The project aims to describe the potential of a sharing system of private transportation, particularly focusing on Shanghai and China. The offer is a product service system to use and share a taxi ride in the Shanghai’s area. The purpose is to improve the actual public and private transportation situation in China and to create a network of shared taxi rides. The service is based on a web platform and a smartphone application, to link the network of passengers willing to share a ride. The system is designed to allow a wide range of users with different needs to access the service. The service is based on a first phase on an indipendent Peer to Peer platform. It works through a matching engine, analyzing travels with same pick up points and/or destinations. Also, the platform offers an automatic fare calculator to know the potential price for an individual ride and a shared ride. The work focused on understanding the differences between Shanghai and a Western city, to locate the biggest challenges to implement a service to share vehicles on the Chinese market to then propose potential solutions and suggestions to implement a sharing mobility system in the Shanghai’s transportation network. The aim of the service is to get to a real-time taxi sharing platform, so that the taxi drivers and taxi companies could become part of it. On the Chinese market, once an innovative service or a new technology turns out to be succesfull, it is likely to be absorbed and regulated by the Government. Sharing services and the general concept of shifting from ownership to service use is spreading worldwide.
L’obiettivo del progetto è quello di analizzare e descrivere le potenzialità di un sistema di trasporto condiviso in Cina, prendendo in considerazione Shanghai come caso studio. L’offerta che ne deriva è un Sistema di prodotto/servizio che utilizza i taxi come mezzo fisico di trasporto condiviso all’interno dell’area urbana della città. La ricerca è stata fatta con il proposito di migliorare la situazione attuale del trasporto su gomma in Cina e di riuscire creare un sistema di taxi condivisi. Il servizio si sviluppa su una piattaforma web e un applicazione per smartphone, con l’intento di creare una connessione nel modo più veloce tra passeggeri che vogliono condividere un percorso. Il sistema è stato progettato di modo da permettere a un vasto numero di utenti di accedere al servizio. Il servizio, inizalmente basato su una piattaforma P2P autonoma, si basa su un motore di ricerca che mette in relazione diversi percorsi (richieste), che possiedono stesso punto di partenza e/o arrivo. La piattaforma offre un calcolatore delle tariffe, di modo da poter individuare il prezzo di una corsa singola e di una condivisa. Il progetto si è concentrato sulla comprensione delle maggiori differenze tra Shanghai e una città occidentale. Sono stati analizzati i punti più critici per poter implementare un servizio di veicoli condivisi nel mercato cinese, per riuscire a proporre la soluzione migliore e capire la miglior metodologia di implementazione nel sistema di trasporto della città. Obiettivo del servizio è quello di costruire una piattaforma web per la condivisione istantanea di una corsa. Di conseguenza gli autisti e le compagnie di taxi potrebbero entrare a far parte del servizio e diventarne i principali attori. Inoltre, nel mercato cinese, servizi innovativi e nuove tecnologie vengono spesso assorbite e regolate dal governo, nel momento in cui diventano economicamente interessanti e di successo. Servizi di condivisione e il concetto stesso di passare da un’idea di possessione a un’idea di utilizzo di un servizio si stà diffondendo giorno per giorno in tutto il mondo.
Innovative mobility. To develop a sharing transportation service in Shanghai
SALODINI, ROBERTO
2013/2014
Abstract
The project aims to describe the potential of a sharing system of private transportation, particularly focusing on Shanghai and China. The offer is a product service system to use and share a taxi ride in the Shanghai’s area. The purpose is to improve the actual public and private transportation situation in China and to create a network of shared taxi rides. The service is based on a web platform and a smartphone application, to link the network of passengers willing to share a ride. The system is designed to allow a wide range of users with different needs to access the service. The service is based on a first phase on an indipendent Peer to Peer platform. It works through a matching engine, analyzing travels with same pick up points and/or destinations. Also, the platform offers an automatic fare calculator to know the potential price for an individual ride and a shared ride. The work focused on understanding the differences between Shanghai and a Western city, to locate the biggest challenges to implement a service to share vehicles on the Chinese market to then propose potential solutions and suggestions to implement a sharing mobility system in the Shanghai’s transportation network. The aim of the service is to get to a real-time taxi sharing platform, so that the taxi drivers and taxi companies could become part of it. On the Chinese market, once an innovative service or a new technology turns out to be succesfull, it is likely to be absorbed and regulated by the Government. Sharing services and the general concept of shifting from ownership to service use is spreading worldwide.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2014_07_Salodini.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Thesis text
Dimensione
26.17 MB
Formato
Adobe PDF
|
26.17 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/93999