This research presents an analysis of the European Telecommunication strategic environment with particular focus on the three macro-changes which have been influencing the recent history of such industry. These are, first of all, the shift from a government-controlled market to a privatized market. Second, the introduction of price limitations - called Eurotariff - which are supposed to regulate the mobile traffic throughout Europe. Finally, the constant growth of data and internet traffic demand, compared to the voice traffic demand, mainly due to the success of OTTs (Over-the-Tops) and the introduction of NGN (Next-Generation Network) applications and software. Such changes have increased the competition in an industry which was organized in monopolies and are forcing the companies to change, following the different customers' needs. Throughout the essay, a case study about Telefónica has been developed: after a presentation of the company and of Telefónica's deregulation process, the consequences of the environment analysis will be defined and, finally, some strategic actions will be proposed in order to adapt to the new strategic environment. The methodology which has been followed consists in a research on the models existing in literature designed to analyze the strategic environment. The best ones have been used and applied to the real case, involving Telefónica: the findings obtained have then been considered the basis to define the strategic actions. The purpose of the paper is twofold: first of all to offer an understanding of the telecommunications business with a particular focus on the Eurotariff, OTTs and NGN phenomena; second to show how a strategic environment can be effectively studied, focusing on the changes that characterize the industry, and how the consequences can be deduced. The information coming from this type of studies is very important for a company to understand what to change in order to adapt to a new context and achieve better performances.

La ricerca consiste in un'analisi dell'ambiente strategico rappresentato dal settore delle telecomunicazioni europeo con un'attenzione particolare ai tre macro-cambiamenti che hanno influenzato la storia del settore: primo, il passaggio da un mercato caratterizzato da monopoli governativi ad un mercato privatizzato, secondo, l'introduzione di leggi - chiamate Eurotariff - volte a limitare il prezzo e regolare il traffico mobile in Europa e infine, la costante crescita della domanda di traffico internet, a discapito della domanda di traffico voce, dovuta al successo degli OTTs (Over-the-Tops) e all'introduzione delle applicazioni NGN (Next-Generation Network). Tali cambiamenti hanno contribuito ad aumentare la competizione in un settore organizzato in monopoli e stanno imponendo alle compagnie di adattarsi ai nuovi bisogni dei consumatori. La ricerca studia il caso reale rappresentato da Telefónica: dopo una presentazione della compagnia e del processo di deregolazione, si definiscono le conseguenze dell'analisi dell'ambiente strategico e propongono alcune azioni strategiche, con l'obiettivo di adattarsi al nuovo ambiente. La metodologia seguita si basa su uno studio di modelli esistenti in letteratura progettati per analizzare l'ambiente strategico. I migliori sono applicati al caso reale, riguardante Telefónica: i risultati ottenuti si considerano infine il punto di partenza per definire le azioni strategiche. L'obiettivo della ricerca è in realtà duplice: da un lato offrire una presentazione del business delle telecomunicazioni con un'attenzione particolare ad alcuni fenomeni: Eurotariff, OTTs e NGN; in secondo luogo, mostrare una procedura efficace per analizzare un ambiente strategico, concentrando l'attenzione sui cambiamenti principali e su come le relative conseguenze possono essere dedotte. Le informazioni ottenute da questo tipo di studio sono molto importanti per un'impresa poiché permettono di capire cosa va cambiato per adattarsi al nuovo ambiente strategico, ottenendo così prestazioni migliori.

An analysis of the European telecommunications strategic environment : how can strategic actions be defined to adapt to the new scenario ? A Telefónica case study

ALBINI, GABRIELE LUIGI ALDO
2012/2013

Abstract

This research presents an analysis of the European Telecommunication strategic environment with particular focus on the three macro-changes which have been influencing the recent history of such industry. These are, first of all, the shift from a government-controlled market to a privatized market. Second, the introduction of price limitations - called Eurotariff - which are supposed to regulate the mobile traffic throughout Europe. Finally, the constant growth of data and internet traffic demand, compared to the voice traffic demand, mainly due to the success of OTTs (Over-the-Tops) and the introduction of NGN (Next-Generation Network) applications and software. Such changes have increased the competition in an industry which was organized in monopolies and are forcing the companies to change, following the different customers' needs. Throughout the essay, a case study about Telefónica has been developed: after a presentation of the company and of Telefónica's deregulation process, the consequences of the environment analysis will be defined and, finally, some strategic actions will be proposed in order to adapt to the new strategic environment. The methodology which has been followed consists in a research on the models existing in literature designed to analyze the strategic environment. The best ones have been used and applied to the real case, involving Telefónica: the findings obtained have then been considered the basis to define the strategic actions. The purpose of the paper is twofold: first of all to offer an understanding of the telecommunications business with a particular focus on the Eurotariff, OTTs and NGN phenomena; second to show how a strategic environment can be effectively studied, focusing on the changes that characterize the industry, and how the consequences can be deduced. The information coming from this type of studies is very important for a company to understand what to change in order to adapt to a new context and achieve better performances.
GRIJALVO, MERCEDES
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
24-lug-2013
2012/2013
La ricerca consiste in un'analisi dell'ambiente strategico rappresentato dal settore delle telecomunicazioni europeo con un'attenzione particolare ai tre macro-cambiamenti che hanno influenzato la storia del settore: primo, il passaggio da un mercato caratterizzato da monopoli governativi ad un mercato privatizzato, secondo, l'introduzione di leggi - chiamate Eurotariff - volte a limitare il prezzo e regolare il traffico mobile in Europa e infine, la costante crescita della domanda di traffico internet, a discapito della domanda di traffico voce, dovuta al successo degli OTTs (Over-the-Tops) e all'introduzione delle applicazioni NGN (Next-Generation Network). Tali cambiamenti hanno contribuito ad aumentare la competizione in un settore organizzato in monopoli e stanno imponendo alle compagnie di adattarsi ai nuovi bisogni dei consumatori. La ricerca studia il caso reale rappresentato da Telefónica: dopo una presentazione della compagnia e del processo di deregolazione, si definiscono le conseguenze dell'analisi dell'ambiente strategico e propongono alcune azioni strategiche, con l'obiettivo di adattarsi al nuovo ambiente. La metodologia seguita si basa su uno studio di modelli esistenti in letteratura progettati per analizzare l'ambiente strategico. I migliori sono applicati al caso reale, riguardante Telefónica: i risultati ottenuti si considerano infine il punto di partenza per definire le azioni strategiche. L'obiettivo della ricerca è in realtà duplice: da un lato offrire una presentazione del business delle telecomunicazioni con un'attenzione particolare ad alcuni fenomeni: Eurotariff, OTTs e NGN; in secondo luogo, mostrare una procedura efficace per analizzare un ambiente strategico, concentrando l'attenzione sui cambiamenti principali e su come le relative conseguenze possono essere dedotte. Le informazioni ottenute da questo tipo di studio sono molto importanti per un'impresa poiché permettono di capire cosa va cambiato per adattarsi al nuovo ambiente strategico, ottenendo così prestazioni migliori.
Tesi di laurea Magistrale
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Descrizione: An Analysis of the European Telecommunications Strategic Environment: How Can Strategic Actions Be Defined to Adapt to the New Scenario? A Telefónica Case Study
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/80703