The dissertation aims to examine in depth the evaluation of the enterprise adoption maturity of Advanced Analytics solutions. Organizations show great interest in this topic, because of the opportunity to collect, manage and fast analyze huge volumes of data. Despite this chance, it has emerged that companies encounter difficulties in choosing technologies and aligning the organizational and human resources dimensions. The model is focused on addressing organizations to adopt Advanced Analytics solutions, by highlighting the achievable benefits and suggesting guidelines about change management. Many different maturity models, related to information management and available in literature, have been compared, in order to define an innovative proposition. Maturity models, developed by both universities and recognized research and consulting firms, have been taken into account and compared, with the goal of identifying dimensions of study, evaluation criteria and analytical gaps to fill with the new proposition. Among the analyzed models, some (TDWI’s, CSC’s, Gartner’s) are focused on Advanced Analytics, while others, as the DataFlux’s Data Governance Maturity Model, are centered on specific aspects of data management and provide a more complete view on the phenomenon. . The new model envisages a procedure made up by a series of steps and has been completed with the definition of a questionnaire to evaluate the AS-IS adoption maturity of Advanced Analytics solutions and the development of an assessment tool to elaborate results. So, the proposition aims both to give a value judgment about the adoption maturity, and to provide a normative framework to bridge the emerged gaps. In order to validate the applicability of the model and to adjust the evaluation parameters, it has been applied to the real case of a national food services company.
Il presente lavoro di tesi affronta il tema della valutazione della maturità di adozione di soluzioni di Advanced Analytics da parte delle organizzazioni. Tale tematica suscita un grande interesse da parte delle aziende, dovuto alla possibilità di raccogliere, gestire e analizzare in tempi ridotti ingenti volumi di dati. Tuttavia, le aziende incontrano difficoltà nella scelta delle tecnologie e nel successivo allineamento delle dimensioni organizzative e legate alle risorse umane. Lo strumento proposto ha l’obiettivo di orientare le organizzazioni nell’adozione di soluzioni di Advanced Analytics, mettendo in luce i benefici conseguibili e fornendo linee guida relative alla gestione del cambiamento. La nuova proposta è stata definita a partire da un confronto critico tra diversi modelli di maturità, afferenti la gestione del patrimonio informativo aziendale, rilevati in letteratura. Sono stati confrontati sia modelli accademici, sia framework di taglio diverso, proposti da riconosciute società di ricerca di mercato e consulenza in ambito ICT, con lo scopo di verificare le dimensioni di analisi rilevanti, le possibili logiche di valutazione e le opportunità di ricerca ancora aperte verso cui indirizzare la nuova proposta. Tra i modelli analizzati, alcuni (TDWI, CSC, Gartner) indirizzano espressamente il tema degli Advanced Analytics, mentre altri, come il Data Governance Maturity Model di DataFlux, si focalizzano su singoli aspetti della gestione dei dati, contribuendo a dare una visione più completa del fenomeno. La nuova proposta si compone di una procedura caratterizzata da una serie di step a cui sono associati strumenti specifici, quali un questionario e un assessment tool, che consentono la rilevazione e l’elaborazione dei dati raccolti, relativi all’adozione di soluzioni di Advanced Analytics. Il modello proposto ambisce ad avere finalità sia valutativa, rilevando il profilo di maturità di adozione AS-IS, sia normativa, proponendo un percorso evolutivo organico verso la configurazione TO-BE. Per validare l’applicabilità del modello e tararne i parametri valutativi utilizzati, è stata prevista l’applicazione a un’azienda italiana di ristorazione collettiva.
Soluzioni di advanced analytics : modello di maturità, linee guida di adozione e applicazione ad un caso reale
ROSSI, CAMILLA
2013/2014
Abstract
The dissertation aims to examine in depth the evaluation of the enterprise adoption maturity of Advanced Analytics solutions. Organizations show great interest in this topic, because of the opportunity to collect, manage and fast analyze huge volumes of data. Despite this chance, it has emerged that companies encounter difficulties in choosing technologies and aligning the organizational and human resources dimensions. The model is focused on addressing organizations to adopt Advanced Analytics solutions, by highlighting the achievable benefits and suggesting guidelines about change management. Many different maturity models, related to information management and available in literature, have been compared, in order to define an innovative proposition. Maturity models, developed by both universities and recognized research and consulting firms, have been taken into account and compared, with the goal of identifying dimensions of study, evaluation criteria and analytical gaps to fill with the new proposition. Among the analyzed models, some (TDWI’s, CSC’s, Gartner’s) are focused on Advanced Analytics, while others, as the DataFlux’s Data Governance Maturity Model, are centered on specific aspects of data management and provide a more complete view on the phenomenon. . The new model envisages a procedure made up by a series of steps and has been completed with the definition of a questionnaire to evaluate the AS-IS adoption maturity of Advanced Analytics solutions and the development of an assessment tool to elaborate results. So, the proposition aims both to give a value judgment about the adoption maturity, and to provide a normative framework to bridge the emerged gaps. In order to validate the applicability of the model and to adjust the evaluation parameters, it has been applied to the real case of a national food services company.File | Dimensione | Formato | |
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