As suggested by the title, the aim of this work is to establish an effective and flexible methodology for the determination of performance measures in manufacturing companies. The focus of this work resides in particular in the determination of Performance Measures of low hierarchical levels, strictly connected with the shop floor and which have to answer to executive, operational and at maximum tactical needs. The objective is also trying to avoid direct strategic influences: in fact our aim is to develop performance measures for the production level (or shop floor) using a brand new bottom-up systematic, which can allow us to integrate the measures design at the lower level, with a strategy-based framework. This approach in the process of measures design is quite new and it has found few previews attempts. Therefore this work can be considered a newness in this field and it can be considered a starting point for a new focus in the performance measurements research. However, as the following pages will show, in order to develop an effective performance measurement system, coherent with the overall objectives (mission and vision) of the company, the strategy, even in small part, has to be considered even at the lower levels. The results of this work will show that, instead of avoiding the strategy influence at executive and operational levels, an effective systematic for performance design at these hierarchical levels should try to integrate the “instructions” coming from the management, with the “needs” coming from the shop floor. The most difficult part is therefore trying to keep an effective equilibrium between these two dimensions with the aim of producing an efficient, flexible and reliable Performance Measurement System (PMS). A PMS that nowadays is no more just a control tool (see chapter 2.3), but it is a fundamental part of the company management. It is therefore important to remark that this work is to be seen as the basis for the developing of a system for decision-making support.

Come suggerito dal titolo, l’obbiettivo di questo lavoro di tesi è quello di stabilire una metodologia efficace e flessibile per la determinazione delle misure di prestazione nelle aziende manifatturiere. Il fulcro di questo lavoro risiede in particolar modo nella determinazione di misure di prestazione di basso livello gerarchico, estremamente connesse con il shop floor, che hanno il compito di rispondere a bisogni esecutivi, operativi o al massimo tattici all’interno dell’azienda. L’obbiettivo è anche quello di provare ad evitare dirette influenze dei livelli strategici: il nostro scopo è infatti quello di sviluppare misure di prestazione per i diversi livelli produttivi dell’azienda, usando una nuova sistematica bottom-up; questa può consentirci di integrare misure sviluppate ai livelli più bassi, con una struttura basata e orientata verso gli obbiettivi strategici. Questo tipo di approccio nello sviluppo di misure di prestazione è decisamente nuovo e fino ad ora ha riscontrato pochi precedenti tentativi. Questo lavoro può essere perciò considerato una novità in questo campo e può essere visto come un punto di partenza per una nuova direzione di ricerca nell’ambito delle misure di prestazione. Come tuttavia le prossime pagine mostreranno, la strategia, sebbene in piccola parte, deve essere comunque considerata, perfino ai livelli gerarchici più bassi: essa risulta infatti necessaria se si vuole sviluppare un efficace sistema di misure di prestazione coerente con gli obbiettivi generali (vision e mission) dell’azienda. Il risultato di questo lavoro mostrerà perciò, che, invece di evitare l’influenza della strategia ai livelli esecutivi o operativi, una sistematica efficace per lo sviluppo delle misure di prestazioni di questi livelli dovrebbe provare ad integrare le istruzioni provenienti dal management, con le necessità e i bisogni provenienti dal shop floor. La parte più difficile è dunque mantenere un equilibrio tra queste due dimensioni con lo scopo di produrre un efficace, flessibile e affidabile Performance Measurement System (PMS). Un PMS che ai nostri giorni non è più di un semplice strumento di controllo (cf. capitolo 2.3), ma è una parte fondamentale della gestione aziendale.

Modelling of a systematic for the determination and categorisation of critical performance measures in manufacturing companies. A hybrid model

ROSSETTI, STEFANO
2013/2014

Abstract

As suggested by the title, the aim of this work is to establish an effective and flexible methodology for the determination of performance measures in manufacturing companies. The focus of this work resides in particular in the determination of Performance Measures of low hierarchical levels, strictly connected with the shop floor and which have to answer to executive, operational and at maximum tactical needs. The objective is also trying to avoid direct strategic influences: in fact our aim is to develop performance measures for the production level (or shop floor) using a brand new bottom-up systematic, which can allow us to integrate the measures design at the lower level, with a strategy-based framework. This approach in the process of measures design is quite new and it has found few previews attempts. Therefore this work can be considered a newness in this field and it can be considered a starting point for a new focus in the performance measurements research. However, as the following pages will show, in order to develop an effective performance measurement system, coherent with the overall objectives (mission and vision) of the company, the strategy, even in small part, has to be considered even at the lower levels. The results of this work will show that, instead of avoiding the strategy influence at executive and operational levels, an effective systematic for performance design at these hierarchical levels should try to integrate the “instructions” coming from the management, with the “needs” coming from the shop floor. The most difficult part is therefore trying to keep an effective equilibrium between these two dimensions with the aim of producing an efficient, flexible and reliable Performance Measurement System (PMS). A PMS that nowadays is no more just a control tool (see chapter 2.3), but it is a fundamental part of the company management. It is therefore important to remark that this work is to be seen as the basis for the developing of a system for decision-making support.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2014
2013/2014
Come suggerito dal titolo, l’obbiettivo di questo lavoro di tesi è quello di stabilire una metodologia efficace e flessibile per la determinazione delle misure di prestazione nelle aziende manifatturiere. Il fulcro di questo lavoro risiede in particolar modo nella determinazione di misure di prestazione di basso livello gerarchico, estremamente connesse con il shop floor, che hanno il compito di rispondere a bisogni esecutivi, operativi o al massimo tattici all’interno dell’azienda. L’obbiettivo è anche quello di provare ad evitare dirette influenze dei livelli strategici: il nostro scopo è infatti quello di sviluppare misure di prestazione per i diversi livelli produttivi dell’azienda, usando una nuova sistematica bottom-up; questa può consentirci di integrare misure sviluppate ai livelli più bassi, con una struttura basata e orientata verso gli obbiettivi strategici. Questo tipo di approccio nello sviluppo di misure di prestazione è decisamente nuovo e fino ad ora ha riscontrato pochi precedenti tentativi. Questo lavoro può essere perciò considerato una novità in questo campo e può essere visto come un punto di partenza per una nuova direzione di ricerca nell’ambito delle misure di prestazione. Come tuttavia le prossime pagine mostreranno, la strategia, sebbene in piccola parte, deve essere comunque considerata, perfino ai livelli gerarchici più bassi: essa risulta infatti necessaria se si vuole sviluppare un efficace sistema di misure di prestazione coerente con gli obbiettivi generali (vision e mission) dell’azienda. Il risultato di questo lavoro mostrerà perciò, che, invece di evitare l’influenza della strategia ai livelli esecutivi o operativi, una sistematica efficace per lo sviluppo delle misure di prestazioni di questi livelli dovrebbe provare ad integrare le istruzioni provenienti dal management, con le necessità e i bisogni provenienti dal shop floor. La parte più difficile è dunque mantenere un equilibrio tra queste due dimensioni con lo scopo di produrre un efficace, flessibile e affidabile Performance Measurement System (PMS). Un PMS che ai nostri giorni non è più di un semplice strumento di controllo (cf. capitolo 2.3), ma è una parte fondamentale della gestione aziendale.
Tesi di laurea Magistrale
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