Consumers’ attitudes have changed dramatically in the last two decades because of the economic situation of the country but mainly because of new lifestyles and needs of people which have had an obvious impact also on patterns in food consumption. Today consumers have become more selective and pay more attention to those features which generate quality; in a word, they have become more rational. Information technology (IT), internet and in particular mobile web, have greatly contributed to the changes in consumers’ attitudes, and have allowed them to develop a more critical approach to consumption. New trend show that time has become an extremely important factor in our society; the priority of consumers is to save time in one or more stages in the consumption process: from the purchase, to the preparation of food, ending with the actual consumption. Moreover, consumers are becoming more and more aware of the environment, as well as of the general social and cultural context: they are concerned about the current and future impact of their behavior; sustainable development is getting more and more attention. Companies are trying to carve out niches and spaces of survival and development in a highly competitive market; IT and the development of the Internet of Things in the food industry (Internet of food), in particular, are making it possible to create new business scenarios which take advantage of innovation and efficiency. Companies are giving consumers more information on products and processes thanks to supply chain tracking technologies, and are offering highly personalized services for mobile devices. The aim of the present work is therefore to give an overview of the current situation in consumption, showing how different companies are working in order to meet this new demand. Starting from product identification technologies and the internet of things, the present project focuses on the model of FoodCloud which, by taking advantage of the opportunities offered by the Internet of Food, improves mobile applications as well as makes existing ones more efficient. Moreover, FoodCloud can offer additional services to the choice already available on the market and improve product traceability and visibility during the whole supply chain, thus creating a more efficient system for sharing information.

Nell’ultimo ventennio la società dei consumi ha subito profonde trasformazioni dettate dalla situazione economica del Paese ma, soprattutto, da importanti mutamenti negli stili di vita e nelle esigenze della popolazione che hanno finito inesorabilmente per influire anche sulle modalità di consumo nel settore alimentare. Il consumatore odierno è diventato più selettivo e valuta attentamente gli aspetti che generano qualità; egli è diventato più razionale e a contribuire notevolmente al cambiamento nel modo di pensare e di agire del consumatore sono stati lo sviluppo della tecnologia dell’informazione, la rete internet e il mobile in particolare, che hanno permesso all’utente di crearsi una propria coscienza critica. Le nuove tendenze dei consumi mostrano come il tempo sia divenuto un fattore estremamente importante nella nostra società; i consumatori ricercano un elevato contenuto di time saving in una o più fasi del processo: dall’acquisto, alla preparazione del cibo, sino ad arrivare al consumo vero e proprio. Inoltre, i consumatori si mostrano partecipi a ciò che accade al più generale contesto ambientale, sociale e culturale, e preoccupati dei riflessi che il loro comportamento potrebbe avere sia nel presente sia nel futuro; si parla di sviluppo sostenibile. Le imprese, in un contesto fortemente competitivo, cercano di ritagliarsi nicchie e spazi di sopravvivenza e sviluppo; l’informatica e, in special modo, gli sviluppi dell’Internet of Things nel settore alimentare (Internet of food) stanno rendendo possibile la creazione di nuovi scenari di business, di innovazione ed efficienza. Le aziende offrono ai consumatori maggiori informazioni sui prodotti e sui processi, grazie alle tecnologie per l’identificazione dei prodotti, e propongono servizi per dispositivi mobili altamente personalizzati. Obiettivo di questo lavoro è quindi quello di descrivere la situazione odierna dei consumi, mostrando come le diverse aziende lavorano per cercare di soddisfare la domanda. Date le tecnologie per la tracciabilità e quelle dell’Internet of things, si propone il modello FoodCloud che, sfruttando le opportunità dell’Internet of Food, consente di migliorare le applicazioni mobile esistenti ottimizzandole e rendendole più efficienti, di offrire servizi aggiuntivi alle proposte già presenti sul mercato e di migliorare la tracciabilità e la visibilità di filiera, creando un sistema di condivisione delle informazioni efficiente.

Le nuove esigenze alimentari del consumatore : creare valore aggiunto tramite l'Internet of Food

IULIANI, CHIARA
2013/2014

Abstract

Consumers’ attitudes have changed dramatically in the last two decades because of the economic situation of the country but mainly because of new lifestyles and needs of people which have had an obvious impact also on patterns in food consumption. Today consumers have become more selective and pay more attention to those features which generate quality; in a word, they have become more rational. Information technology (IT), internet and in particular mobile web, have greatly contributed to the changes in consumers’ attitudes, and have allowed them to develop a more critical approach to consumption. New trend show that time has become an extremely important factor in our society; the priority of consumers is to save time in one or more stages in the consumption process: from the purchase, to the preparation of food, ending with the actual consumption. Moreover, consumers are becoming more and more aware of the environment, as well as of the general social and cultural context: they are concerned about the current and future impact of their behavior; sustainable development is getting more and more attention. Companies are trying to carve out niches and spaces of survival and development in a highly competitive market; IT and the development of the Internet of Things in the food industry (Internet of food), in particular, are making it possible to create new business scenarios which take advantage of innovation and efficiency. Companies are giving consumers more information on products and processes thanks to supply chain tracking technologies, and are offering highly personalized services for mobile devices. The aim of the present work is therefore to give an overview of the current situation in consumption, showing how different companies are working in order to meet this new demand. Starting from product identification technologies and the internet of things, the present project focuses on the model of FoodCloud which, by taking advantage of the opportunities offered by the Internet of Food, improves mobile applications as well as makes existing ones more efficient. Moreover, FoodCloud can offer additional services to the choice already available on the market and improve product traceability and visibility during the whole supply chain, thus creating a more efficient system for sharing information.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2014
2013/2014
Nell’ultimo ventennio la società dei consumi ha subito profonde trasformazioni dettate dalla situazione economica del Paese ma, soprattutto, da importanti mutamenti negli stili di vita e nelle esigenze della popolazione che hanno finito inesorabilmente per influire anche sulle modalità di consumo nel settore alimentare. Il consumatore odierno è diventato più selettivo e valuta attentamente gli aspetti che generano qualità; egli è diventato più razionale e a contribuire notevolmente al cambiamento nel modo di pensare e di agire del consumatore sono stati lo sviluppo della tecnologia dell’informazione, la rete internet e il mobile in particolare, che hanno permesso all’utente di crearsi una propria coscienza critica. Le nuove tendenze dei consumi mostrano come il tempo sia divenuto un fattore estremamente importante nella nostra società; i consumatori ricercano un elevato contenuto di time saving in una o più fasi del processo: dall’acquisto, alla preparazione del cibo, sino ad arrivare al consumo vero e proprio. Inoltre, i consumatori si mostrano partecipi a ciò che accade al più generale contesto ambientale, sociale e culturale, e preoccupati dei riflessi che il loro comportamento potrebbe avere sia nel presente sia nel futuro; si parla di sviluppo sostenibile. Le imprese, in un contesto fortemente competitivo, cercano di ritagliarsi nicchie e spazi di sopravvivenza e sviluppo; l’informatica e, in special modo, gli sviluppi dell’Internet of Things nel settore alimentare (Internet of food) stanno rendendo possibile la creazione di nuovi scenari di business, di innovazione ed efficienza. Le aziende offrono ai consumatori maggiori informazioni sui prodotti e sui processi, grazie alle tecnologie per l’identificazione dei prodotti, e propongono servizi per dispositivi mobili altamente personalizzati. Obiettivo di questo lavoro è quindi quello di descrivere la situazione odierna dei consumi, mostrando come le diverse aziende lavorano per cercare di soddisfare la domanda. Date le tecnologie per la tracciabilità e quelle dell’Internet of things, si propone il modello FoodCloud che, sfruttando le opportunità dell’Internet of Food, consente di migliorare le applicazioni mobile esistenti ottimizzandole e rendendole più efficienti, di offrire servizi aggiuntivi alle proposte già presenti sul mercato e di migliorare la tracciabilità e la visibilità di filiera, creando un sistema di condivisione delle informazioni efficiente.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/99364