Most past research in the field of social media analytics has focused on sentiment analysis, i.e., the measurement of the polarity of posts, positive negative or neutral. The goal of this research is to go beyond sentiment analysis and explore the semantics of sentiment in terms of the basic emotions that determine the final polarity. Indeed, emotions can be the key to identify changes in sentiment, even when polarity does not change. Sentiment has been proven to be a rather stable variable, with an overall positive bias. The goal of this thesis is to understand whether a finer grain analysis based on emotions can help unveil substantial changes of mood, even as the overall sentiment remains unchanged. To this aim, we designed a methodology and related software tools to support the assessment of basic emotions–happiness, surprise, sadness, fear, anger, disgust–in human textual interaction on social media. Hence, we applied the tools to investigate how a specific tourist experience can change the mood. The thesis discusses results obtained by studying the emotions of pilgrims walking the “Camino de Santiago” in Spain.

Le maggior parte delle recenti ricerche nel campo dalla social media analystics si è focalizzata sull’analisi del sentiment, ovvero la misura della polarità dei posts: positiva, negativa o neutra. L’obiettivo di questa ricerca è quello di andare oltre l’analisi del sentiment e quindi di esplorarne le semantiche nei termini di quelle emozioni che ne determinano la polarità finale. Le emozioni possono essere la chiave per identificare i cambiamenti nel sentiment anche quando la polarità stessa non cambia. É stato dimostrato che il sentiment è una variabile piuttosto stabile, con una tendenza complessivamente positiva. L’obiettivo di questa tesi è quello di capire se una analisi a granularità più fine, sulla base delle emozioni, possa aiutare a svelare sostanziali cambiamenti di umore, anche quando il sentiment generale resta invariato. A tal fine abbiamo progettato una metodologia e i relativi software per individuare le emozioni basilari (felicità, stupore, tristezza, paura, rabbia, disgusto) che caratterizzano le interazioni testuali sui social media. Quindi, abbiamo applicato tali strumenti per studiare come una specifica esperienza turistica possa portare ad un cambio d’umore. La tesi discute i risultati ottenuti studiando le emozioni dei pellegrini che hanno percorso il “Cammino di Santiango” in Spagna.

Beyond sentiment : emotions and mood on social media in the tourism domain

MIGLIARINI, MAURO LORENZO
2013/2014

Abstract

Most past research in the field of social media analytics has focused on sentiment analysis, i.e., the measurement of the polarity of posts, positive negative or neutral. The goal of this research is to go beyond sentiment analysis and explore the semantics of sentiment in terms of the basic emotions that determine the final polarity. Indeed, emotions can be the key to identify changes in sentiment, even when polarity does not change. Sentiment has been proven to be a rather stable variable, with an overall positive bias. The goal of this thesis is to understand whether a finer grain analysis based on emotions can help unveil substantial changes of mood, even as the overall sentiment remains unchanged. To this aim, we designed a methodology and related software tools to support the assessment of basic emotions–happiness, surprise, sadness, fear, anger, disgust–in human textual interaction on social media. Hence, we applied the tools to investigate how a specific tourist experience can change the mood. The thesis discusses results obtained by studying the emotions of pilgrims walking the “Camino de Santiago” in Spain.
MATERA, MARISTELLA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
3-ott-2014
2013/2014
Le maggior parte delle recenti ricerche nel campo dalla social media analystics si è focalizzata sull’analisi del sentiment, ovvero la misura della polarità dei posts: positiva, negativa o neutra. L’obiettivo di questa ricerca è quello di andare oltre l’analisi del sentiment e quindi di esplorarne le semantiche nei termini di quelle emozioni che ne determinano la polarità finale. Le emozioni possono essere la chiave per identificare i cambiamenti nel sentiment anche quando la polarità stessa non cambia. É stato dimostrato che il sentiment è una variabile piuttosto stabile, con una tendenza complessivamente positiva. L’obiettivo di questa tesi è quello di capire se una analisi a granularità più fine, sulla base delle emozioni, possa aiutare a svelare sostanziali cambiamenti di umore, anche quando il sentiment generale resta invariato. A tal fine abbiamo progettato una metodologia e i relativi software per individuare le emozioni basilari (felicità, stupore, tristezza, paura, rabbia, disgusto) che caratterizzano le interazioni testuali sui social media. Quindi, abbiamo applicato tali strumenti per studiare come una specifica esperienza turistica possa portare ad un cambio d’umore. La tesi discute i risultati ottenuti studiando le emozioni dei pellegrini che hanno percorso il “Cammino di Santiango” in Spagna.
Tesi di laurea Magistrale
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