In recent years, Social Media has become a primary mean for interactions among people. The popularity of this channel is mainly due to the fact that it allows readers, viewers or general users to participate in the creation of the content. It has transcended all ages, cultures, industries and institutions, becoming a part of the human being daily activities which represents a very interesting phenomenon to study. This document contains a deep research of the current scenario of Social Media, starting from the basic components such as Definition, Types and Classification to more particular fields like the current uses, a Social Media Strategy and measurement across different market segments. The various topics discussed throughout the document are supported by the contributions of different authors from the academic and practitioner point of view. Taking into account that the expansion of Social Media is potentially crossing all types of users, industries and institutions, it would be very extensive to speak about all of them. This is the main reason of why this investigation will focus in educational institutions, more specifically in the Italian Universities; this with the purpose to evidence how far or close is the theory from the reality in this explicit case. Therefore, the last chapters of the document are a collection of information taken from the universities, as well as an application of the concepts reviewed in the initial stages of the research and proposal of a framework for a Social Media Strategy directed to Universities.

Negli ultimi anni, Social Media è diventato un mezzo di comunicazione primario per quanto riguarda le interazioni tra le persone. La popolarità di questo canale è dovuto principalmente al fatto che esso consente ai lettori, ai telespettatori o agli utenti generici, di partecipare all’elaborazione del contenuto. Esso ha trasceso tutte le età, le culture, le industrie e le istituzioni, diventando una parte delle attività quotidiane degli esseri umani, e rappresentando un fenomeno molto interessante da studiare. Questo documento contiene una profonda ricerca dello scenario attuale dei Social Media, da componenti base quali Definizione, Tipologie e Classificazione a ambiti più specifici come gli usi correnti, la Strategia dei Social Media e la misura attraverso le diverse parti del mercato. I vari argomenti trattati nel documento sono supportati da contributi di diversi autori provenienti dalla prospettiva [dal mondo] accademica [accademico] e professionale. Dal momento che l'espansione dei Social Media sta potenzialmente attraversando tutte le tipologie di utenti, di industrie e di istituzioni, parlarne in questa sede sarebbe stato troppo dispersivo. Tale la ragione principale per cui questa indagine si concentrerà sulle istituzioni educative, e più specificamente sulle Università Italiane, al fine di evidenziare quanto la teoria sia lontana o vicina dalla realtà in questo particolare caso. Pertanto, gli ultimi capitoli del documento sono una raccolta di informazioni prese dalle università, oltre che un'applicazione dei concetti affrontati nelle fasi iniziali della ricerca e una proposta di un contesto adatto a una Strategia di Social Media diretta alle Università.

Social media in higher education institutions. A case of the Italian universities

RUBIANO ARCINIEGAS, DANIEL ALBERTO;MOSQUERA SANDOVAL, MAGDA CONSTANZA
2012/2013

Abstract

In recent years, Social Media has become a primary mean for interactions among people. The popularity of this channel is mainly due to the fact that it allows readers, viewers or general users to participate in the creation of the content. It has transcended all ages, cultures, industries and institutions, becoming a part of the human being daily activities which represents a very interesting phenomenon to study. This document contains a deep research of the current scenario of Social Media, starting from the basic components such as Definition, Types and Classification to more particular fields like the current uses, a Social Media Strategy and measurement across different market segments. The various topics discussed throughout the document are supported by the contributions of different authors from the academic and practitioner point of view. Taking into account that the expansion of Social Media is potentially crossing all types of users, industries and institutions, it would be very extensive to speak about all of them. This is the main reason of why this investigation will focus in educational institutions, more specifically in the Italian Universities; this with the purpose to evidence how far or close is the theory from the reality in this explicit case. Therefore, the last chapters of the document are a collection of information taken from the universities, as well as an application of the concepts reviewed in the initial stages of the research and proposal of a framework for a Social Media Strategy directed to Universities.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
2-ott-2013
2012/2013
Negli ultimi anni, Social Media è diventato un mezzo di comunicazione primario per quanto riguarda le interazioni tra le persone. La popolarità di questo canale è dovuto principalmente al fatto che esso consente ai lettori, ai telespettatori o agli utenti generici, di partecipare all’elaborazione del contenuto. Esso ha trasceso tutte le età, le culture, le industrie e le istituzioni, diventando una parte delle attività quotidiane degli esseri umani, e rappresentando un fenomeno molto interessante da studiare. Questo documento contiene una profonda ricerca dello scenario attuale dei Social Media, da componenti base quali Definizione, Tipologie e Classificazione a ambiti più specifici come gli usi correnti, la Strategia dei Social Media e la misura attraverso le diverse parti del mercato. I vari argomenti trattati nel documento sono supportati da contributi di diversi autori provenienti dalla prospettiva [dal mondo] accademica [accademico] e professionale. Dal momento che l'espansione dei Social Media sta potenzialmente attraversando tutte le tipologie di utenti, di industrie e di istituzioni, parlarne in questa sede sarebbe stato troppo dispersivo. Tale la ragione principale per cui questa indagine si concentrerà sulle istituzioni educative, e più specificamente sulle Università Italiane, al fine di evidenziare quanto la teoria sia lontana o vicina dalla realtà in questo particolare caso. Pertanto, gli ultimi capitoli del documento sono una raccolta di informazioni prese dalle università, oltre che un'applicazione dei concetti affrontati nelle fasi iniziali della ricerca e una proposta di un contesto adatto a una Strategia di Social Media diretta alle Università.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/82423