A context of continuous megaproject failure, not only in terms of cost, time and scope, but also in terms of delivery of beneficial change to society, forced the European Union, in the role of financier of such projects, to establish a focused research group for studying their effective design and delivery. In collaboration with the Megaproject COST Action this research aims at enhancing the actual base of knowledge of megaproject stakeholders and defining practical guidelines on the basis of previous managers’ experience. Stakeholder management is one of the most important energy project critical success factors, as project success highly depends on stakeholder satisfaction. Despite the increasing importance that this topic is holding in literature, little or no attention has been paid to the real impacts stakeholders cause on megaproject performance. After conducting a literature review on stakeholder management and its impacts on project success, data on four European megaprojects have been gathered using semi-structured interviews with project managers. These have been subsequently studied with the multi-case analysis technique for highlighting which stakeholder categories deserve a higher management attention. This thesis proposes that stakeholders deserving the highest management attention are clients, client’s owners, project team, financiers, national governments and environmentalists, having the highest power and interest in the project. Classifying stakeholder impacts according to the three dimensions of project execution, project management success and sustainability, stakeholders have been found to cause both positive and negative impacts on projects according to their attitude, but with an overall positive effect. Stakeholders are therefore impacting the project execution and its final products for impacting its sustainability performance, having repercussions on cost, time and scope. Principal contractors have been highlighted as the stakeholders causing the greatest impacts on projects, both positive and negative, meaning that despite a general framework, stakeholders should be analysed case by case, especially if incurring in problems.

In un contesto di continuo fallimento per i megaprogetti, non solo in termini di costo, tempo e scopo, ma anche in termini di deboli benefici creati per la società, l’Unione Europea si è vista costretta, nel ruolo di finanziatore, a creare un gruppo di ricerca finalizzato a migliorarne l’efficacia di progettazione e sviluppo. In collaborazione con la COST Action Megaproject questa ricerca mira ad accrescere l’attuale conoscenza degli stakeholders dei megaprogetti e definire delle linee guida pratiche sulla base dell’esperienza pregressa di diversi project managers. La pratica di gestione degli stakeholders è stata individuata essere uno dei principali fattori di successo nei progetti energetici, essendo il successo stesso definito sulla base della soddisfazione degli stessi. Nonostante l’importanza che la gestione degli stakeholders ricopre nella letteratura accademica, poca attenzione è stata data allo studio degli impatti reali che questi causano sulle performance di progetto. Dopo un’analisi della letteratura sulla gestione degli stakeholders e l’impatto che questa ha sul successo del progetto, sono state condotte interviste semi-strutturate con i project managers di quattro rispettivi megaprogetti europei. I dati raccolti sono stati analizzati per evidenziare quali categorie di stakeholders meritano una maggiore attenzione da parte del management. La tesi propone, tra gli stakeholders più meritevoli dell’attenzione del management, i clienti, i loro proprietari, il team di progetto, i finanziatori, i governi nazionali e gli ambientalisti. Classificando gli impatti nelle tre dimensioni di esecuzione del progetto, successo del project management e sostenibilità, ogni stakeholder causa sia impatti negativi che positivi proporzionati alla sua attitudine verso il progetto stesso, ma con un effetto generale positivo. Gli stakeholders impattano l’esecuzione del progetto per incidere sulle dimensioni di sostenibilità, creando ripercussioni sulle performance di costo, tempo e qualità. Gli appaltatori principali, inoltre, causano gli impatti maggiori sul progetto, sia negativi sia positivi. Ciò dimostra che nonostante possa essere definito un framework generale, gli stakeholders debbano essere analizzati caso per caso, in particolare se soggetti a problemi di qualsiasi tipo.

Guidelines for stakeholder management in energy megaprojects

COLOMBO, RAFFAELLO
2013/2014

Abstract

A context of continuous megaproject failure, not only in terms of cost, time and scope, but also in terms of delivery of beneficial change to society, forced the European Union, in the role of financier of such projects, to establish a focused research group for studying their effective design and delivery. In collaboration with the Megaproject COST Action this research aims at enhancing the actual base of knowledge of megaproject stakeholders and defining practical guidelines on the basis of previous managers’ experience. Stakeholder management is one of the most important energy project critical success factors, as project success highly depends on stakeholder satisfaction. Despite the increasing importance that this topic is holding in literature, little or no attention has been paid to the real impacts stakeholders cause on megaproject performance. After conducting a literature review on stakeholder management and its impacts on project success, data on four European megaprojects have been gathered using semi-structured interviews with project managers. These have been subsequently studied with the multi-case analysis technique for highlighting which stakeholder categories deserve a higher management attention. This thesis proposes that stakeholders deserving the highest management attention are clients, client’s owners, project team, financiers, national governments and environmentalists, having the highest power and interest in the project. Classifying stakeholder impacts according to the three dimensions of project execution, project management success and sustainability, stakeholders have been found to cause both positive and negative impacts on projects according to their attitude, but with an overall positive effect. Stakeholders are therefore impacting the project execution and its final products for impacting its sustainability performance, having repercussions on cost, time and scope. Principal contractors have been highlighted as the stakeholders causing the greatest impacts on projects, both positive and negative, meaning that despite a general framework, stakeholders should be analysed case by case, especially if incurring in problems.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
24-lug-2014
2013/2014
In un contesto di continuo fallimento per i megaprogetti, non solo in termini di costo, tempo e scopo, ma anche in termini di deboli benefici creati per la società, l’Unione Europea si è vista costretta, nel ruolo di finanziatore, a creare un gruppo di ricerca finalizzato a migliorarne l’efficacia di progettazione e sviluppo. In collaborazione con la COST Action Megaproject questa ricerca mira ad accrescere l’attuale conoscenza degli stakeholders dei megaprogetti e definire delle linee guida pratiche sulla base dell’esperienza pregressa di diversi project managers. La pratica di gestione degli stakeholders è stata individuata essere uno dei principali fattori di successo nei progetti energetici, essendo il successo stesso definito sulla base della soddisfazione degli stessi. Nonostante l’importanza che la gestione degli stakeholders ricopre nella letteratura accademica, poca attenzione è stata data allo studio degli impatti reali che questi causano sulle performance di progetto. Dopo un’analisi della letteratura sulla gestione degli stakeholders e l’impatto che questa ha sul successo del progetto, sono state condotte interviste semi-strutturate con i project managers di quattro rispettivi megaprogetti europei. I dati raccolti sono stati analizzati per evidenziare quali categorie di stakeholders meritano una maggiore attenzione da parte del management. La tesi propone, tra gli stakeholders più meritevoli dell’attenzione del management, i clienti, i loro proprietari, il team di progetto, i finanziatori, i governi nazionali e gli ambientalisti. Classificando gli impatti nelle tre dimensioni di esecuzione del progetto, successo del project management e sostenibilità, ogni stakeholder causa sia impatti negativi che positivi proporzionati alla sua attitudine verso il progetto stesso, ma con un effetto generale positivo. Gli stakeholders impattano l’esecuzione del progetto per incidere sulle dimensioni di sostenibilità, creando ripercussioni sulle performance di costo, tempo e qualità. Gli appaltatori principali, inoltre, causano gli impatti maggiori sul progetto, sia negativi sia positivi. Ciò dimostra che nonostante possa essere definito un framework generale, gli stakeholders debbano essere analizzati caso per caso, in particolare se soggetti a problemi di qualsiasi tipo.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/93503