The tandem wing configuration has inspired aircraft designers worldwide, on a global scale, since the first steps of manned, unmanned, controlled, and uncontrolled flight. This paper will try regroup and describe the most important examples based on this non conventional configuration. It will analyse the literature written over the years of testing of the tandem wing, and its derivatives. It will present a mathematical model, along with its results and conclusions, aimed at simulating the flight mechanics of this design. Notable advantages over comparable monoplane configurations and difficulties in the realisation of most designs, will be highlighted. While the mathematical code's validation, based on a comparison with experimental results presented in the literature review, will unmask a basic flaw in the model itself.
La configurazione alare a tandem ha ispirato progettisti aeronautici di tutto il mondo, su scala globale, sin da i primi passi del volo con equipaggio, senza equipaggio, controllato ed incontrollato. Questo articolo cercherà di descrivere i più importanti esempi di velivolo basati su questa configurazione non convenzionale. Si analizzerà la letteratura scritta nel corso degli anni relativa ai test sull'ala a tandem, e dei suoi derivati. Si presenterà un modello matematico, assieme ad i suoi risultati e le dovute conclusioni, volto a simulare la meccanica del volo di questa configurazione. Saranno evidenziati notevoli vantaggi rispetto alle configurazioni monoplano comparabili e verranno descritte le difficoltà nella realizzazione della maggior parte dei progetti su carta. Sulla base di un confronto con dei risultati sperimentali presentati nella rassegna dei lavori di letteratura, verrà smascherato un difetto fondamentale nel modello matematico presentato.
The tandem wing : theory, experiments and practical realisations
MINARDO, ANGELO
2013/2014
Abstract
The tandem wing configuration has inspired aircraft designers worldwide, on a global scale, since the first steps of manned, unmanned, controlled, and uncontrolled flight. This paper will try regroup and describe the most important examples based on this non conventional configuration. It will analyse the literature written over the years of testing of the tandem wing, and its derivatives. It will present a mathematical model, along with its results and conclusions, aimed at simulating the flight mechanics of this design. Notable advantages over comparable monoplane configurations and difficulties in the realisation of most designs, will be highlighted. While the mathematical code's validation, based on a comparison with experimental results presented in the literature review, will unmask a basic flaw in the model itself.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/93619