The Fast-Moving Consumer Goods industry is a sector constantly evolving, where firms are always thinking about the next great discovery and improvement in order to meet consumers needs. It’s a sector where the consumer and the customer point of view is becoming the main focus. In this context, it is clear how the efficiency and effectiveness of sales and operations and the integration among all company departments needs to be a must. If Sales and Operations Planning (S&OP) activities are not aligned and integrated, small problems quickly escalate into major challenges, which adversely impact corporate performance. Reckitt Benckiser is a huge multinational group where all the main processes are already structured and the main targets in terms of KPIs are achieved; but, in an industry in which companies are continuously struggling among each other to survive or to increase their power in the market to the detriment of their competitors, Reckitt Benckiser has realized that the benefits in terms of service level, costs and sales, gained thanks to a better implementation of the S&OP process, needed to be exploited more and more. This dissertation aims to provide actions of improvements to be developed within the Reckitt Benckiser Italy S&OP process in order to increase the level of targets to be achieved thanks to an increase of the value of the same KPIs and in order to make its performance a world class benchmark. The analysis implemented has occurred through the adoption of a methodology made by sequential macro-phases linked each other by input/ output relationships: a structured analysis the literature review, the as-is process analysis and comparisons between the state-of-art according to the literature and between the best practice process in RB Europe and North America,; the characterization of the Maturity Model stage of the process; the gaps identifications and action of improvements needed; the realization of benefits and advantages.

Il Fast- Moving Consumer Goods è un settore in continua evoluzione, nel quale le aziende sono costantemente focalizzate su nuove scoperte e miglioramenti al fine di soddisfare le esigenze del consumatore. È un settore dove il punto di vista del consumatore e del cliente sta diventando sempre più rilevante. In questo contesto, è evidente come l’efficienza e l’efficacia delle vendite e delle operations, oltre che l’integrazione tra i diversi bisogni di tutti i dipartimenti aziendali siano diventati un must. Se le attività caratterizzanti del Sales and Operations Planning non fossero allineate e integrate, da problemi poco significativi si passerebbe rapidamente a conseguenze più importanti e impatti negativi sulle performance aziendali. Reckitt Benckiser è una multinazionale nella quale tutti i principali processi sono strutturati e i principali targets, in termini di KPIs, sono raggiunti; ma, in un settore nel quale le compagnie sono costantemente in lotta tra loro per sopravvivere e per aumentare il proprio potere di mercato a discapito dei competitors, Reckitt Benckiser ha realizzato che benefici in termini di livello di servizio, costi e vendite, ottenuti grazie a una migliore implementazione del processo S&OP, sono necessari con l’obiettivo di essere sempre più sfruttati. Questa tesi ha lo scopo di fornire azioni di miglioramento da sviluppare all’interno del processo S&OP in Reckitt Benckiser Italia al fine di aumentare il livello dei targets da raggiungere grazie a un miglioramento del valore degli stessi KPIs a al fine di trasformare le proprie performance in un world class benchmark. L’analisi implementata è stata effettuata attraverso l’adozione di un metodologia costituita da macro-fasi sequenziali, legate l’un l’altra da relazioni di tipo input/output: analisi strutturata della letteratura; analisi del processo as-is e comparazioni tra lo state of art proposto dalla letteratura e tra la best practice in RB Europa e Nord America; individualizzazione dello stadio del processo all’interno del Maturity Model, identificazione dei gaps e delle azioni di miglioramento necessarie; realizzazione di benefici e vantaggi

Sales and operations planning process : areas and actions of improvement in Reckitt Benckiser Italy

GRATTAGLIANO, GIULIA
2013/2014

Abstract

The Fast-Moving Consumer Goods industry is a sector constantly evolving, where firms are always thinking about the next great discovery and improvement in order to meet consumers needs. It’s a sector where the consumer and the customer point of view is becoming the main focus. In this context, it is clear how the efficiency and effectiveness of sales and operations and the integration among all company departments needs to be a must. If Sales and Operations Planning (S&OP) activities are not aligned and integrated, small problems quickly escalate into major challenges, which adversely impact corporate performance. Reckitt Benckiser is a huge multinational group where all the main processes are already structured and the main targets in terms of KPIs are achieved; but, in an industry in which companies are continuously struggling among each other to survive or to increase their power in the market to the detriment of their competitors, Reckitt Benckiser has realized that the benefits in terms of service level, costs and sales, gained thanks to a better implementation of the S&OP process, needed to be exploited more and more. This dissertation aims to provide actions of improvements to be developed within the Reckitt Benckiser Italy S&OP process in order to increase the level of targets to be achieved thanks to an increase of the value of the same KPIs and in order to make its performance a world class benchmark. The analysis implemented has occurred through the adoption of a methodology made by sequential macro-phases linked each other by input/ output relationships: a structured analysis the literature review, the as-is process analysis and comparisons between the state-of-art according to the literature and between the best practice process in RB Europe and North America,; the characterization of the Maturity Model stage of the process; the gaps identifications and action of improvements needed; the realization of benefits and advantages.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
2-ott-2014
2013/2014
Il Fast- Moving Consumer Goods è un settore in continua evoluzione, nel quale le aziende sono costantemente focalizzate su nuove scoperte e miglioramenti al fine di soddisfare le esigenze del consumatore. È un settore dove il punto di vista del consumatore e del cliente sta diventando sempre più rilevante. In questo contesto, è evidente come l’efficienza e l’efficacia delle vendite e delle operations, oltre che l’integrazione tra i diversi bisogni di tutti i dipartimenti aziendali siano diventati un must. Se le attività caratterizzanti del Sales and Operations Planning non fossero allineate e integrate, da problemi poco significativi si passerebbe rapidamente a conseguenze più importanti e impatti negativi sulle performance aziendali. Reckitt Benckiser è una multinazionale nella quale tutti i principali processi sono strutturati e i principali targets, in termini di KPIs, sono raggiunti; ma, in un settore nel quale le compagnie sono costantemente in lotta tra loro per sopravvivere e per aumentare il proprio potere di mercato a discapito dei competitors, Reckitt Benckiser ha realizzato che benefici in termini di livello di servizio, costi e vendite, ottenuti grazie a una migliore implementazione del processo S&OP, sono necessari con l’obiettivo di essere sempre più sfruttati. Questa tesi ha lo scopo di fornire azioni di miglioramento da sviluppare all’interno del processo S&OP in Reckitt Benckiser Italia al fine di aumentare il livello dei targets da raggiungere grazie a un miglioramento del valore degli stessi KPIs a al fine di trasformare le proprie performance in un world class benchmark. L’analisi implementata è stata effettuata attraverso l’adozione di un metodologia costituita da macro-fasi sequenziali, legate l’un l’altra da relazioni di tipo input/output: analisi strutturata della letteratura; analisi del processo as-is e comparazioni tra lo state of art proposto dalla letteratura e tra la best practice in RB Europa e Nord America; individualizzazione dello stadio del processo all’interno del Maturity Model, identificazione dei gaps e delle azioni di miglioramento necessarie; realizzazione di benefici e vantaggi
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/94962