This thesis discloses the design of a strategic and interactive PSS (Product-Service System) to support the recognition of Social Innovation. I had the chance to work in the field of Social Innovation (SI) thanks to my supervisors Anna Meroni and Marta Corubolo and thanks to Transition: a SI incubation project funded by the European Commission. Soon as I grew curious to delve into the subject, a swift simple question emerged: if Social Innovation looked so great, so inspiring, and if all the existing resources (weather different or alike Transition) to support its nourish are so promising …then why the world hasn’t changed yet? The research problems Diving in the world of Social Innovation, a specific problem emerged: inertia and indifference. Even if we all want to live in a better world, sometimes people feel lacking of ability or influence and they're not ready to make a difference that makes the difference. It is yet true that our society has been transformed by the actions of individuals who understood that if they didn’t like something, they could change it. ( Filtoff, 2012; Yunus, 2009; Elkngton & Hartigan, 2008; Demos, 2008; Alter, 2006;). This thesis project roots on the mission of overcoming inertia and finding an innovative way to address a message to pretty much anyone (since anyone is a potential rich soil for Social Innovation) - ‘‘what difference can you make in the world” ? Transition Project is after all about this: helping all kind of people to identify their own greatest concerns and inspire them to take an important first step toward change; providing thecnical and theoretical support for a behavioral, societal and economic change, or a significant attempt. The research objectives Counting on the awareness that I could make my contribution to the creation and innovation of social solutions, my challenge became the design of an online-offline avarage-lenght experience to promote Transition, to inform and attract a wide audience about and to Social Innovation, aiming to attract potential social innovators.INFLUENZA RSI an interaction strategy... ..for the Recognition of Social Innovation (RSI) The term Social Innovation refers to an heterogeneous range of subject; in a nutshell, it clusters ideas, services, models and processes which can simultaneously bring innovation, inclusion and wealth to our society or to the world. INFLUENZA RSI14 is a metaphore representing a Social Innovation flu propagation, embedded in the look&feel and main communication strategy of Transition Milano. with the aim of attracting possible social innovators and to create new awareness on the subject of SI.

Progettazione di un Product Service System strategico e interattivo a supporto del riconoscimento dell'Innovazione Sociale. Ho potuto addentrarmi nel mondo dell'Innovazione Sociale (SI) grazie alla mia relatrice Anna Meroni e Marta Corubolo e grazie a Transition: un progetto d'incubazione di SI finanziato dalla Commissione Europea. Appena ho sviluppato un maggiore interesse nella materia, una semplice domanda ha inziato a ripresentarsi spesso: come mai, se l'innovazione sociale sembra così promettente, così giusta, se le risose esistenti a supporto del suo propagarsi e della sua crescita sono così tante.... allora come mai il Mondo non è ancora cambiato? Trovare il problema Dalle ricerche sul mondo dell'innovazione sociale è emerso un problema specifico: l'inerzia e l'indifferenza. Nonostante la speranza comune di un mondo migliore, talvolta la gente si sente senza capacità di agire e senza influenza, impreparati di fronte alla necessità di fare qualcosa. è però vero che la nostra società è stata trasformata proprio dalle azioni di quegli individui che hanno capito che se non apprezzavano qualcosa, potevano agire per cambiarlo ( Filtoff, 2012; Yunus, 2009; Elkngton & Hartigan, 2008; Demos, 2008; Alter, 2006;). Lo scopo è dunque quello di superare l'inerzia e trovare un modo innovativo per indirizzare lo stesso messaggio a circa chiunque (in quanto chiunque ha del potenziale per diventare Innovatore Sociale) - "che differenza puoi fare al mondo"? TRANSITION è questo dopotutto: aiuto nell'identificare problemi e spinta a muovere un passo verso il cambiamento. Un supporto pratico e teorico per un cambiamento sociale, economico e comportamentale o un tentativo significativo. Indirizzare una soluzione Sapendo di poter dare il mio contributo alla creazione e all'innovazione in supporto al diffondersi della SI il mio scopo è diventato progettare un'esperienza online-offline di media durata per promuovere Transition, informare ed attrarre un target eterogeneo ed entrare in contatto con possibili innovatori sociali. INFLUENZA RSI Una strategia d'interazione... ..per il Riconoscimento dellìInnovazione Sociale (RSI) Il termine Innovazione Sociale si riferisce ad un ampio spettro di pratiche; brevemente, racchiude idee, servizi, modalità e processi che possano al contempo portare inclusione sociale, innovazione e benessere alla nostra società e al Mondo. INFLUENZA RSI14 è la metafora di una propagazione di influenza di innovazione sociale, racchiusa nel look&feel e nella comunicazione principale di Transition Milano, con lo scopo di attrarre possibili innovatori sociali e generare informazione e formazione sui temi di SI.

Influenza RSI14. Design of an interaction strategy for the recognition of social innovation

REMONATO, FEDERICO
2013/2014

Abstract

This thesis discloses the design of a strategic and interactive PSS (Product-Service System) to support the recognition of Social Innovation. I had the chance to work in the field of Social Innovation (SI) thanks to my supervisors Anna Meroni and Marta Corubolo and thanks to Transition: a SI incubation project funded by the European Commission. Soon as I grew curious to delve into the subject, a swift simple question emerged: if Social Innovation looked so great, so inspiring, and if all the existing resources (weather different or alike Transition) to support its nourish are so promising …then why the world hasn’t changed yet? The research problems Diving in the world of Social Innovation, a specific problem emerged: inertia and indifference. Even if we all want to live in a better world, sometimes people feel lacking of ability or influence and they're not ready to make a difference that makes the difference. It is yet true that our society has been transformed by the actions of individuals who understood that if they didn’t like something, they could change it. ( Filtoff, 2012; Yunus, 2009; Elkngton & Hartigan, 2008; Demos, 2008; Alter, 2006;). This thesis project roots on the mission of overcoming inertia and finding an innovative way to address a message to pretty much anyone (since anyone is a potential rich soil for Social Innovation) - ‘‘what difference can you make in the world” ? Transition Project is after all about this: helping all kind of people to identify their own greatest concerns and inspire them to take an important first step toward change; providing thecnical and theoretical support for a behavioral, societal and economic change, or a significant attempt. The research objectives Counting on the awareness that I could make my contribution to the creation and innovation of social solutions, my challenge became the design of an online-offline avarage-lenght experience to promote Transition, to inform and attract a wide audience about and to Social Innovation, aiming to attract potential social innovators.INFLUENZA RSI an interaction strategy... ..for the Recognition of Social Innovation (RSI) The term Social Innovation refers to an heterogeneous range of subject; in a nutshell, it clusters ideas, services, models and processes which can simultaneously bring innovation, inclusion and wealth to our society or to the world. INFLUENZA RSI14 is a metaphore representing a Social Innovation flu propagation, embedded in the look&feel and main communication strategy of Transition Milano. with the aim of attracting possible social innovators and to create new awareness on the subject of SI.
ARC III - Scuola del Design
25-lug-2014
2013/2014
Progettazione di un Product Service System strategico e interattivo a supporto del riconoscimento dell'Innovazione Sociale. Ho potuto addentrarmi nel mondo dell'Innovazione Sociale (SI) grazie alla mia relatrice Anna Meroni e Marta Corubolo e grazie a Transition: un progetto d'incubazione di SI finanziato dalla Commissione Europea. Appena ho sviluppato un maggiore interesse nella materia, una semplice domanda ha inziato a ripresentarsi spesso: come mai, se l'innovazione sociale sembra così promettente, così giusta, se le risose esistenti a supporto del suo propagarsi e della sua crescita sono così tante.... allora come mai il Mondo non è ancora cambiato? Trovare il problema Dalle ricerche sul mondo dell'innovazione sociale è emerso un problema specifico: l'inerzia e l'indifferenza. Nonostante la speranza comune di un mondo migliore, talvolta la gente si sente senza capacità di agire e senza influenza, impreparati di fronte alla necessità di fare qualcosa. è però vero che la nostra società è stata trasformata proprio dalle azioni di quegli individui che hanno capito che se non apprezzavano qualcosa, potevano agire per cambiarlo ( Filtoff, 2012; Yunus, 2009; Elkngton & Hartigan, 2008; Demos, 2008; Alter, 2006;). Lo scopo è dunque quello di superare l'inerzia e trovare un modo innovativo per indirizzare lo stesso messaggio a circa chiunque (in quanto chiunque ha del potenziale per diventare Innovatore Sociale) - "che differenza puoi fare al mondo"? TRANSITION è questo dopotutto: aiuto nell'identificare problemi e spinta a muovere un passo verso il cambiamento. Un supporto pratico e teorico per un cambiamento sociale, economico e comportamentale o un tentativo significativo. Indirizzare una soluzione Sapendo di poter dare il mio contributo alla creazione e all'innovazione in supporto al diffondersi della SI il mio scopo è diventato progettare un'esperienza online-offline di media durata per promuovere Transition, informare ed attrarre un target eterogeneo ed entrare in contatto con possibili innovatori sociali. INFLUENZA RSI Una strategia d'interazione... ..per il Riconoscimento dellìInnovazione Sociale (RSI) Il termine Innovazione Sociale si riferisce ad un ampio spettro di pratiche; brevemente, racchiude idee, servizi, modalità e processi che possano al contempo portare inclusione sociale, innovazione e benessere alla nostra società e al Mondo. INFLUENZA RSI14 è la metafora di una propagazione di influenza di innovazione sociale, racchiusa nel look&feel e nella comunicazione principale di Transition Milano, con lo scopo di attrarre possibili innovatori sociali e generare informazione e formazione sui temi di SI.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
RF.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Influenza rsi14 - an interaction strategy for the recognition of Social Innovation
Dimensione 3.68 MB
Formato Adobe PDF
3.68 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/93972