In recent years the way users watch television has radically changed. With the introduction of digital television and the growing number of generic and thematic channels the final user tends to use new forms of navigation in the television content space. To help users’ navigation, broadcasters provide new enriched metadata services such as EPGs (Electronic Program Guides) which accurately describe scheduled programs. Also the home environment is changing since many smart users watch television while using a portable PC or a tablet as secondary screen more or less related to the broadcast programmes. At the same time, social networks allow the final user to be immersed in a collaborative environment and to talk about television. TV users’ social activities implicitly make connections between concepts by means of videos, news, comments, and posts. The strength of such connections may change as the perception of users on the Web changes over time. Moreover user-generated contents (UGC) are revolutionizing all phases of the content production value chain , in particular it can be observed that a very large number of UGCs include significant portions of content already broadcast by the TV networks. In this context a number of Social TV applications are emerging, providing to the final user tools for social interaction while watching television or media content related to a particular TV program. If properly leveraged, these collaborative social environments can be seen as rich information data sources, indirectly returning to broadcasters and content producers some form of implicit feedback from the final users. In this thesis I define a Framework (1) for the integration of the heterogeneous and dynamic data coming from different knowledge sources (broadcasters’ archives, online newspapers, blogs, web encyclopaedias, social media platforms, social networks, etc.). The framework uses a knowledge graph to model all the heterogeneous aspects of the information in homogeneous way. I instantiate it in the context of the investigations: the integration of the cultures of TV and Web defining a model for the integration of the heterogeneous data coming from the knowledge sources (broadcasters archives, EPGs, collected audience data, social networks, etc.) which play a role in what I call the “second life” of TV content, starting from its production phase, going through the on-air phase, and continuing with the on-line phase, during this phase the television content turns to be a “magnet” for users in the network attracting users, and it becomes a “Social Object”. Through a prototype called MeSoOnTV (2), the Media and Social-driven Ontology-based TV knowledge management system, that enables the integration of the heterogeneous data coming from multiple knowledge sources. I show how the system captures multiple aspects of the domain, from the semantic characterization of the TV content, to the social characterization and the social perception of a TV event, to the temporal evolution of the social perception. The prototype scenario relies on real data gathered from YouTube and Twitter, related to several Italian TV talk shows on politics, broadcasted by RAI and other Italian operators. Finally, a demonstrator has been developed in order to show some possible features offered by the described framework based on a meaningful dataset.

Negli ultimi anni il modo di guardare la televisione è radicalmente cambiato. Con l'introduzione della televisione digitale è l'aumento dell'offerta di canali generici e tematici l'utente finale usa nuove forme di navigazione tra i contenuti. Per aiutare il telespettatore i broadcaster forniscono nuovi servizi di metadati come le EPG (Electronic Program Guide) per la descrizione dei programmi in onda. Anche il contesto in cui si guarda la televisione è cambiato, molti utenti guardano i programmi televisivi con un tablet o un PC portatile sulle ginocchia usandolo come schermo secondario fruendo di contenuti più o meno in relazione con il programma che stanno guardando. Al tempo stesso i social network permettono di essere immersi in un ambiente di collaborazione che porta gli utenti a parlare di televisione. Tali conversazioni possono dare l'dea di quale sia la percezione degli utenti rispetto ai contenuti televisivi. Anche l'incremento dei contenuti generati dagli utenti stanno rivoluzionando tutte le fasi della catena di produzione degli audiovisivi. In particolare si osserva che un gran numero di video inseriti in rete sono in realtà parte di trasmissioni televisive già andate in onda. Se opportunamente trattata questa gran mole di dati può essere sfruttata come un ricco flusso di informazioni che torna dagli utenti finali verso i Broadcaster ed i produttori di contenuti. In questa tesi definisco un Framework per l'integrazione di dati eterogenei e dinamici provenienti da differenti sorgenti di conoscenza (Archivi dei broadcaster, stampa online, blogs, enciclopedie web, ecc). Tale framework utilizza un grafo della conoscenza per modellare tutti gli aspetti eterogenei dell'informazione in maniera omogenea. Nel contesto dell'integrazione tra la cultura televisiva e quella del web, ho definito un modello per memorizzare, sintetizzare ed analizzare la "seconda vita" del contenuto televisivo, il quale diventa una calamita nella rete attraendo utenti e concetti, diventando un "oggetto sociale". Attraverso un prototipo, battezzato MeSoOnTV, che permette l'integrazione tra le diverse sorgenti, mostro come il sistema è in grado di catturare i molteplici aspetti del dominio dal punto di vista della caratterizzazione semantica del contenuto televisivo, quella della percezione sociale di un evento televisivo e l'evoluzione temporale di tali fenomeni. Il prototipo è basato su dati reali provenienti, tra gli altri, da youtube e twitter. Tale dimostratore è stato realizzato per mostrare alcune potenzialità offerte dal framework descritto in questa tesi con l'utilizzo di un dataset proveniente dal mondo reale.

The second life of television content

VIGNAROLI, LUCA

Abstract

In recent years the way users watch television has radically changed. With the introduction of digital television and the growing number of generic and thematic channels the final user tends to use new forms of navigation in the television content space. To help users’ navigation, broadcasters provide new enriched metadata services such as EPGs (Electronic Program Guides) which accurately describe scheduled programs. Also the home environment is changing since many smart users watch television while using a portable PC or a tablet as secondary screen more or less related to the broadcast programmes. At the same time, social networks allow the final user to be immersed in a collaborative environment and to talk about television. TV users’ social activities implicitly make connections between concepts by means of videos, news, comments, and posts. The strength of such connections may change as the perception of users on the Web changes over time. Moreover user-generated contents (UGC) are revolutionizing all phases of the content production value chain , in particular it can be observed that a very large number of UGCs include significant portions of content already broadcast by the TV networks. In this context a number of Social TV applications are emerging, providing to the final user tools for social interaction while watching television or media content related to a particular TV program. If properly leveraged, these collaborative social environments can be seen as rich information data sources, indirectly returning to broadcasters and content producers some form of implicit feedback from the final users. In this thesis I define a Framework (1) for the integration of the heterogeneous and dynamic data coming from different knowledge sources (broadcasters’ archives, online newspapers, blogs, web encyclopaedias, social media platforms, social networks, etc.). The framework uses a knowledge graph to model all the heterogeneous aspects of the information in homogeneous way. I instantiate it in the context of the investigations: the integration of the cultures of TV and Web defining a model for the integration of the heterogeneous data coming from the knowledge sources (broadcasters archives, EPGs, collected audience data, social networks, etc.) which play a role in what I call the “second life” of TV content, starting from its production phase, going through the on-air phase, and continuing with the on-line phase, during this phase the television content turns to be a “magnet” for users in the network attracting users, and it becomes a “Social Object”. Through a prototype called MeSoOnTV (2), the Media and Social-driven Ontology-based TV knowledge management system, that enables the integration of the heterogeneous data coming from multiple knowledge sources. I show how the system captures multiple aspects of the domain, from the semantic characterization of the TV content, to the social characterization and the social perception of a TV event, to the temporal evolution of the social perception. The prototype scenario relies on real data gathered from YouTube and Twitter, related to several Italian TV talk shows on politics, broadcasted by RAI and other Italian operators. Finally, a demonstrator has been developed in order to show some possible features offered by the described framework based on a meaningful dataset.
FIORINI, CARLO ETTORE
TANCA, LETIZIA
27-nov-2014
Negli ultimi anni il modo di guardare la televisione è radicalmente cambiato. Con l'introduzione della televisione digitale è l'aumento dell'offerta di canali generici e tematici l'utente finale usa nuove forme di navigazione tra i contenuti. Per aiutare il telespettatore i broadcaster forniscono nuovi servizi di metadati come le EPG (Electronic Program Guide) per la descrizione dei programmi in onda. Anche il contesto in cui si guarda la televisione è cambiato, molti utenti guardano i programmi televisivi con un tablet o un PC portatile sulle ginocchia usandolo come schermo secondario fruendo di contenuti più o meno in relazione con il programma che stanno guardando. Al tempo stesso i social network permettono di essere immersi in un ambiente di collaborazione che porta gli utenti a parlare di televisione. Tali conversazioni possono dare l'dea di quale sia la percezione degli utenti rispetto ai contenuti televisivi. Anche l'incremento dei contenuti generati dagli utenti stanno rivoluzionando tutte le fasi della catena di produzione degli audiovisivi. In particolare si osserva che un gran numero di video inseriti in rete sono in realtà parte di trasmissioni televisive già andate in onda. Se opportunamente trattata questa gran mole di dati può essere sfruttata come un ricco flusso di informazioni che torna dagli utenti finali verso i Broadcaster ed i produttori di contenuti. In questa tesi definisco un Framework per l'integrazione di dati eterogenei e dinamici provenienti da differenti sorgenti di conoscenza (Archivi dei broadcaster, stampa online, blogs, enciclopedie web, ecc). Tale framework utilizza un grafo della conoscenza per modellare tutti gli aspetti eterogenei dell'informazione in maniera omogenea. Nel contesto dell'integrazione tra la cultura televisiva e quella del web, ho definito un modello per memorizzare, sintetizzare ed analizzare la "seconda vita" del contenuto televisivo, il quale diventa una calamita nella rete attraendo utenti e concetti, diventando un "oggetto sociale". Attraverso un prototipo, battezzato MeSoOnTV, che permette l'integrazione tra le diverse sorgenti, mostro come il sistema è in grado di catturare i molteplici aspetti del dominio dal punto di vista della caratterizzazione semantica del contenuto televisivo, quella della percezione sociale di un evento televisivo e l'evoluzione temporale di tali fenomeni. Il prototipo è basato su dati reali provenienti, tra gli altri, da youtube e twitter. Tale dimostratore è stato realizzato per mostrare alcune potenzialità offerte dal framework descritto in questa tesi con l'utilizzo di un dataset proveniente dal mondo reale.
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