The research’s field is focused on the work space for the service sector. The case studies emphasize the path followed in the definition of requirements, the choice of financial strategy and examine the organization of the client structure that makes it possible to make decisions with a high level of competence. The work of analysis of case study highlights how deep and complex is the activity that precedes the work of the designer acts downstream of important choices not only economic but also technical, because only through the client's awareness of certain technical specifications and spatial are unable to fully implement the financial strategy put in place and guiding the most important design decisions.
La committenza è chiamata a confrontasi in termini di qualità con gli attori del processo che concorrono alla realizzazione del prodotto edilizio, ma soprattutto è chiamata a gestire le relazioni tra gli operatori, le operazioni e le fasi di processo in termini qualitativi. Oggi siamo di fronte a due diverse tipologie di committenza: una di tipo tradizionale che, spesso, non possiede pienamente gli strumenti culturali per decidere, controllare e verificare il processo progettuale, e una di tipo professionale che ha acquisito conoscenze ed esperienza e persegue obiettivi di efficienza e redditività. Per quest’ordine di motivi, l’interesse centrale di questa ricerca è legato a quello che avviene prima del progetto, quando il committente elabora le strategie che condizioneranno tutto il processo edilizio e le cui scelte si riverbereranno sulle soluzioni progettuali e sulla qualità dell’edificio. Il campo della ricerca svolta è focalizzata sugli spazi di lavoro per il settore terziario. I casi studio analizzati mettono in rilievo il percorso seguito nella definizione delle esigenze, nella scelta della strategia finanziaria e esaminano l’organizzazione della struttura del cliente che rende possibile prendere le decisioni con un alto livello di competenza. Il lavoro di analisi dei casi studio sottolinea quanto profonda e complessa sia l’attività che precede l’opera del progettista che interviene a valle di importanti scelte non solo economiche ma anche tecniche; poiché solo attraverso la consapevolezza del cliente su determinate specifiche tecniche e spaziali si riesce a dare piena attuazione alla strategia finanziaria posta in essere e che guida le più importanti decisioni progettuali.
Client's role at the inception stage of the project : the configuration of the framework for the project activity
INVERNALE, ANTONIO
Abstract
The client has to confront, in terms of quality, with the actors of the construction process that contribute to the realization of the building product, but is also called to handle the relations between operators, operations and process phases. Today we are facing two different types of client: a traditional type who, mostly, has no tools for decision-making, control and verification of the design process, and a professional type of client who has gained knowledge and experience and pursues targets of efficiency and profitability. For these reasons, the central interest of this research is related to what happens before the design, when the client draws up strategies that will shape the entire building process and whose choices will reverberate on design solutions and building quality. The research’s field is focused on the work space for the service sector. The case studies emphasize the path followed in the definition of requirements, the choice of financial strategy and examine the organization of the client structure that makes it possible to make decisions with a high level of competence. The work of analysis of case study highlights how deep and complex is the activity that precedes the work of the designer acts downstream of important choices not only economic but also technical, because only through the client's awareness of certain technical specifications and spatial are unable to fully implement the financial strategy put in place and guiding the most important design decisions.File | Dimensione | Formato | |
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