The aim of this thesis project is to investigate the role of Design discipline as an intermediary between the different profiles that create industrial innovation on one side and, on the other side, as a creator of value for an enterprise and all the actors involved in new products/service generation and development. Specifically, this thesis intend to define Design as a key factor for product innovation acceleration and optimization through process management and innovation. Research starts from theoretical framework creation in which is reported the on-going debate about Design as innovation driver and Design finality definition shifting, from the creation of goods to creation of value. The relation between Design discipline and product and process innovation has also been investigated focusing on some of the main tools used to define and visualize innovation itself, in order to obtain a better understanding of the different roles that participate into a design process. At last it has been necessary to identify the industrial framework reference: the thesis research has been contexualized into mid-size enterprises in which is possible to reach and interact with all of the different corporate areas and in which the role of Design as external trigger for the creation of value is more needed. Analysis then allowed structuring the hypothesis focused on the definition of Design into PMI as a driver of design/project culture and process optimizer, turned to the creation of corporate value both in economic and expertise terms. The second part of the thesis work is oriented on a practical-experimental proposal in Product Design field as a validating factor to the proposed theoretical framework. The project, developed during my professional experience in Design Innovation studio, illustrates the design and product development of a new tractor interior cabin for Argo Tractors ( Landini/ McCormick brands ) company. In this project is clearly shown the role of Design as connector between different corporate functions and how Design has revealed to be a key factor for product development process optimization, positively affecting project schedule and final results and values.

Il progetto di tesi mira a indagare il ruolo del Design come disciplina mediatrice tra le diverse aree che concorrono all’innovazione industriale e come creatore di valore per l’impresa e gli attori del processo di creazione e sviluppo di un prodotto o servizio. In particolare l’ipotesi mira a definire il Design come fattore chiave di accelerazione e ottimizzazione nell’innovazione di prodotto tramite la gestione e l’innovazione di processo. La ricerca prende avvio dall’analisi del framework teorico, in cui è esplicitato il dibattito in corso sul design come driver di innovazione e sulla sua migrazione da creatore di merci a creatore di valore. E’ stato poi definito il rapporto della disciplina con l’innovazione di prodotto e di processo, realizzando un focus su alcuni tra i principali strumenti di concretizzazione e visualizzazione dell’innovazione stessa, utili per l’orientamento dei vari attori coinvolti nel processo verso un obiettivo comune. E’ stato infine necessario identificare il tessuto industriale di riferimento: la ricerca è infatti contestualizzata nelle piccole/medie imprese, in cui è possibile raggiungere e interagire con le diverse sfere aziendali e dove il ruolo del Design come elemento esterno per la creazione di valore è maggiormente richiesto. L’analisi ha consentito la strutturazione dell’ipotesi, orientata alla definizione del ruolo del design come driver della cultura di progetto e come ottimizzatore dei processi, volto alla creazione di valore aziendale sia in termini economici che di know-how. La seconda parte della tesi è orientata su una proposta pratico-sperimentale nel settore del Product design come elemento validante del modello interpretativo proposto. Il progetto, sviluppato durante la mia esperienza professionale all’interno dello studio Design Innovation, riguarda il disegno e lo sviluppo di una nuova cabina trattore per l’azienda Argo Tractors ( Landini / Mc Cormick ) e mostra come la funzione del Design di connettore tra le diverse aree aziendali abbia giocato un ruolo chiave per ottimizzare lo sviluppo prodotto, influendo sulle tempistiche di progetto e sul valore finale dei risultati.

Prodotto e valore. Il duplice ruolo del design come creatore di valore attorno allo sviluppo di nuovi prodotti

MAURI, DUCCIO GUALTIERO GIOVANNI
2012/2013

Abstract

The aim of this thesis project is to investigate the role of Design discipline as an intermediary between the different profiles that create industrial innovation on one side and, on the other side, as a creator of value for an enterprise and all the actors involved in new products/service generation and development. Specifically, this thesis intend to define Design as a key factor for product innovation acceleration and optimization through process management and innovation. Research starts from theoretical framework creation in which is reported the on-going debate about Design as innovation driver and Design finality definition shifting, from the creation of goods to creation of value. The relation between Design discipline and product and process innovation has also been investigated focusing on some of the main tools used to define and visualize innovation itself, in order to obtain a better understanding of the different roles that participate into a design process. At last it has been necessary to identify the industrial framework reference: the thesis research has been contexualized into mid-size enterprises in which is possible to reach and interact with all of the different corporate areas and in which the role of Design as external trigger for the creation of value is more needed. Analysis then allowed structuring the hypothesis focused on the definition of Design into PMI as a driver of design/project culture and process optimizer, turned to the creation of corporate value both in economic and expertise terms. The second part of the thesis work is oriented on a practical-experimental proposal in Product Design field as a validating factor to the proposed theoretical framework. The project, developed during my professional experience in Design Innovation studio, illustrates the design and product development of a new tractor interior cabin for Argo Tractors ( Landini/ McCormick brands ) company. In this project is clearly shown the role of Design as connector between different corporate functions and how Design has revealed to be a key factor for product development process optimization, positively affecting project schedule and final results and values.
ARC III - Scuola del Design
29-apr-2014
2012/2013
Il progetto di tesi mira a indagare il ruolo del Design come disciplina mediatrice tra le diverse aree che concorrono all’innovazione industriale e come creatore di valore per l’impresa e gli attori del processo di creazione e sviluppo di un prodotto o servizio. In particolare l’ipotesi mira a definire il Design come fattore chiave di accelerazione e ottimizzazione nell’innovazione di prodotto tramite la gestione e l’innovazione di processo. La ricerca prende avvio dall’analisi del framework teorico, in cui è esplicitato il dibattito in corso sul design come driver di innovazione e sulla sua migrazione da creatore di merci a creatore di valore. E’ stato poi definito il rapporto della disciplina con l’innovazione di prodotto e di processo, realizzando un focus su alcuni tra i principali strumenti di concretizzazione e visualizzazione dell’innovazione stessa, utili per l’orientamento dei vari attori coinvolti nel processo verso un obiettivo comune. E’ stato infine necessario identificare il tessuto industriale di riferimento: la ricerca è infatti contestualizzata nelle piccole/medie imprese, in cui è possibile raggiungere e interagire con le diverse sfere aziendali e dove il ruolo del Design come elemento esterno per la creazione di valore è maggiormente richiesto. L’analisi ha consentito la strutturazione dell’ipotesi, orientata alla definizione del ruolo del design come driver della cultura di progetto e come ottimizzatore dei processi, volto alla creazione di valore aziendale sia in termini economici che di know-how. La seconda parte della tesi è orientata su una proposta pratico-sperimentale nel settore del Product design come elemento validante del modello interpretativo proposto. Il progetto, sviluppato durante la mia esperienza professionale all’interno dello studio Design Innovation, riguarda il disegno e lo sviluppo di una nuova cabina trattore per l’azienda Argo Tractors ( Landini / Mc Cormick ) e mostra come la funzione del Design di connettore tra le diverse aree aziendali abbia giocato un ruolo chiave per ottimizzare lo sviluppo prodotto, influendo sulle tempistiche di progetto e sul valore finale dei risultati.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2014_04_Mauri.PDF.pdf

Open Access dal 16/04/2015

Descrizione: Testo della Tesi
Dimensione 61.67 MB
Formato Adobe PDF
61.67 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/92872