All industrial manufactured products, however simple, are the result of a considerable engineering effort. In a complex product such as an aircraft engine piston, although less complicated than turbine engines in the same category, there is a huge amount of engineering, testing, and refinement before the engine meets the objectives of: lightness, power, low fuel consumption, and reliability. The credit for the success of a new engine belongs to the team of engineers, which using the latest technology design, calculate, analyze, and then draw each component of the engine must not be overlooked, however, the efforts made by the experimental department, which achieves methodically test and often with great cunning, detects problems in that phase of the theoreticals study were not being considered. The traceability of the tests, the problems encountered and the solutions adopted, appears to be the best available record regarding the development of the engine. In this thesis we analyze the design solutions and methodologies necessary for the certification of a piston engine for aircraft uses the twenty-first century. In this type of project, efforts employees often do not bring the expected results in the short term, but the strength and the personal satisfaction of the engineer is to understand the nature of the problem and look for solutions in accordance with the mechanical environment.

Tutti i prodotti industriali realizzati, per quanto semplici, sono il risultato di un notevole sforzo di ingegneria. In un prodotto complesso come un motore aeronautico a pistoni, sebbene meno complicato rispetto a motori a turbina della stessa categoria, vi è un’enorme quantità di ingegneria, collaudo, e affinamento prima che il motore soddisfi gli obiettivi prefissati di: leggerezza, potenza, bassi consumi di carburante, e affidabilità. Gran parte del merito per il successo di un nuovo motore va agli ingegneri progettisti, che, avvalendosi di tecnologie all’avanguardia, progettano, calcolano, analizzano e infine disegnano ciascun componente del motore; non vanno tralasciati però gli sforzi effettuati dal reparto sperimentale, che realizza metodicamente test e, spesso con grande arguzia, rileva problematiche che in fase di studio non sono state considerate. La tracciabilità delle prove, dei problemi riscontrati e delle soluzioni adottate, risulta essere il miglior record disponibile per quanto riguarda il perfezionamento del motore. In questa tesi vengono analizzate le soluzioni progettuali e le metodologie adottate necessarie per la certificazione di un motore a pistoni per utilizzo aeronautico del ventunesimo secolo. In questa tipologia di progetti gli sforzi impiegati spesso non portano i risultati aspettati nel breve periodo, ma la forza e la soddisfazione personale del progettista stanno nel comprendere la natura del problema e cercare delle soluzioni in accordo con le meccaniche circostanti.

Sviluppo di soluzioni progettuali per un motore aeronautico a quattro tempi a combustione interna

CURCI, CARLO
2012/2013

Abstract

All industrial manufactured products, however simple, are the result of a considerable engineering effort. In a complex product such as an aircraft engine piston, although less complicated than turbine engines in the same category, there is a huge amount of engineering, testing, and refinement before the engine meets the objectives of: lightness, power, low fuel consumption, and reliability. The credit for the success of a new engine belongs to the team of engineers, which using the latest technology design, calculate, analyze, and then draw each component of the engine must not be overlooked, however, the efforts made by the experimental department, which achieves methodically test and often with great cunning, detects problems in that phase of the theoreticals study were not being considered. The traceability of the tests, the problems encountered and the solutions adopted, appears to be the best available record regarding the development of the engine. In this thesis we analyze the design solutions and methodologies necessary for the certification of a piston engine for aircraft uses the twenty-first century. In this type of project, efforts employees often do not bring the expected results in the short term, but the strength and the personal satisfaction of the engineer is to understand the nature of the problem and look for solutions in accordance with the mechanical environment.
MOTTA, EGIDIO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
3-ott-2013
2012/2013
Tutti i prodotti industriali realizzati, per quanto semplici, sono il risultato di un notevole sforzo di ingegneria. In un prodotto complesso come un motore aeronautico a pistoni, sebbene meno complicato rispetto a motori a turbina della stessa categoria, vi è un’enorme quantità di ingegneria, collaudo, e affinamento prima che il motore soddisfi gli obiettivi prefissati di: leggerezza, potenza, bassi consumi di carburante, e affidabilità. Gran parte del merito per il successo di un nuovo motore va agli ingegneri progettisti, che, avvalendosi di tecnologie all’avanguardia, progettano, calcolano, analizzano e infine disegnano ciascun componente del motore; non vanno tralasciati però gli sforzi effettuati dal reparto sperimentale, che realizza metodicamente test e, spesso con grande arguzia, rileva problematiche che in fase di studio non sono state considerate. La tracciabilità delle prove, dei problemi riscontrati e delle soluzioni adottate, risulta essere il miglior record disponibile per quanto riguarda il perfezionamento del motore. In questa tesi vengono analizzate le soluzioni progettuali e le metodologie adottate necessarie per la certificazione di un motore a pistoni per utilizzo aeronautico del ventunesimo secolo. In questa tipologia di progetti gli sforzi impiegati spesso non portano i risultati aspettati nel breve periodo, ma la forza e la soddisfazione personale del progettista stanno nel comprendere la natura del problema e cercare delle soluzioni in accordo con le meccaniche circostanti.
Tesi di laurea Magistrale
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