The current competitive context, characterized by an intense technological change and an incessant geographical expansion, due to the phenomenon of globalization, which has led companies to confront a growing number of competitors in a competitive arena whose rules are only partially known, has deeply influenced the need for adaptation. To survive and increase its competitive advantage, every company is constantly pushed to update not only its proposal to the customer, but also to change its internal structures and review processes, to increase market effectiveness. Only the companies that have these capabilities can not only survive, but also seize new business opportunities, developing defensible competitive advantages in the medium long-term and increasing their own competitive relevance. The empirical evidence supporting the theory on strategic management has identified a close connection between innovative capabilities of enterprises, management style of their top lines and organizational models implemented. The promoters and principal responsible for the change, as well as strategic choices that define the structures of the companies, are the Top Managers whose leadership styles and decision-making models are the basis for the success or failure of the business. The purpose of this thesis is to unify the various strands of research which focus on the investigation of various aspects related to business performance (demographics, decision-making, decisions as such), condensing the contributions characterized by common viewpoints within a unique template, as much comprehensive as possible, including all the aspects that influence the relationship between managers and obtainable business performance. After the theoretical development of the template, we tried to test it empirically in order to give indications on which are the peculiar features of managers and of TMT strategic processes constituting "the Italian Best Way to successful innovation".

Il contesto competitivo attuale, caratterizzato da un intenso cambiamento tecnologico e da un’espansione geografica incessante dovuta al fenomeno della globalizzazione, che ha portato le aziende a confrontarsi con un numero crescente di competitors in un contesto dalle regole competitive solo parzialmente note, ha profondamente influenzato la necessità di adattamento delle aziende. Per sopravvivere e aumentare il proprio vantaggio competitivo, ogni azienda è spinta constantemente ad aggiornare non solo la propria proposta al cliente, ma anche a modificare le proprie strutture interne e rivedere i processi, per aumentare la propria efficacia sul mercato. Solo le aziende che possiedono queste capacità possono non solo sopravvivere, ma anche cogliere nuove opportunità di business, sviluppando vantaggi competitivi difendibili nel medio lungo termine ed aumentando la propria rilevanza sulla scena competitiva. L’evidenza empirica a supporto della teoria sullo strategic management ha identificato un legame stretto tra le capacità innovative delle imprese, lo stile di management delle loro prime linee ed il modello organizzativo implementato. I promotori e principali responsabili del cambiamento, così come delle scelte strategiche che definiscono le strutture delle aziende, sono i Top Managers i cui stili di leadership e modelli decisionali sono alla base del successo o del fallimento delle imprese. Lo scopo di questa tesi è unificare i vari filoni di ricerca che nel tempo si sono concentrati sull’ indagine di vari aspetti legati alle performance aziendali (Demografia, processi decisionali, decisioni in quanto tali), condensando i contributi caratterizzati da un punto di vista comune all’interno di un modello il più possibile comprensivo di tutti gli aspetti che influenzano il legame tra manager e performance ottenute dalle loro imprese. A seguito dello sviluppo teorico del modello si è tentato di testarlo empiricamente in modo da dare un’indicazione di massima su quali tratti caratteristici dei manager e dei processi strategici da loro implementati costituiscano “l’Italian Best Way to successful innovation”.

TMT decision making processes and innovation performance in Italian companies : theoretical development and empirical investigation

MOHAMMADI MASOUDI, IRENE;PASSONI, CHIARA
2013/2014

Abstract

The current competitive context, characterized by an intense technological change and an incessant geographical expansion, due to the phenomenon of globalization, which has led companies to confront a growing number of competitors in a competitive arena whose rules are only partially known, has deeply influenced the need for adaptation. To survive and increase its competitive advantage, every company is constantly pushed to update not only its proposal to the customer, but also to change its internal structures and review processes, to increase market effectiveness. Only the companies that have these capabilities can not only survive, but also seize new business opportunities, developing defensible competitive advantages in the medium long-term and increasing their own competitive relevance. The empirical evidence supporting the theory on strategic management has identified a close connection between innovative capabilities of enterprises, management style of their top lines and organizational models implemented. The promoters and principal responsible for the change, as well as strategic choices that define the structures of the companies, are the Top Managers whose leadership styles and decision-making models are the basis for the success or failure of the business. The purpose of this thesis is to unify the various strands of research which focus on the investigation of various aspects related to business performance (demographics, decision-making, decisions as such), condensing the contributions characterized by common viewpoints within a unique template, as much comprehensive as possible, including all the aspects that influence the relationship between managers and obtainable business performance. After the theoretical development of the template, we tried to test it empirically in order to give indications on which are the peculiar features of managers and of TMT strategic processes constituting "the Italian Best Way to successful innovation".
LONGONI, ANNACHIARA
ROVELLI, PAOLA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2014
2013/2014
Il contesto competitivo attuale, caratterizzato da un intenso cambiamento tecnologico e da un’espansione geografica incessante dovuta al fenomeno della globalizzazione, che ha portato le aziende a confrontarsi con un numero crescente di competitors in un contesto dalle regole competitive solo parzialmente note, ha profondamente influenzato la necessità di adattamento delle aziende. Per sopravvivere e aumentare il proprio vantaggio competitivo, ogni azienda è spinta constantemente ad aggiornare non solo la propria proposta al cliente, ma anche a modificare le proprie strutture interne e rivedere i processi, per aumentare la propria efficacia sul mercato. Solo le aziende che possiedono queste capacità possono non solo sopravvivere, ma anche cogliere nuove opportunità di business, sviluppando vantaggi competitivi difendibili nel medio lungo termine ed aumentando la propria rilevanza sulla scena competitiva. L’evidenza empirica a supporto della teoria sullo strategic management ha identificato un legame stretto tra le capacità innovative delle imprese, lo stile di management delle loro prime linee ed il modello organizzativo implementato. I promotori e principali responsabili del cambiamento, così come delle scelte strategiche che definiscono le strutture delle aziende, sono i Top Managers i cui stili di leadership e modelli decisionali sono alla base del successo o del fallimento delle imprese. Lo scopo di questa tesi è unificare i vari filoni di ricerca che nel tempo si sono concentrati sull’ indagine di vari aspetti legati alle performance aziendali (Demografia, processi decisionali, decisioni in quanto tali), condensando i contributi caratterizzati da un punto di vista comune all’interno di un modello il più possibile comprensivo di tutti gli aspetti che influenzano il legame tra manager e performance ottenute dalle loro imprese. A seguito dello sviluppo teorico del modello si è tentato di testarlo empiricamente in modo da dare un’indicazione di massima su quali tratti caratteristici dei manager e dei processi strategici da loro implementati costituiscano “l’Italian Best Way to successful innovation”.
Tesi di laurea Magistrale
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Descrizione: "TMT decision making processes and innovation performance in Italian companies: Theoretical development and empirical investigation"
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/89965