At the core of this thesis there is an analysis of the modern concept of the local area and a critical reading of the problems that the contemporary citizen living today in daily life. Analizing how the actions of the service design may be important with regard to the planning for the community. The type of neighborhoods that suffer most in large cities, is one that has experienced rapid changes in the formation of the territory or important migratory flows in, therefore which have created strong cultural contrast. I have so identified the need to find solutions to bridge this malaise: the communication among citizens themself and citizenship peaceful education. How? Through information. Derganopoly is a project that proposes a model of territorial requalification through the dissemination of information through a playful artifact. The lever design is the game intended as a tool for a new educational approach, with the aim of interest arise in their territory as well as strengthen its identity. Is really interesting to see how a game, based on an urban reality, can become a peculiar process of identifying and citizen interaction with the environment. The player gives human values ​​to urban spaces through which the game analyzes and deepens, and with them, and through these relationships and creates memory. Through the game, the user, symbolically grasps the city and develops a sense of neighborhood. Consider this project as well as a game ad a place where all the associations and services of the district are welcome, creating interconnection, participation, sharing and sense of belonging.

Alla base di questa tesi c’è un’analisi del moderno concetto di valorizzazione del territorio e una lettura critica dei problemi che il cittadino contemporaneo affronta nel vissuto quotidiano. Analizziamo perciò come il Service Design possa essere importante nei temi progettuali che coinvolgono le comunità. La tipologia di quartieri che più soffrono nelle grandi città, è quella che ha vissuto cambiamenti repentini nella formazione del territorio o importanti flussi migratori, che hanno creato forti diversità culturali. Ho perciò riscontrato la necessità di trovare soluzioni che attenuassero questo disagio: la comunicazione tra cittadini e l’educazione alla cittadinanza pacifica. Come? Attraverso il rafforzamento dei legami sociali. Derganopoly è un progetto che propone una modalità di dialogo tra azioni locali mediante la condivisione di informazioni attraverso un artefatto ludico. La leva progettuale è il gioco inteso come strumento per un approccio educativo, con lo scopo di scaturire interesse verso il proprio territorio nonchè rafforzarne l’identità. E' interessante scoprire come un gioco basato su una realtà urbana possa diventare un peculiare processo di identificazione e interazione del cittadino con l’ambiente. Il giocatore conferisce valori umani agli spazi urbani che attraverso il gioco analizza e approfondisce; con loro e per mezzo di questi crea relazioni e memoria. Attraverso il gioco, l’utente, si impadronisce simbolicamente della città e sviluppa il senso del vicinato. Si consideri questo progetto anche come un luogo dove tutte le associazioni e servizi del quartiere trovano spazio, creando interconnessione, partecipazione, condivisione e senso di appartenenza.

Derganopoly. Se ascolto dimentico, se vedo ricordo, se gioco capisco. Un'esperienza ludica come guida per la connettività sociale

BOLOGNESI, MILENA
2012/2013

Abstract

At the core of this thesis there is an analysis of the modern concept of the local area and a critical reading of the problems that the contemporary citizen living today in daily life. Analizing how the actions of the service design may be important with regard to the planning for the community. The type of neighborhoods that suffer most in large cities, is one that has experienced rapid changes in the formation of the territory or important migratory flows in, therefore which have created strong cultural contrast. I have so identified the need to find solutions to bridge this malaise: the communication among citizens themself and citizenship peaceful education. How? Through information. Derganopoly is a project that proposes a model of territorial requalification through the dissemination of information through a playful artifact. The lever design is the game intended as a tool for a new educational approach, with the aim of interest arise in their territory as well as strengthen its identity. Is really interesting to see how a game, based on an urban reality, can become a peculiar process of identifying and citizen interaction with the environment. The player gives human values ​​to urban spaces through which the game analyzes and deepens, and with them, and through these relationships and creates memory. Through the game, the user, symbolically grasps the city and develops a sense of neighborhood. Consider this project as well as a game ad a place where all the associations and services of the district are welcome, creating interconnection, participation, sharing and sense of belonging.
BERTOLO, MARESA
ARC III - Scuola del Design
26-lug-2013
2012/2013
Alla base di questa tesi c’è un’analisi del moderno concetto di valorizzazione del territorio e una lettura critica dei problemi che il cittadino contemporaneo affronta nel vissuto quotidiano. Analizziamo perciò come il Service Design possa essere importante nei temi progettuali che coinvolgono le comunità. La tipologia di quartieri che più soffrono nelle grandi città, è quella che ha vissuto cambiamenti repentini nella formazione del territorio o importanti flussi migratori, che hanno creato forti diversità culturali. Ho perciò riscontrato la necessità di trovare soluzioni che attenuassero questo disagio: la comunicazione tra cittadini e l’educazione alla cittadinanza pacifica. Come? Attraverso il rafforzamento dei legami sociali. Derganopoly è un progetto che propone una modalità di dialogo tra azioni locali mediante la condivisione di informazioni attraverso un artefatto ludico. La leva progettuale è il gioco inteso come strumento per un approccio educativo, con lo scopo di scaturire interesse verso il proprio territorio nonchè rafforzarne l’identità. E' interessante scoprire come un gioco basato su una realtà urbana possa diventare un peculiare processo di identificazione e interazione del cittadino con l’ambiente. Il giocatore conferisce valori umani agli spazi urbani che attraverso il gioco analizza e approfondisce; con loro e per mezzo di questi crea relazioni e memoria. Attraverso il gioco, l’utente, si impadronisce simbolicamente della città e sviluppa il senso del vicinato. Si consideri questo progetto anche come un luogo dove tutte le associazioni e servizi del quartiere trovano spazio, creando interconnessione, partecipazione, condivisione e senso di appartenenza.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/82011