In a ever-changing dynamic and competitive world, innovation represents an essential component for survival and competitive advantage. In a particular way, Design Driven Innovation aims to be the innovation strategy which radically changes the symbolic and emotional content of products through deep analysis of wider changes and evolution of the socio-cultural context in which the company operates. This thesis intends to look closely into the innovation processes of particularly competitive companies for the introduction of “meaning innovation”. In particular, it seeks to define the structural features of the network that distinguish the Italian furniture industry. After a deep analysis over innovation management literature and the main concepts of Design Driven Innovation, this work involves also the evaluation of an existing database about the approaching of Social Network Analysis in order to assess the companies and designers networks structure. In detail, it analyzes the relationship that exists between the composition of the designer’s portfolio and the manufacture of innovative products from the company. The results show that collaboration among a large number of designers in a given period, being able to link different knowledge domains and giving the possibility to create a portfolio of high heterogeneity value; favors the development of radical innovations of meaning in new products, providing competitive advantages in the marketplace.

In un mondo sempre più dinamico e competitivo l’innovazione rappresenta per le aziende un fattore indispensabile di sopravvivenza e di vantaggio competitivo. In particolar modo, la Design Driven Innovation è la strategia di innovazione che mira a cambiare radicalmente i contenuti simbolici e emozionali dei prodotti, attraverso una profonda analisi dei più ampi cambiamenti nel contesto socioculturale nel quale l’impresa opera. Questo lavoro di tesi si propone di indagare i processi di innovazione di imprese particolarmente competitive nell’introduzione di innovazioni di “senso”. In particolare si vogliono determinare le caratteristiche strutturali della rete che contraddistinguono il settore dell’arredamento italiano. Dopo una profonda analisi della letteratura sulla gestione dell’innovazione e i principali concetti della Design Driven Innovation, tale lavoro prevede l’analisi di un database esistente attraverso l’approccio delle Social Network Analysis, al fine di valutare la struttura di reti costituite da imprese e designer. In dettaglio si analizza la relazione che sussiste tra la composizione del portafoglio di designer e la realizzazione di prodotti innovativi da parte dell’azienda. I risultati dimostrano che collaborare in un determinato periodo con un alto numero di designer, avendo la capacità di collegare diversi domini di conoscenza e riuscendo a creare un portafoglio collaborazioni dall’elevato valore di eterogeneità favorisce lo sviluppo di innovazioni radicali di significato nei nuovi prodotti, garantendo vantaggi competitivi all’azienda sul mercato.

Applicazione delle social network analysis alle reti di imprese e designer

CARRATTA, ANDREA
2013/2014

Abstract

In a ever-changing dynamic and competitive world, innovation represents an essential component for survival and competitive advantage. In a particular way, Design Driven Innovation aims to be the innovation strategy which radically changes the symbolic and emotional content of products through deep analysis of wider changes and evolution of the socio-cultural context in which the company operates. This thesis intends to look closely into the innovation processes of particularly competitive companies for the introduction of “meaning innovation”. In particular, it seeks to define the structural features of the network that distinguish the Italian furniture industry. After a deep analysis over innovation management literature and the main concepts of Design Driven Innovation, this work involves also the evaluation of an existing database about the approaching of Social Network Analysis in order to assess the companies and designers networks structure. In detail, it analyzes the relationship that exists between the composition of the designer’s portfolio and the manufacture of innovative products from the company. The results show that collaboration among a large number of designers in a given period, being able to link different knowledge domains and giving the possibility to create a portfolio of high heterogeneity value; favors the development of radical innovations of meaning in new products, providing competitive advantages in the marketplace.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2014
2013/2014
In un mondo sempre più dinamico e competitivo l’innovazione rappresenta per le aziende un fattore indispensabile di sopravvivenza e di vantaggio competitivo. In particolar modo, la Design Driven Innovation è la strategia di innovazione che mira a cambiare radicalmente i contenuti simbolici e emozionali dei prodotti, attraverso una profonda analisi dei più ampi cambiamenti nel contesto socioculturale nel quale l’impresa opera. Questo lavoro di tesi si propone di indagare i processi di innovazione di imprese particolarmente competitive nell’introduzione di innovazioni di “senso”. In particolare si vogliono determinare le caratteristiche strutturali della rete che contraddistinguono il settore dell’arredamento italiano. Dopo una profonda analisi della letteratura sulla gestione dell’innovazione e i principali concetti della Design Driven Innovation, tale lavoro prevede l’analisi di un database esistente attraverso l’approccio delle Social Network Analysis, al fine di valutare la struttura di reti costituite da imprese e designer. In dettaglio si analizza la relazione che sussiste tra la composizione del portafoglio di designer e la realizzazione di prodotti innovativi da parte dell’azienda. I risultati dimostrano che collaborare in un determinato periodo con un alto numero di designer, avendo la capacità di collegare diversi domini di conoscenza e riuscendo a creare un portafoglio collaborazioni dall’elevato valore di eterogeneità favorisce lo sviluppo di innovazioni radicali di significato nei nuovi prodotti, garantendo vantaggi competitivi all’azienda sul mercato.
Tesi di laurea Magistrale
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