The thesis is about small museums and private collections of Calabria, considered important cultural and social resources of the territory, and it presents the case of the Lambretta Museum, located in Sellia Marina (Catanzaro). This museum preserves the priest don Andrea Bruno's collection of about sixty specimens restored and marching. The objective of this thesis is therefore to study and design a strategy for enhancing the collection of the museum through an exhibition that communicates and disseminates what "Lambretta" means. It is both an object of industrial production wich represents the Made in Italy and an icon Italian culture and history also. The thesis is composed of a first part of the research, in which the strategy of approach to the design theme, was derived from the analysis of the type of scientific-technical museum and some of the major museums of motorcycle companies, and scooter models on the European car. A second part is about the analysis of the Lambretta, that has determined the method of interpretation of the collection. In the last part presents an installation project that includes the reorganization of the museum and the systematization of the collection, through the use of scenic, educational and interaction systems. These one describe the objects and the context in which they occur, in order to provide information to users of the Museum from the aspects of mechanics, the set of values and meanings.
La tesi si inserisce nel contesto dei piccoli musei e delle collezioni private della Calabria, considerati importanti risorse culturali e sociali del territorio, e presenta il caso del Museo della Lambretta, situato a Sellia Marina (provincia di Catanzaro), nel quale è conservata la ricca collezione, di circa sessanta esemplari restaurati e marcianti, del sacerdote don Andrea Bruno. Obiettivo della tesi è quindi studiare e progettare una strategia di valorizzazione di tale collezione attraverso un allestimento museale che possa comunicare e diffondere i significati (i valori) della “Lambretta”, intesa sia come oggetto di produzione industriale rappresentativo del made in Italy che come icona della cultura e della storia italiana. La tesi si compone di una prima parte di ricerca, in cui la strategia di approccio al tema progettuale, è stata ricavata dall’analisi della tipologia del museo tecnico-scientifico e di alcuni dei principali musei di aziende motociclistiche, scooteristiche ed automobilistiche europee; unita ad una seconda parte di analisi della Lambretta, che ha determinato il metodo interpretativo della collezione. Mentre nell'ultima fase, partendo dalla considerazione dello stato di fatto in cui viene a trovarsi il Museo, presenta un progetto di allestimento che comprenda la riorganizzazione dello spazio museale e la sistematizzazione della collezione avvalendosi dell'uso di sistemi scenografici, didattici e di interazione che raccontino e descrivano l’oggetto e il contesto in cui esso si inserisce, in modo da fornire ai fruitori del Museo informazioni che spazino dagli aspetti della meccanica, all’insieme dei valori e dei significati che si sono accumulati nel tempo sull’oggetto e che costituiscono la rete di relazioni materiali ed immateriali di cui si compone l’oggetto di “Disegno Industriale”.
Il museo storico della Lambretta. Progetto di curatela e di allestimento
MARTIRE, GABRIELLA
2012/2013
Abstract
The thesis is about small museums and private collections of Calabria, considered important cultural and social resources of the territory, and it presents the case of the Lambretta Museum, located in Sellia Marina (Catanzaro). This museum preserves the priest don Andrea Bruno's collection of about sixty specimens restored and marching. The objective of this thesis is therefore to study and design a strategy for enhancing the collection of the museum through an exhibition that communicates and disseminates what "Lambretta" means. It is both an object of industrial production wich represents the Made in Italy and an icon Italian culture and history also. The thesis is composed of a first part of the research, in which the strategy of approach to the design theme, was derived from the analysis of the type of scientific-technical museum and some of the major museums of motorcycle companies, and scooter models on the European car. A second part is about the analysis of the Lambretta, that has determined the method of interpretation of the collection. In the last part presents an installation project that includes the reorganization of the museum and the systematization of the collection, through the use of scenic, educational and interaction systems. These one describe the objects and the context in which they occur, in order to provide information to users of the Museum from the aspects of mechanics, the set of values and meanings.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2014_04_Martire.pdf
non accessibile
Descrizione: contenuto elaborato di tesi
Dimensione
12.28 MB
Formato
Adobe PDF
|
12.28 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/93154