MODULA Modular Optimized Design Urban Low Energy Architecture. The idea for this project comes from the international contest “Premio Compasso Volante 2012”, that had as the projectual theme the realisation of a polifunctional building with a high energetical efficiency in the heart of Milan, in the Brera area. After the the contest, the project underwent subsuntial changes in relation to the choice of adopting an industrial derived architectural technology. The projectual complexity comes from the need to supply a students’ house, with annexed purposed of public use, in coherence with the adoption of a prebuilt modules system, taking into consideration the sustainability of the project in relation to the respect of the environmental restrictions and the need to realize the entire project. The approach towards the material choice of the prospects in relation to the volums’ definition, this has been the first step towards a language in tune with the milan urban context. The adoption and the reconsideration of some tipical architectural aspects, like the chromatic games and the formal aspect have been the base for the first formal evaluation. There is a third complexity that came as an add to the binomial functionality and architecture, this is because of the adoption of the prebuilt industrial technology, for the realization of the building. The challenge has been the one to transform the technical and structural restrictions, typicals of the prebuilt modules, in an organic project in every single part. Every technological aspect has been deepen, optimazing every detail in order to verify the sustainability, both economical and functional. The prebuilt system has been implemented applying different subsystems made by inside and outside layer, this allowed an high performance of the package in relation to the energy strategies. The adoption of the modules, of wide dimensions, has made esential an ergotechnical study in all the phases of the construction site, from the transoprt in within the city, to the assembly in the construction site, to the safety issues. In the thesis is developed a project that incorporates a variety of complexities, showing that the adoption of a prebuilt constructive type doesn’t deny a wide spectrum of formal and architectural choices that can combine with the environmental restrictions already present in the historic centre of a city like Milan, in a word MODULA.

MODULA Modular Optimized Design Urban Low Energy Architecture. L’idea di progetto nasce dal concorso internazionale “Premio Compasso Volante 2012”, il quale aveva come tema progettuale la realizzazione di un edificio polifunzionale ad alta efficienza energetica nel cuore di Milano, in zona Brera. Dopo il concorso, il progetto ha subito cambiamenti sostanziali in relazione alla scelta di adottare una tecnologia costruttiva di derivazione industriale. La complessità progettuale nasce dall’esigenza di fornire una casa per studenti, con annesse destinazioni d’uso pubbliche, in coerenza con l’adozione di un sistema a moduli prefabbricati, mirando anche alla sostenibilità del progetto sia rispetto ai vincoli ambientali che alle necessità di realizzazione dell’intera opera. L’approccio verso la scelta materica dei prospetti in relazione alla definizione dei volumi, è stato il primo passo verso un linguaggio in armonia con quello rilevato nel contesto urbano milanese. L’adozione e la rivisitazione di alcuni aspetti architettonici tipici, quali i giochi cromatici e l’aspetto formale sono stati alla base delle prime valutazioni compositive. Al binomio funzionalità e architettura si è aggiunta una terza complessità, dovuta all’adozione della tecnologia industriale prefabbricata, per la realizzazione dell’edificio. La sfida è stata quella di trasformare i vincoli tecnici-strutturali, tipici di moduli prefabbricati, in un progetto organico in ogni sua parte. E’ stato approfondito ogni aspetto tecnologico, ottimizzando ogni particolare al fine di verificarne la sostenibilità, economica e funzionale. Il sistema prefabbricato è stato implementato applicando diversi sottosistemi composti da layer esterni/interni. Ciò ha permesso di raggiungere alte prestazioni di pacchetto in relazione alle strategie energetiche. L’adozione di moduli di ampie dimensioni, ha reso indispensabile uno studio ergotecnico di tutte le fasi di cantierizzazione, dal trasporto all’interno della città, all’assemblaggio in cantiere, agli aspetti della sicurezza. Nella tesi si sviluppa un progetto che incorpora molteplici complessità, dimostrando che l’adozione di una tipologia costruttiva prefabbricata non nega un ampio spettro di scelte formali ed architettoniche che possano coniugarsi con i vincoli ambientali presenti nel centro storico di una città come Milano, in una parola MODULA.

MODULA. Modular optimized design urban low energy architecture. Progetto di un edificio ad alta efficienza energetica con tecnologia a moduli prefabbricati a Brera, Milano

MAURI, SERENELLA;MOLTENI, ELENA;VALSECCHI, CHIARA
2012/2013

Abstract

MODULA Modular Optimized Design Urban Low Energy Architecture. The idea for this project comes from the international contest “Premio Compasso Volante 2012”, that had as the projectual theme the realisation of a polifunctional building with a high energetical efficiency in the heart of Milan, in the Brera area. After the the contest, the project underwent subsuntial changes in relation to the choice of adopting an industrial derived architectural technology. The projectual complexity comes from the need to supply a students’ house, with annexed purposed of public use, in coherence with the adoption of a prebuilt modules system, taking into consideration the sustainability of the project in relation to the respect of the environmental restrictions and the need to realize the entire project. The approach towards the material choice of the prospects in relation to the volums’ definition, this has been the first step towards a language in tune with the milan urban context. The adoption and the reconsideration of some tipical architectural aspects, like the chromatic games and the formal aspect have been the base for the first formal evaluation. There is a third complexity that came as an add to the binomial functionality and architecture, this is because of the adoption of the prebuilt industrial technology, for the realization of the building. The challenge has been the one to transform the technical and structural restrictions, typicals of the prebuilt modules, in an organic project in every single part. Every technological aspect has been deepen, optimazing every detail in order to verify the sustainability, both economical and functional. The prebuilt system has been implemented applying different subsystems made by inside and outside layer, this allowed an high performance of the package in relation to the energy strategies. The adoption of the modules, of wide dimensions, has made esential an ergotechnical study in all the phases of the construction site, from the transoprt in within the city, to the assembly in the construction site, to the safety issues. In the thesis is developed a project that incorporates a variety of complexities, showing that the adoption of a prebuilt constructive type doesn’t deny a wide spectrum of formal and architectural choices that can combine with the environmental restrictions already present in the historic centre of a city like Milan, in a word MODULA.
FRANCIERI, ROBERTO
COLOMBO, MATTEO
SALVALAI, GRAZIANO
ING VI - Scuola di Ingegneria Edile-Architettura
2-ott-2013
2012/2013
MODULA Modular Optimized Design Urban Low Energy Architecture. L’idea di progetto nasce dal concorso internazionale “Premio Compasso Volante 2012”, il quale aveva come tema progettuale la realizzazione di un edificio polifunzionale ad alta efficienza energetica nel cuore di Milano, in zona Brera. Dopo il concorso, il progetto ha subito cambiamenti sostanziali in relazione alla scelta di adottare una tecnologia costruttiva di derivazione industriale. La complessità progettuale nasce dall’esigenza di fornire una casa per studenti, con annesse destinazioni d’uso pubbliche, in coerenza con l’adozione di un sistema a moduli prefabbricati, mirando anche alla sostenibilità del progetto sia rispetto ai vincoli ambientali che alle necessità di realizzazione dell’intera opera. L’approccio verso la scelta materica dei prospetti in relazione alla definizione dei volumi, è stato il primo passo verso un linguaggio in armonia con quello rilevato nel contesto urbano milanese. L’adozione e la rivisitazione di alcuni aspetti architettonici tipici, quali i giochi cromatici e l’aspetto formale sono stati alla base delle prime valutazioni compositive. Al binomio funzionalità e architettura si è aggiunta una terza complessità, dovuta all’adozione della tecnologia industriale prefabbricata, per la realizzazione dell’edificio. La sfida è stata quella di trasformare i vincoli tecnici-strutturali, tipici di moduli prefabbricati, in un progetto organico in ogni sua parte. E’ stato approfondito ogni aspetto tecnologico, ottimizzando ogni particolare al fine di verificarne la sostenibilità, economica e funzionale. Il sistema prefabbricato è stato implementato applicando diversi sottosistemi composti da layer esterni/interni. Ciò ha permesso di raggiungere alte prestazioni di pacchetto in relazione alle strategie energetiche. L’adozione di moduli di ampie dimensioni, ha reso indispensabile uno studio ergotecnico di tutte le fasi di cantierizzazione, dal trasporto all’interno della città, all’assemblaggio in cantiere, agli aspetti della sicurezza. Nella tesi si sviluppa un progetto che incorpora molteplici complessità, dimostrando che l’adozione di una tipologia costruttiva prefabbricata non nega un ampio spettro di scelte formali ed architettoniche che possano coniugarsi con i vincoli ambientali presenti nel centro storico di una città come Milano, in una parola MODULA.
Tesi di laurea Magistrale
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