The growing managerial context and the continuous copious changes both political and financial pushed the universities to innovative and focuses their effort in monitoring and control the internal processes. The analysis carried out aims at compare the different planning and control systems within the English and the Italian higher education institutions analysing three main dimensions: the internal decision making processes, the performance strategy and their performance measurement system. The final goal is to examine the details of these systems and drawing meaningful and value-added conclusions developing an analysis of internal consistency between the university strategy and the performance measurement system (PMS) used, establish the existence of isomorphism with the reference context, English and Italian and finally, analyse the management control system (MCS) commonalities and differences.
Il contesto manageriale in crescita e il continuo cambiamento dello scenario politico e finanziario ha spinto le università a innovare e concentrare il loro sforzo nel monitoraggio e nel controllo dei processi interni. L'analisi svolta confronta i diversi sistemi di pianificazione e controllo delle università inglesi e italiane. Per tale studio è stato sviluppato un nuovo framework di analisi che comprende tre dimensioni: il processo decisionale interno, l’asset strategico e il sistema di misurazione delle prestazioni. L'obiettivo finale è quello di esaminare nel dettaglio tali sistemi di controllo e di trarre conclusioni significative sviluppando un'analisi di coerenza interna tra la strategia università e il sistema di misurazione delle prestazioni (PMS) utilizzati, accertare l'esistenza di isomorfismo con il contesto di riferimento, rispettivamente inglese e italiano ed, infine, analizzare le comunanze e le differenze dei vari sistemi di controllo di gestione utilizzati dalle diverse università.
Management control system in higher education : comparison between Italian and English models
BRUNETTI, ELISABETTA;ANTONELLI, FEDERICA
2013/2014
Abstract
The growing managerial context and the continuous copious changes both political and financial pushed the universities to innovative and focuses their effort in monitoring and control the internal processes. The analysis carried out aims at compare the different planning and control systems within the English and the Italian higher education institutions analysing three main dimensions: the internal decision making processes, the performance strategy and their performance measurement system. The final goal is to examine the details of these systems and drawing meaningful and value-added conclusions developing an analysis of internal consistency between the university strategy and the performance measurement system (PMS) used, establish the existence of isomorphism with the reference context, English and Italian and finally, analyse the management control system (MCS) commonalities and differences.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
00_Master Thesis_Definitivo.pdf
non accessibile
Descrizione: Tesi Laurea Magistrale_Antonelli Brunetti
Dimensione
3.73 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.73 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/95105