During the last century, the cities in Latin America have had a great impact on the world. There are cities that have major problems, but them also offering opportunities in the future. The strong growth in the population, the poverty and the expansion of cities in developing countries are major problems that can`t be seen without the important role assumed by the transport infrastructure. The mobility has become a great challenge and a major hub for the planning and management of the Latin American cities. Especially for Bogota, the capital of Colombia, because the transport should be the city's urban structuring. Therefore the mobility is an issue that requires study, innovation and constant exchange of information between the different actors involved. In this way it is possible to optimize resources, improve outcomes and provide better service through quality and affordable costs. All these topics are crucial for finding new sustainable alternatives for the city. Therefore, the aim of this thesis is to assess the current situation with the mobility in Bogota, especially with the mass transport system - TransMilenio. This thesis makes an equality analysis, taking into account costs and benefits, and also if it is just and appropriate for a city with 8 million people, with sharp social contrasts. In addition, this analysis aims to prove in certain way that the Urban Transportation can be seen as a social inclusion element in a city as Bogota.

Durante l'ultimo secolo le città dell'America Latina sono diventati molto importanti nella realtà globale. Dal momento che sono città che hanno grossi problemi, ma a sua volta offrono grandi opportunità per il futuro. La forte crescita della popolazione, la povertà e l'espansione delle città nei paesi in via di sviluppo sono grandi problemi che non possono essere viste senza l'importante ruolo assunto dalle infrastrutture di trasporto. La mobilità è diventata una grande sfida e un importante asse per la pianificazione e la gestione delle città latino-americani. Soprattutto per Bogotà, capitale della Colombia. Poiché il trasporto deve essere un componente importante per la strutturazione urbana della città. Quindi, la mobilità è un tema che richiede studio, innovazione e costante scambio di informazioni tra i diversi attori coinvolti. In questo modo è possibile ottimizzare le risorse, migliorare i risultati e fornire un servizio migliore attraverso la qualità e costi accessibili. Tutti questi aspetti sono fondamentali per la ricerca di nuove alternative sostenibili per la città. Pertanto, l'obiettivo di questa tesi è quello di valutare lo stato attuale della mobilità a Bogotà, in particolare del Sistema di Trasporto di massa - TransMilenio, svolgendo un'analisi di equità, in cui si considera la distribuzione dei costi e dei benefici, se equa e adeguata per una città di circa 8 milioni di persone con alti contrasti sociali. Al fine di dimostrare che il trasporto urbano di una città è un elemento di inclusione sociale piuttosto che di esclusione.

Progetti di trasporto ed inclusione sociale : il caso di Bogotà. Il trasporto urbano come elemento di equità in una città piena di contrasti sociali

MONROY RODRIGUEZ, LILIANA ROCIO
2012/2013

Abstract

During the last century, the cities in Latin America have had a great impact on the world. There are cities that have major problems, but them also offering opportunities in the future. The strong growth in the population, the poverty and the expansion of cities in developing countries are major problems that can`t be seen without the important role assumed by the transport infrastructure. The mobility has become a great challenge and a major hub for the planning and management of the Latin American cities. Especially for Bogota, the capital of Colombia, because the transport should be the city's urban structuring. Therefore the mobility is an issue that requires study, innovation and constant exchange of information between the different actors involved. In this way it is possible to optimize resources, improve outcomes and provide better service through quality and affordable costs. All these topics are crucial for finding new sustainable alternatives for the city. Therefore, the aim of this thesis is to assess the current situation with the mobility in Bogota, especially with the mass transport system - TransMilenio. This thesis makes an equality analysis, taking into account costs and benefits, and also if it is just and appropriate for a city with 8 million people, with sharp social contrasts. In addition, this analysis aims to prove in certain way that the Urban Transportation can be seen as a social inclusion element in a city as Bogota.
ARC I - Scuola di Architettura e Società
28-apr-2014
2012/2013
Durante l'ultimo secolo le città dell'America Latina sono diventati molto importanti nella realtà globale. Dal momento che sono città che hanno grossi problemi, ma a sua volta offrono grandi opportunità per il futuro. La forte crescita della popolazione, la povertà e l'espansione delle città nei paesi in via di sviluppo sono grandi problemi che non possono essere viste senza l'importante ruolo assunto dalle infrastrutture di trasporto. La mobilità è diventata una grande sfida e un importante asse per la pianificazione e la gestione delle città latino-americani. Soprattutto per Bogotà, capitale della Colombia. Poiché il trasporto deve essere un componente importante per la strutturazione urbana della città. Quindi, la mobilità è un tema che richiede studio, innovazione e costante scambio di informazioni tra i diversi attori coinvolti. In questo modo è possibile ottimizzare le risorse, migliorare i risultati e fornire un servizio migliore attraverso la qualità e costi accessibili. Tutti questi aspetti sono fondamentali per la ricerca di nuove alternative sostenibili per la città. Pertanto, l'obiettivo di questa tesi è quello di valutare lo stato attuale della mobilità a Bogotà, in particolare del Sistema di Trasporto di massa - TransMilenio, svolgendo un'analisi di equità, in cui si considera la distribuzione dei costi e dei benefici, se equa e adeguata per una città di circa 8 milioni di persone con alti contrasti sociali. Al fine di dimostrare che il trasporto urbano di una città è un elemento di inclusione sociale piuttosto che di esclusione.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/90303