This thesis project is about a new way to commute inside urban environments in the year 2025. The idea of behind it is born during the exchange period at the Technische Universiteit of Delft in the Netherlands, where I got in contact with ‘Vision in Design’ (called ‘ViP’) approach and its creators. This dissertation is divided in 3 main parts: the first one is an overview of Vision in Design, with explanation of theories behind it and some examples from the book edited by BiS Publisher in Amsterdam; the second part is the developing of the YRID concept, in its interior and exterior design, using the aforementioned approach and adjusting it to the usual automotive design process. The last part concerns the detailed developing of an important interior component, the ‘Shifting Control Centre’, according to the usual Design & Engineering approach taught in Politecnico di Milano. ‘ViP’ is a method that helps designers innovate through products by building a reason of existence for the concept. This is being achieved by creating a vision for a future world built around a chosen domain. This vision is created by researching and choosing factors that will characterise the selected domain in the future. These factors are being clustered and analysed in order to explore future world possibilities. Based on these, the innovator will build a mission statement and a wanted product interaction in order to help him design a product that will either fit in the most preferable future world or help steer the present towards this future. The choice for the year 2025 is not accidental, but it’s based on previsions from many different automotive manufacturers; they state that Autonomous Vehicles will be part of urban realities in less than 15 years. Adapting to this type of vehicles, however, will not be immediate, so the idea behind this concept is to provide an autonomous vehicle with the possibility of manual driving when desired by the user. Based on this autonomous view of future commuting, the YRID concept is a re-design of car interiors and exterior, while ‘Shifting Control Centre’, developed in the last part of this work, is the key factor in the shift from autonomous to manual driving: it is a kind of small table, positioned in the centre of the car, from which every passenger can get the steering wheel.

Questo progetto di tesi è una proposta di mobilità del futuro per l’ambiente urbano del 2025. L’idea è nata durante il periodo di scambio presso la Technische Universiteit di Delft, nei Paesi Bassi, dove sono entrato a contatto con il metodo ‘Vision in Design’ (chiamato VIP) e con i suoi creatori. La tesi è divisa in tre parti principali: la prima è una panoramica del metodo ‘Vision in Design’, con la spiegazione delle teorie su cui è basato e qualche esempio tratto dal libro pubblicato dall’Editore BiS ad Amsterdam; la seconda parte è lo sviluppo del concept automobilistico chiamato YRID, sia negli esterni che negli interni, utilizzando l’approccio di cui sopra e adattandolo al processo di design dei trasporti. L’ultima parte riguarda lo sviluppo di un componente interno, il ‘Centro di Controllo Mobile’, seguendo l’approccio di Design & Engineering appreso al Politecnico di Milano. Il ‘ViP’ è un metodo che aiuta i progettisti a creare concept innovativi; per fare ciò viene costruita la visione di un futuro interessato, all’interno di un dominio prefissato. Questa visione si crea dopo una fase di ricerca, dalla quale vengono estratti i fattori che caratterizzeranno il determinato dominio. Questi fattori vengono poi raggruppati e analizzati al fine di esplorare le possibilità future per gli utenti; successivamente il designer costruirà una dichiarazione di intenti e andrà a delineare le interazioni prodotto-utente; come ultimo passaggio vengono delineate le caratteristiche qualitative che il prodotto stesso avrà. La scelta dell’anno 2025 non è casuale, ma si basa su previsioni di molti produttori automobilistici, i quali affermano che i veicoli autonomi faranno parte delle realtà cittadine tra meno di 15 anni. L’adattamento a questo tipo di veicoli però non sarà immediato, quindi l’idea che sta alla base di questo concept è di fornire un veicolo autonomo ma con possibilità di guida manuale quando desiderato dall’utente. Il concept YRID è un re-design degli interni e degli esterni del veicolo, mentre Il ‘Centro di Controllo Mobile’, sviluppato nell’ultima parte di questa tesi, è il fattore chiave nel passaggio da guida autonoma a guida manuale: è una sorta di tavolino, posizionato al centro della macchina, da cui si può estrarre il volante nelle situazioni in cui è desiderato.

YRID. Autonomous concept car for urban environments in the year 2025 using Vision in Design approach

ARIENTI, ALESSANDRO
2012/2013

Abstract

This thesis project is about a new way to commute inside urban environments in the year 2025. The idea of behind it is born during the exchange period at the Technische Universiteit of Delft in the Netherlands, where I got in contact with ‘Vision in Design’ (called ‘ViP’) approach and its creators. This dissertation is divided in 3 main parts: the first one is an overview of Vision in Design, with explanation of theories behind it and some examples from the book edited by BiS Publisher in Amsterdam; the second part is the developing of the YRID concept, in its interior and exterior design, using the aforementioned approach and adjusting it to the usual automotive design process. The last part concerns the detailed developing of an important interior component, the ‘Shifting Control Centre’, according to the usual Design & Engineering approach taught in Politecnico di Milano. ‘ViP’ is a method that helps designers innovate through products by building a reason of existence for the concept. This is being achieved by creating a vision for a future world built around a chosen domain. This vision is created by researching and choosing factors that will characterise the selected domain in the future. These factors are being clustered and analysed in order to explore future world possibilities. Based on these, the innovator will build a mission statement and a wanted product interaction in order to help him design a product that will either fit in the most preferable future world or help steer the present towards this future. The choice for the year 2025 is not accidental, but it’s based on previsions from many different automotive manufacturers; they state that Autonomous Vehicles will be part of urban realities in less than 15 years. Adapting to this type of vehicles, however, will not be immediate, so the idea behind this concept is to provide an autonomous vehicle with the possibility of manual driving when desired by the user. Based on this autonomous view of future commuting, the YRID concept is a re-design of car interiors and exterior, while ‘Shifting Control Centre’, developed in the last part of this work, is the key factor in the shift from autonomous to manual driving: it is a kind of small table, positioned in the centre of the car, from which every passenger can get the steering wheel.
TRABUCCO, FRANCESCO
ARC III - Scuola del Design
26-lug-2013
2012/2013
Questo progetto di tesi è una proposta di mobilità del futuro per l’ambiente urbano del 2025. L’idea è nata durante il periodo di scambio presso la Technische Universiteit di Delft, nei Paesi Bassi, dove sono entrato a contatto con il metodo ‘Vision in Design’ (chiamato VIP) e con i suoi creatori. La tesi è divisa in tre parti principali: la prima è una panoramica del metodo ‘Vision in Design’, con la spiegazione delle teorie su cui è basato e qualche esempio tratto dal libro pubblicato dall’Editore BiS ad Amsterdam; la seconda parte è lo sviluppo del concept automobilistico chiamato YRID, sia negli esterni che negli interni, utilizzando l’approccio di cui sopra e adattandolo al processo di design dei trasporti. L’ultima parte riguarda lo sviluppo di un componente interno, il ‘Centro di Controllo Mobile’, seguendo l’approccio di Design & Engineering appreso al Politecnico di Milano. Il ‘ViP’ è un metodo che aiuta i progettisti a creare concept innovativi; per fare ciò viene costruita la visione di un futuro interessato, all’interno di un dominio prefissato. Questa visione si crea dopo una fase di ricerca, dalla quale vengono estratti i fattori che caratterizzeranno il determinato dominio. Questi fattori vengono poi raggruppati e analizzati al fine di esplorare le possibilità future per gli utenti; successivamente il designer costruirà una dichiarazione di intenti e andrà a delineare le interazioni prodotto-utente; come ultimo passaggio vengono delineate le caratteristiche qualitative che il prodotto stesso avrà. La scelta dell’anno 2025 non è casuale, ma si basa su previsioni di molti produttori automobilistici, i quali affermano che i veicoli autonomi faranno parte delle realtà cittadine tra meno di 15 anni. L’adattamento a questo tipo di veicoli però non sarà immediato, quindi l’idea che sta alla base di questo concept è di fornire un veicolo autonomo ma con possibilità di guida manuale quando desiderato dall’utente. Il concept YRID è un re-design degli interni e degli esterni del veicolo, mentre Il ‘Centro di Controllo Mobile’, sviluppato nell’ultima parte di questa tesi, è il fattore chiave nel passaggio da guida autonoma a guida manuale: è una sorta di tavolino, posizionato al centro della macchina, da cui si può estrarre il volante nelle situazioni in cui è desiderato.
Tesi di laurea Magistrale
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