The town of Almada is built on the southern coast of the Tagus Estuary, on the northern limit of the Setúbal Peninsula. It faces the city of Lisbon, situated on the opposite side of the Estuary. Its coastline extends for 13 kilometers on the Atlantic Ocean (on the west) and 27 kilometers on the Estuary (on the north and east side). Almada’s strong relation with the marine and fluvial landscape, which still reflects nowadays in the dependence of its coastal areas on tourism and ship transport, has historical roots. Numerous traces of an ancient marine tradition are still present in the area. Some of the old fortresses that were built to protect the entrance to the Estuary in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, are still preserved, even though in a state of decay. This work is focused on the requalification of the Setúbal Peninsula’s northern riverfront, which is characterized by the presence of an inactive cliff that extends for almost 8 kilometers along the coastline. The shoreline at the foot of the cliff and its few built areas are completely isolated from the town of Almada, which lies on the tableland that overlooks them. This thin stripe of land is the site of intervention. The absence of both physical space and visual connections to the territory are its strongest characters. Staying on the shoreline, one cannot reach or see the land that’s behind him but is forced to look at the landscape in front of him. This he cannot reach either, but only enjoy as a spectator at a theater show. The project fits in the little space left between the waterline and the cliff’s foot, drawing a long cycling path that runs along the cliff, sometimes cutting the rock, sometimes hanging over the void. The cycling path is divided into three segments based on different themes: the blue one, 2 kilometers long, close to the town and easy to reach, with leisure and cultural facilities; the red one, 5 kilometers long, passes through areas of natural interest (beach, pine forest); the black one, 10 kilometers long, is cut into the cliff and runs at 50 meters over the sea level.
La città di Almada è costruita sulla costa meridionale dell’estuario del fiume Tago, a nord della Penisola di Setúbal. Si trova di fronte alla città di Lisbona, situata sull’altra sponda dell’estuario. La fascia costiera di Almada si estende per 13 chilometri sull’Oceano Atlantico (a ovest) e per 27 chilometri sull’estuario (a nord e est). La sua forte relazione con il paesaggio marino e fluviale, ancora evidente oggi nella dipendenza dal turismo e dal trasporto fluviale delle aree costiere, ha radici storiche. Molte tracce di un’antica tradizione marinara sono ancora presenti. Alcune vecchie fortezze, costruite nei Secoli Sedicesimo e Diciassettesimo per proteggere l’ingresso all’estuario, sono ancora preservate, anche se talvolta in stato di degrado. Questo lavoro si concentra sulla riqualificazione del lungofiume a nord della Penisola di Setúbal, caratterizzato dalla presenza di una falesia inattiva che si estende per quasi 8 chilometri lungo la costa. La fascia di terra ai piedi della falesia e le sue piccole aree costruite sono completamente isolati dalla città di Almada, costruita sull’altopiano che le sovrasta. Questa striscia sottile è l’area di progetto. L’assenza di spazio e di connessioni visive con il territorio a cui è legata sono i caratteri più forti del luogo. Stando sulla costa, infatti, non si può raggiungere né vedere la terra che c’è dietro di noi, ma si è costretti a guardare il paesaggio che ci sta di fronte, senza potervi accedere ma solo assistervi come a uno spettacolo teatrale. Il progetto si insinua nel poco spazio tra la linea dell’acqua e i piedi della falesia, disegnando una lunga pista ciclabile che corre lungo la falesia, talvolta scavando nella roccia, talvolta sospendendosi nel vuoto. La pista è costituita da tre tratti, tematizzati diversamente: la pista blu, di 2 chilometri, vicina alla città e facile da raggiungere, con attività culturali e di ristoro; la pista rosse, di 5 chilometri, che passa attraverso aree di interesse naturale (spiagge, pinete); la pista nera, di 10 chilometri, è scavata nella falesia e scorre a 50 metri di altezza.
Along the absence
AZZOLA, BEATRICE
2012/2013
Abstract
The town of Almada is built on the southern coast of the Tagus Estuary, on the northern limit of the Setúbal Peninsula. It faces the city of Lisbon, situated on the opposite side of the Estuary. Its coastline extends for 13 kilometers on the Atlantic Ocean (on the west) and 27 kilometers on the Estuary (on the north and east side). Almada’s strong relation with the marine and fluvial landscape, which still reflects nowadays in the dependence of its coastal areas on tourism and ship transport, has historical roots. Numerous traces of an ancient marine tradition are still present in the area. Some of the old fortresses that were built to protect the entrance to the Estuary in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, are still preserved, even though in a state of decay. This work is focused on the requalification of the Setúbal Peninsula’s northern riverfront, which is characterized by the presence of an inactive cliff that extends for almost 8 kilometers along the coastline. The shoreline at the foot of the cliff and its few built areas are completely isolated from the town of Almada, which lies on the tableland that overlooks them. This thin stripe of land is the site of intervention. The absence of both physical space and visual connections to the territory are its strongest characters. Staying on the shoreline, one cannot reach or see the land that’s behind him but is forced to look at the landscape in front of him. This he cannot reach either, but only enjoy as a spectator at a theater show. The project fits in the little space left between the waterline and the cliff’s foot, drawing a long cycling path that runs along the cliff, sometimes cutting the rock, sometimes hanging over the void. The cycling path is divided into three segments based on different themes: the blue one, 2 kilometers long, close to the town and easy to reach, with leisure and cultural facilities; the red one, 5 kilometers long, passes through areas of natural interest (beach, pine forest); the black one, 10 kilometers long, is cut into the cliff and runs at 50 meters over the sea level.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/90402