Pharmaceutical industry is experiencing a time of major changes. Coming from the successes in the second half of the twentieth century, pharmaceutical companies seem to face now a difficult transition under several points of view. Many companies have responded by trying to discover, develop and market medicines more efficiently, but they have invested relatively little effort in reconfiguring their manufacturing and distribution operations to date. For these reasons, there is a clear need to focus on the role of the value chain. With prices and volumes under pressure throughout Europe, and each country maintaining a different system, distribution and pricing became a strategic concern for many pharmaceutical companies. The purpose of this research is to investigate how actors involved in the retail side of the pharmaceutical supply chain can improve their performance by opting for different distribution strategies when they want to market a range of different types of products. A simulation model that recreates the retail distribution network has been realized, with a sample of ten products representing the pharmaceutical market in the pharmacies, and three types of actors were modeled: pharmaceutical companies, wholesalers and pharmacies. Delivery service is performed by wholesalers to pharmacies or through direct supply by manufacturers to the final point of sale. Therefore, two types of distribution flows are distinguished: the long channel firm-wholesaler-retailer and the short channel firm-retailer. To conduct the analysis on the performances of the actors in the pharmaceutical distribution network, four factors have been identified and made vary on three levels. These factors include: frequency of direct sales between pharmaceutical companies and pharmacies, the elasticity of demand to the price of the products, the frequency of supplies between wholesalers and pharmacies, and the sales mix of pharmacies. After calculating the values of the performance indicators, considerations relating to distribution strategies were finally formulated.

L'industria farmaceutica sta vivendo un periodo di grandi cambiamenti. Provenendo dai successi della seconda metà del ventesimo secolo, le imprese farmaceutiche sembrano in questo momento affrontare una transizione non facile sotto diversi punti di vista. Molte aziende hanno risposto cercando di scoprire, sviluppare e commercializzare farmaci in modo più efficiente, ma fino ad oggi hanno investito relativamente poco nella riconfigurazione della produzione e della distribuzione. Per queste ragioni, c’è la necessità di focalizzare l’attenzione sul ruolo della catena del valore. Coi prezzi ed i volumi sotto pressione in tutta Europa, e con ogni paese con un sistema differente, la distribuzione e i prezzi sono diventati un problema strategico per molte aziende farmaceutiche. Lo scopo della ricerca è di investigare come gli attori coinvolti sul lato retail della supply chain farmaceutica possano migliorare le proprie performance optando per differenti strategie distributive nel momento in cui vogliano commercializzare una gamma di differenti tipologie di prodotti. È stato realizzato un modello di simulazione che ricrea la rete distributiva, con un paniere di dieci prodotti che ben rappresentano il mercato farmaceutico in farmacia, e sono state modellizzate tre tipologie di attori: aziende farmaceutiche, grossisti e farmacie. Il servizio di fornitura alle farmacie viene effettuato dai grossisti o tramite fornitura diretta da parte dei produttori al punto vendita finale. Si distinguono pertanto due tipologie di flussi distributivi: il canale lungo industria-ingrosso-dettaglio e il canale corto industria-dettaglio. Per condurre l’analisi sulle prestazioni degli attori della rete di distribuzione farmaceutica, sono stati identificati quattro fattori e fatti variare su tre livelli. Questi fattori riguardano: la frequenza delle vendite dirette tra aziende farmaceutiche e farmacie, l’elasticità della domanda al prezzo dei prodotti, la frequenza dei rifornimenti dei grossisti alle farmacie, ed il mix di vendita delle farmacie. A fronte dei valori assunti dagli indicatori di prestazione, sono infine state formulate le considerazioni relative alle strategie distributive.

Model based analysis of pharmaceutical supply chain from manufacturers to pharmacies

CORDANI, STEFANO
2012/2013

Abstract

Pharmaceutical industry is experiencing a time of major changes. Coming from the successes in the second half of the twentieth century, pharmaceutical companies seem to face now a difficult transition under several points of view. Many companies have responded by trying to discover, develop and market medicines more efficiently, but they have invested relatively little effort in reconfiguring their manufacturing and distribution operations to date. For these reasons, there is a clear need to focus on the role of the value chain. With prices and volumes under pressure throughout Europe, and each country maintaining a different system, distribution and pricing became a strategic concern for many pharmaceutical companies. The purpose of this research is to investigate how actors involved in the retail side of the pharmaceutical supply chain can improve their performance by opting for different distribution strategies when they want to market a range of different types of products. A simulation model that recreates the retail distribution network has been realized, with a sample of ten products representing the pharmaceutical market in the pharmacies, and three types of actors were modeled: pharmaceutical companies, wholesalers and pharmacies. Delivery service is performed by wholesalers to pharmacies or through direct supply by manufacturers to the final point of sale. Therefore, two types of distribution flows are distinguished: the long channel firm-wholesaler-retailer and the short channel firm-retailer. To conduct the analysis on the performances of the actors in the pharmaceutical distribution network, four factors have been identified and made vary on three levels. These factors include: frequency of direct sales between pharmaceutical companies and pharmacies, the elasticity of demand to the price of the products, the frequency of supplies between wholesalers and pharmacies, and the sales mix of pharmacies. After calculating the values of the performance indicators, considerations relating to distribution strategies were finally formulated.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2013
2012/2013
L'industria farmaceutica sta vivendo un periodo di grandi cambiamenti. Provenendo dai successi della seconda metà del ventesimo secolo, le imprese farmaceutiche sembrano in questo momento affrontare una transizione non facile sotto diversi punti di vista. Molte aziende hanno risposto cercando di scoprire, sviluppare e commercializzare farmaci in modo più efficiente, ma fino ad oggi hanno investito relativamente poco nella riconfigurazione della produzione e della distribuzione. Per queste ragioni, c’è la necessità di focalizzare l’attenzione sul ruolo della catena del valore. Coi prezzi ed i volumi sotto pressione in tutta Europa, e con ogni paese con un sistema differente, la distribuzione e i prezzi sono diventati un problema strategico per molte aziende farmaceutiche. Lo scopo della ricerca è di investigare come gli attori coinvolti sul lato retail della supply chain farmaceutica possano migliorare le proprie performance optando per differenti strategie distributive nel momento in cui vogliano commercializzare una gamma di differenti tipologie di prodotti. È stato realizzato un modello di simulazione che ricrea la rete distributiva, con un paniere di dieci prodotti che ben rappresentano il mercato farmaceutico in farmacia, e sono state modellizzate tre tipologie di attori: aziende farmaceutiche, grossisti e farmacie. Il servizio di fornitura alle farmacie viene effettuato dai grossisti o tramite fornitura diretta da parte dei produttori al punto vendita finale. Si distinguono pertanto due tipologie di flussi distributivi: il canale lungo industria-ingrosso-dettaglio e il canale corto industria-dettaglio. Per condurre l’analisi sulle prestazioni degli attori della rete di distribuzione farmaceutica, sono stati identificati quattro fattori e fatti variare su tre livelli. Questi fattori riguardano: la frequenza delle vendite dirette tra aziende farmaceutiche e farmacie, l’elasticità della domanda al prezzo dei prodotti, la frequenza dei rifornimenti dei grossisti alle farmacie, ed il mix di vendita delle farmacie. A fronte dei valori assunti dagli indicatori di prestazione, sono infine state formulate le considerazioni relative alle strategie distributive.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/87405