The main original contribution of this doctoral dissertation is a model for the management of the social innovation in dynamic environments. This model is theoretically classified under the fields of open innovation, product innovation and service innovation, aimed at contributing towards the emerging field of social innovation. Furthermore, this model was built based on empirical evidences about social innovation enabled by information and communication technology, using multiple-case studies and clinical inquiry research. Moreover, the empirical study was based on the analysis of thirteen highly innovative projects in Brazil and Italy. These projects have been thoroughly analysed in the context of dynamic environments, which are special geographical locations that presented high variability in terms of the four main characteristics: velocity, complexity, ambiguity and unpredictability. From this perspective emerges the original contribution of this research, the model for managing social innovation. At the macro-level process of social innovation, the model is based on three different levels: internal, open and social. This model supports public-private partnerships for assessment of turbulence and ambidexterity during the innovation process. At the micro-level process, the model presents an in-depth framework in order to develop an understanding of the relationship between organisational innovation and user innovation. This research makes three original contributions towards the innovation management field. Firstly, this research establishes a model that deals with the management of social innovation within dynamic environments, and it addresses social needs and business opportunities. Secondly, this research defines two new terms, social innovation of high impact (SIHI) and social innovation in living labs (SILL). Thirdly, this research presents a set of nine propositions for further research. Finally, the main practical implication of this research is the development of the social innovation impact matrix, which can play an instrumental role when used by public-private partnerships in order to categorise social innovation projects.

Il principale contributo di questa tesi di dottorato consiste nella definizione di un modello per la gestione dell'innovazione sociale in ambienti dinamici. Da un punto di vista teorico, questo modello si inserisce nei settori di open innovation, product innovation e service innovation, e contribuisce al campo emergente dell’innovazione sociale. Il modello è stato costruito sulla base di evidenze empiriche inerenti l'innovazione sociale supportata dalle tecnologie dell'informazione e della comunicazione, utilizzando come metodologia di ricerca multiple-case studies e clinical inquiry research. Inoltre lo studio empirico si è basato sull'analisi di tredici progetti altamente innovativi in Brasile e in Italia. Questi progetti sono stati analizzati in ambienti dinamici, ossia in particolari aree geografiche che hanno presentato un'elevata variabilità in termini di velocità, complessità, ambiguità ed imprevedibilità. Da ciò emerge il contributo originale di questa ricerca, ovvero la definizione di un modello per la gestione dell'innovazione sociale. A livello macro il processo di innovazione sociale si basa su tre diversi livelli: interno, aperto e sociale. Questo modello risulta utile alle partnerships pubblico-privato allo scopo di valutare il grado di turbolenza e di ambidexterity durante il processo di innovazione. A livello micro, invece, il modello propone un framework approfondito al fine di far comprendere la relazione tra innovazione organizzativa e user innovation. Questa ricerca offre tre contributi originali per il campo dell’innovation management. In primo luogo definisce un modello di gestione dell'innovazione sociale all'interno di ambienti dinamici, per trovare risposte ai bisogni sociali e per cogliere e sviluppare opportunità di business. In secondo luogo in questa ricerca vengono coniati due nuovi termini: social innovation of high impact (SIHI) e social innovation in living labs (SILL). In terzo luogo questa ricerca offre nove propositions da cui possono scaturire ulteriori ricerche. Infine la principale implicazione pratica di questa ricerca è lo sviluppo di una matrice relativa all’impatto dell'innovazione sociale, uno strumento molto utile che può essere utilizzato dalle partnerships pubblico-privato al fine di classificare i progetti di innovazione sociale.

Managing social innovation : the shaping of information and communication technology in dynamic environments

BATTISTI, SANDRO

Abstract

The main original contribution of this doctoral dissertation is a model for the management of the social innovation in dynamic environments. This model is theoretically classified under the fields of open innovation, product innovation and service innovation, aimed at contributing towards the emerging field of social innovation. Furthermore, this model was built based on empirical evidences about social innovation enabled by information and communication technology, using multiple-case studies and clinical inquiry research. Moreover, the empirical study was based on the analysis of thirteen highly innovative projects in Brazil and Italy. These projects have been thoroughly analysed in the context of dynamic environments, which are special geographical locations that presented high variability in terms of the four main characteristics: velocity, complexity, ambiguity and unpredictability. From this perspective emerges the original contribution of this research, the model for managing social innovation. At the macro-level process of social innovation, the model is based on three different levels: internal, open and social. This model supports public-private partnerships for assessment of turbulence and ambidexterity during the innovation process. At the micro-level process, the model presents an in-depth framework in order to develop an understanding of the relationship between organisational innovation and user innovation. This research makes three original contributions towards the innovation management field. Firstly, this research establishes a model that deals with the management of social innovation within dynamic environments, and it addresses social needs and business opportunities. Secondly, this research defines two new terms, social innovation of high impact (SIHI) and social innovation in living labs (SILL). Thirdly, this research presents a set of nine propositions for further research. Finally, the main practical implication of this research is the development of the social innovation impact matrix, which can play an instrumental role when used by public-private partnerships in order to categorise social innovation projects.
CORSO, MARIANO
CORSO, MARIANO
17-mar-2014
Il principale contributo di questa tesi di dottorato consiste nella definizione di un modello per la gestione dell'innovazione sociale in ambienti dinamici. Da un punto di vista teorico, questo modello si inserisce nei settori di open innovation, product innovation e service innovation, e contribuisce al campo emergente dell’innovazione sociale. Il modello è stato costruito sulla base di evidenze empiriche inerenti l'innovazione sociale supportata dalle tecnologie dell'informazione e della comunicazione, utilizzando come metodologia di ricerca multiple-case studies e clinical inquiry research. Inoltre lo studio empirico si è basato sull'analisi di tredici progetti altamente innovativi in Brasile e in Italia. Questi progetti sono stati analizzati in ambienti dinamici, ossia in particolari aree geografiche che hanno presentato un'elevata variabilità in termini di velocità, complessità, ambiguità ed imprevedibilità. Da ciò emerge il contributo originale di questa ricerca, ovvero la definizione di un modello per la gestione dell'innovazione sociale. A livello macro il processo di innovazione sociale si basa su tre diversi livelli: interno, aperto e sociale. Questo modello risulta utile alle partnerships pubblico-privato allo scopo di valutare il grado di turbolenza e di ambidexterity durante il processo di innovazione. A livello micro, invece, il modello propone un framework approfondito al fine di far comprendere la relazione tra innovazione organizzativa e user innovation. Questa ricerca offre tre contributi originali per il campo dell’innovation management. In primo luogo definisce un modello di gestione dell'innovazione sociale all'interno di ambienti dinamici, per trovare risposte ai bisogni sociali e per cogliere e sviluppare opportunità di business. In secondo luogo in questa ricerca vengono coniati due nuovi termini: social innovation of high impact (SIHI) e social innovation in living labs (SILL). In terzo luogo questa ricerca offre nove propositions da cui possono scaturire ulteriori ricerche. Infine la principale implicazione pratica di questa ricerca è lo sviluppo di una matrice relativa all’impatto dell'innovazione sociale, uno strumento molto utile che può essere utilizzato dalle partnerships pubblico-privato al fine di classificare i progetti di innovazione sociale.
Tesi di dottorato
File allegati
File Dimensione Formato  
2014_03_PhD_Battisti.pdf

solo utenti autorizzati dal 31/01/2015

Descrizione: PhD thesis
Dimensione 1.64 MB
Formato Adobe PDF
1.64 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/89385