The aim of this thesis is to understand the participation form of children and youth councils, along with a concern about the possibility to apply this participation form into spatial planning field, in promotion of children and youth’s rights and welfare in the context of Taiwan. The analysis was carried out on the basis of a newly emerging initiative - the Children and Youth Representatives in Taipei City (CYRTC). This study seeks to understand to which extent CYRTC promotes children and youth’s participation in public domain. With this aim in view, the study firstly approaches theoretical and empirical literature on children and youth’s participation theories in general, and then zooms in on children and youth councils by reviewing four empirical studies. The study then develops an analytical framework comprising four aspects: project preparation and design, execution phase, assessment and actors. After reviewing the country’s background, the facts about CYRTC and a synopsis of project findings, the study then profits from applying the foregoing analytical framework in a comparative perspective. Three main criticalities are found to be: (1) CYRTC’s failure on creating idea-voicing channels cause it to be in fact a “non-participation” project according to Hart’s ladders of participation; (2) the asymmetrical power relation between youth representatives and the local authority constitutes the core problem; and (3) the inappropriate generalization of children and youth as a homogenous group led to difficulties in project implementation. Concerning the possibilities to integrate children and youth’s participation with spatial planning issues in Taiwan, the political priorities reside primarily in a genuine recovery of children and youth’s participation right in the public realm; in addition, the urban planning authority has to be embraced by the existing legislative framework which promotes children and youth’s participation right. Finally, this dissertation shows that although CYRTC still has much to improve on, it plays an important role in moulding aware citizens for tomorrow, outside the mainstream school context in Taiwanese society.

Lo scopo di questa tesi è capire la forma di partecipazione dei Consigli Giovanili, ed esplorare la possibilità di applicare questa forma di partecipazione nel campo della pianificazione spaziale, promuovendo i diritti e il benessere dei bambini e dei giovani nel contesto Taiwanese. L’analisi è stata eseguita sulla base di una iniziativa - I Rappresentanti dei Bambini e dei Giovani nella Città di Taipei (Children and Youth Representatives in Taipei City). Lo studio dapprima esamina la letteratura teorica ed empirica sulle teorie di partecipazione di bambini e giovani in generale, e in seguito focalizza l’attenzione sui consigli giovanili, esaminando quattro studi empirici. Si presenta poi un quadro analitico che comprende quattro aspetti: la preparazione e disegno del progetto, la fase di esecuzione, la valutazione e gli attori. Dopo aver descritto il contesto nazionale, presentato gli elementi fondamentali del CYRTC e i risultati di tale progetto, lo studio procede all’applicazione del suddetto quadro analitico in un’ottica comparativa. Si evidenziano tre criticità: (1) il fallimento di CYRTC nel creare canali che diano voce alle idee lo rende in realtà un progetto di “non-partecipazione” secondo la scala di partecipazione di Hart; (2) la relazione asimmetrica di potere tra i rappresentanti giovanili e l’autorità locale costituisce il cuore del problema; (3) l’inappropriata generalizzazione di bambini e giovani come un gruppo omogeneo comporta difficoltà nell’implementazione del progetto. Riguardo la possibilità di integrare le questioni di pianificazione spaziale nell’ambito della partecipazione di bambini e giovani nel contesto di Taiwan, la priorità politica risiede principalmente in un reale recupero dei diritti di partecipazione giovanile nella sfera pubblica. Inoltre, è necessario che l’autorità di pianificazione urbana sia connessa alle esistenti strutture legislative che promuovono i diritti di partecipazione giovanile. Infine, questa dissertazione dimostra che, nonostante vi siano ancora ampi margini di miglioramento, il CYRTC gioca un ruolo importante nel plasmare futuri cittadini consapevoli, al di fuori del contesto scolastico convenzionale della società taiwanese.

Children and youth's participation in planning process. A case study of children and youth's participation initiative in Taipei City (Taiwan)

PAI, CHIA YU
2012/2013

Abstract

The aim of this thesis is to understand the participation form of children and youth councils, along with a concern about the possibility to apply this participation form into spatial planning field, in promotion of children and youth’s rights and welfare in the context of Taiwan. The analysis was carried out on the basis of a newly emerging initiative - the Children and Youth Representatives in Taipei City (CYRTC). This study seeks to understand to which extent CYRTC promotes children and youth’s participation in public domain. With this aim in view, the study firstly approaches theoretical and empirical literature on children and youth’s participation theories in general, and then zooms in on children and youth councils by reviewing four empirical studies. The study then develops an analytical framework comprising four aspects: project preparation and design, execution phase, assessment and actors. After reviewing the country’s background, the facts about CYRTC and a synopsis of project findings, the study then profits from applying the foregoing analytical framework in a comparative perspective. Three main criticalities are found to be: (1) CYRTC’s failure on creating idea-voicing channels cause it to be in fact a “non-participation” project according to Hart’s ladders of participation; (2) the asymmetrical power relation between youth representatives and the local authority constitutes the core problem; and (3) the inappropriate generalization of children and youth as a homogenous group led to difficulties in project implementation. Concerning the possibilities to integrate children and youth’s participation with spatial planning issues in Taiwan, the political priorities reside primarily in a genuine recovery of children and youth’s participation right in the public realm; in addition, the urban planning authority has to be embraced by the existing legislative framework which promotes children and youth’s participation right. Finally, this dissertation shows that although CYRTC still has much to improve on, it plays an important role in moulding aware citizens for tomorrow, outside the mainstream school context in Taiwanese society.
ARC I - Scuola di Architettura e Società
16-dic-2013
2012/2013
Lo scopo di questa tesi è capire la forma di partecipazione dei Consigli Giovanili, ed esplorare la possibilità di applicare questa forma di partecipazione nel campo della pianificazione spaziale, promuovendo i diritti e il benessere dei bambini e dei giovani nel contesto Taiwanese. L’analisi è stata eseguita sulla base di una iniziativa - I Rappresentanti dei Bambini e dei Giovani nella Città di Taipei (Children and Youth Representatives in Taipei City). Lo studio dapprima esamina la letteratura teorica ed empirica sulle teorie di partecipazione di bambini e giovani in generale, e in seguito focalizza l’attenzione sui consigli giovanili, esaminando quattro studi empirici. Si presenta poi un quadro analitico che comprende quattro aspetti: la preparazione e disegno del progetto, la fase di esecuzione, la valutazione e gli attori. Dopo aver descritto il contesto nazionale, presentato gli elementi fondamentali del CYRTC e i risultati di tale progetto, lo studio procede all’applicazione del suddetto quadro analitico in un’ottica comparativa. Si evidenziano tre criticità: (1) il fallimento di CYRTC nel creare canali che diano voce alle idee lo rende in realtà un progetto di “non-partecipazione” secondo la scala di partecipazione di Hart; (2) la relazione asimmetrica di potere tra i rappresentanti giovanili e l’autorità locale costituisce il cuore del problema; (3) l’inappropriata generalizzazione di bambini e giovani come un gruppo omogeneo comporta difficoltà nell’implementazione del progetto. Riguardo la possibilità di integrare le questioni di pianificazione spaziale nell’ambito della partecipazione di bambini e giovani nel contesto di Taiwan, la priorità politica risiede principalmente in un reale recupero dei diritti di partecipazione giovanile nella sfera pubblica. Inoltre, è necessario che l’autorità di pianificazione urbana sia connessa alle esistenti strutture legislative che promuovono i diritti di partecipazione giovanile. Infine, questa dissertazione dimostra che, nonostante vi siano ancora ampi margini di miglioramento, il CYRTC gioca un ruolo importante nel plasmare futuri cittadini consapevoli, al di fuori del contesto scolastico convenzionale della società taiwanese.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
Thesis_full_text_final.pdf

Open Access dal 03/12/2014

Descrizione: Thesis_chiayu_pai
Dimensione 1.82 MB
Formato Adobe PDF
1.82 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/87941