The recent technological development and the fallen of the prices of electric vehicles in the automotive industry has led to a real opportunity to replace the internal combustion engine vehicle. The future of the electric vehicle as a mass commodity, however, must be supported by a network infrastructure for recharging the battery. This network is composed of three different types of charging infrastructure: normal, accelerated and rapid charging. The first two have already been installed in several cities while rapid charging is not yet part of the network and is really the main topic of the thesis. The goal is to determine a methodology based on technical and economic analysis, with which to determine how many and which rapid charging infrastructure installed on the Italian territory and who can make such an investment.

Il recente sviluppo tecnologico e l’abbassamento dei prezzi del veicolo elettrico nel settore automobilistico hanno portato a una concreta possibilità di sostituire il veicolo a combustione interna. L’avvenire del veicolo elettrico come un bene di massa deve essere, però, supportato da una rete infrastrutturale per la ricarica della batteria. Questa rete è composta da tre diverse tipologie di infrastrutture di ricarica: ricarica normale, accelerata e rapida. Le prime due sono già state installate in diverse città mentre la ricarica rapida non fa ancora parte della rete e rappresenta proprio l’argomento principale della tesi. L’obiettivo della tesi è di determinare una metodologia basata su un’analisi tecnico-economica, con la quale stabilire quante e quali infrastrutture di ricarica rapida installare sul territorio Italiano e chi può effettuare un tale investimento.

Analisi tecnico-economica delle infrastrutture di ricarica rapida per i veicoli elettrici

PELLEGRINO, LUIGI
2012/2013

Abstract

The recent technological development and the fallen of the prices of electric vehicles in the automotive industry has led to a real opportunity to replace the internal combustion engine vehicle. The future of the electric vehicle as a mass commodity, however, must be supported by a network infrastructure for recharging the battery. This network is composed of three different types of charging infrastructure: normal, accelerated and rapid charging. The first two have already been installed in several cities while rapid charging is not yet part of the network and is really the main topic of the thesis. The goal is to determine a methodology based on technical and economic analysis, with which to determine how many and which rapid charging infrastructure installed on the Italian territory and who can make such an investment.
CICERCHIA, ALESSANDRO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
3-ott-2013
2012/2013
Il recente sviluppo tecnologico e l’abbassamento dei prezzi del veicolo elettrico nel settore automobilistico hanno portato a una concreta possibilità di sostituire il veicolo a combustione interna. L’avvenire del veicolo elettrico come un bene di massa deve essere, però, supportato da una rete infrastrutturale per la ricarica della batteria. Questa rete è composta da tre diverse tipologie di infrastrutture di ricarica: ricarica normale, accelerata e rapida. Le prime due sono già state installate in diverse città mentre la ricarica rapida non fa ancora parte della rete e rappresenta proprio l’argomento principale della tesi. L’obiettivo della tesi è di determinare una metodologia basata su un’analisi tecnico-economica, con la quale stabilire quante e quali infrastrutture di ricarica rapida installare sul territorio Italiano e chi può effettuare un tale investimento.
Tesi di laurea Magistrale
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