This thesis is based on an international competition which intends to create suitable space, ambience and environment to facilitate the in-situ preservation of the remnants of Lung Tsun Stone Bridge as well as amplification of public awareness of different approaches in preservation, exhibition and interpretation of heritage resources.The site is located in the north apron area of Kai Tak Redevelopment in Kowloon, Hong Kong whose overall landscape has been dominated by the former Kai Tak Airport site for decades. The history of the Kowloon City dates back to late Sung Dynasty, the coastline reclamation imprints, and remarkable aviation plan in Kai Tak area. A thorough study to the characteristics of this region is rather important for us to understand the authenticity of Kowloon Culture and to further identify the functionality of our design. On the other hand, within the planning zone of Kai Tak Redevelopment since 2007, our site is involved in the largest governmental development in Hong Kong. It will be in between schools, public rental buildings, multi-purpose sports complex and metro link during the next four years. The opportunities and restrictions have set a challenge for us to integrate the newly discovered bridge remnants into the development plan.As a result, a garden overlapping the remnants and a museum suspending over it is our solution. At first, Fengshui is particularly studied to transform the ancient Chinese philosophical message into a modern language, regarding the relationship between the garden and the museum, the harmony between the museum and the surrounding context, and most importantly the link of people and surrounding environment.In the urban level, the garden shall meet the requirements of ‗ambience and environment of in-situ preservation and appreciation‘. In an addition, a landscape garden provides a place of relaxation and decompression of citizens and visitors in this densely populated city, as well as a culture buffering zone between old Kowloon City and new KaI Tak area.In the architecture level, the final form shows our respect to the concept of ‗Bridge‘ as a tool of connection. It shall connect the past, present and future in the museum‘s function of interpreting the history, while it also connects the eastern architecture philosophy to the western construction skills. It is raised above the ground-plane, floating off the surface, allowing visitors to approach from different directions. The garden undulates beneath the structure, leading visitors into and out of the museum.In the structural level, both regular steel frame structure and truss system are applied to support the double museum volume, namely ground-touching west wing and cantilever east wing. The design minimalizes the disturbance to the ruins with a structure floats over it. It captures a direct view from the nearby entrance piazza as a culture gateway.In the technological level, façade texture, lights and indoor comfort are considered to assist the visitors relate the museum and garden from inside out while have them enjoy the time to appreciate the education, relaxation or just simple catch-up.In the end, we believe our design is a satisfactory result.

Questa tesi é basata su una competizione internazionale che ha quale scopo di creare spazi idonei, atmosfera e ambienti per facilitare la preservazione in loco dei resti del ponte di pietra Lung Tsun, come pure sensibilizzare l'opinione pubblica sui vari approcci in preservazione, esposizione ed interpretazione di risorse del patrimonio culturale.Il sito si trova a nord della zona di riqualificazione di Kai Tak a Kowloon, HKG, il cui paesaggio è stato dominato dall‘ex aeroporto Kai Tak per decenni. La storia di Kowloon City ha inizio con la dinastia Sung, con l‘avvio della bonifica della zona costiera, nonché con l‘imponente piano aviario nella zona di Kai Tak. Un approfondito studio delle caratteristiche di questa regione è piuttosto importante per capire l‘autenticità della cultura di Kowloon e per meglio identificare la funzionalità del nostro design. D‘altra parte, nella zona pianificatoria di Kai Tak dal 2007 il nostro sito è coinvolto nel più grande sviluppo governativo di HKG. Si situerà tra scuole, uffici pubblici, complessi sportivi puli-funzionali e raccordi della metropolitana nei prossimi quattro anni. Le opportunità e restrizioni hanno rappresentato per noi una sfida nell‘integrare nel piano di sviluppo i resti del ponte di recente scoperti.Di conseguenza, la nostra soluzione è consistita in un giardino che si sovrappone alle rovine, ed un museo sospeso sopra di esse. In principio, il Fengshui è stato particolarmente studiato per trasformare l‘antico messaggio filosofico cinese in una lingua moderna, rispetto alla relazione tra il giardino e il museo, l‘armonia tra il museo e il contesto circostante e, in primis, il legame tra la gente e l‘ambiente circostante.A livello urbano, il giardino deve adempiere ai requisiti di ―atmosfera e ambiente di preservazione e apprezzamento in loco‖. Inoltre, un giardino paesaggistico offre un luogo di rilassamento e decompressione per cittadini e visitatori in questa città densamente popolata, come pure una zona di cuscino culturale tra la vecchia Kowloon City e la nuova area Kai Tak.A livello architettonico, la forma finale dimostra il nostro rispetto del concetto di ―ponte‖ come strumento di collegamento. Dovrà collegare il passato, il presente e il futuro nella funzione del museo di interpretare la storia, ed allo stesso tempo collegherà la filosofia dell‘architettura orientale con le tecniche di costruzione occidentali. È sollevato sopra il terreno, fluttuando sulla superficie, rendendo possibile ai visitatori di approcciare il ponte da varie direzioni. Il giardino ondeggia sotto la struttura, conducendo i visitatori dentro e fuori il museo.A livello strutturale, sia la regolare struttura con telaio in acciaio che il traliccio sono usati per sostenere il doppio del volume del museo, ossia l‘ala ovest a terra e l‘ala est sospesa. Il design minimizza il disturbo alle rovine con una struttura fluttuante sopra di esse. Cattura una vista diretta dall‘adiacente piazza d‘entrata quale passaggio culturale. A livello tecnologico, la struttura della facciata, le luci e il comfort interno sono considerati per aiutare i visitatori a relazionare con museo e giardino dall‘interno mentre hanno la possibilità di godersi ed apprezzare l‘educazione, rilassarsi o semplicemente socializzare. Per finire, crediamo che il nostro design porti ad un risultato soddisfacente.

Lung Tsun Stone Bridge archaeology museum, Hong Kong, China

CHEN, SHU FEI;YANG, JIE;LIN, MENGYANG
2013/2014

Abstract

This thesis is based on an international competition which intends to create suitable space, ambience and environment to facilitate the in-situ preservation of the remnants of Lung Tsun Stone Bridge as well as amplification of public awareness of different approaches in preservation, exhibition and interpretation of heritage resources.The site is located in the north apron area of Kai Tak Redevelopment in Kowloon, Hong Kong whose overall landscape has been dominated by the former Kai Tak Airport site for decades. The history of the Kowloon City dates back to late Sung Dynasty, the coastline reclamation imprints, and remarkable aviation plan in Kai Tak area. A thorough study to the characteristics of this region is rather important for us to understand the authenticity of Kowloon Culture and to further identify the functionality of our design. On the other hand, within the planning zone of Kai Tak Redevelopment since 2007, our site is involved in the largest governmental development in Hong Kong. It will be in between schools, public rental buildings, multi-purpose sports complex and metro link during the next four years. The opportunities and restrictions have set a challenge for us to integrate the newly discovered bridge remnants into the development plan.As a result, a garden overlapping the remnants and a museum suspending over it is our solution. At first, Fengshui is particularly studied to transform the ancient Chinese philosophical message into a modern language, regarding the relationship between the garden and the museum, the harmony between the museum and the surrounding context, and most importantly the link of people and surrounding environment.In the urban level, the garden shall meet the requirements of ‗ambience and environment of in-situ preservation and appreciation‘. In an addition, a landscape garden provides a place of relaxation and decompression of citizens and visitors in this densely populated city, as well as a culture buffering zone between old Kowloon City and new KaI Tak area.In the architecture level, the final form shows our respect to the concept of ‗Bridge‘ as a tool of connection. It shall connect the past, present and future in the museum‘s function of interpreting the history, while it also connects the eastern architecture philosophy to the western construction skills. It is raised above the ground-plane, floating off the surface, allowing visitors to approach from different directions. The garden undulates beneath the structure, leading visitors into and out of the museum.In the structural level, both regular steel frame structure and truss system are applied to support the double museum volume, namely ground-touching west wing and cantilever east wing. The design minimalizes the disturbance to the ruins with a structure floats over it. It captures a direct view from the nearby entrance piazza as a culture gateway.In the technological level, façade texture, lights and indoor comfort are considered to assist the visitors relate the museum and garden from inside out while have them enjoy the time to appreciate the education, relaxation or just simple catch-up.In the end, we believe our design is a satisfactory result.
TADI, MASSIMO
ING VI - Scuola di Ingegneria Edile-Architettura
19-dic-2014
2013/2014
Questa tesi é basata su una competizione internazionale che ha quale scopo di creare spazi idonei, atmosfera e ambienti per facilitare la preservazione in loco dei resti del ponte di pietra Lung Tsun, come pure sensibilizzare l'opinione pubblica sui vari approcci in preservazione, esposizione ed interpretazione di risorse del patrimonio culturale.Il sito si trova a nord della zona di riqualificazione di Kai Tak a Kowloon, HKG, il cui paesaggio è stato dominato dall‘ex aeroporto Kai Tak per decenni. La storia di Kowloon City ha inizio con la dinastia Sung, con l‘avvio della bonifica della zona costiera, nonché con l‘imponente piano aviario nella zona di Kai Tak. Un approfondito studio delle caratteristiche di questa regione è piuttosto importante per capire l‘autenticità della cultura di Kowloon e per meglio identificare la funzionalità del nostro design. D‘altra parte, nella zona pianificatoria di Kai Tak dal 2007 il nostro sito è coinvolto nel più grande sviluppo governativo di HKG. Si situerà tra scuole, uffici pubblici, complessi sportivi puli-funzionali e raccordi della metropolitana nei prossimi quattro anni. Le opportunità e restrizioni hanno rappresentato per noi una sfida nell‘integrare nel piano di sviluppo i resti del ponte di recente scoperti.Di conseguenza, la nostra soluzione è consistita in un giardino che si sovrappone alle rovine, ed un museo sospeso sopra di esse. In principio, il Fengshui è stato particolarmente studiato per trasformare l‘antico messaggio filosofico cinese in una lingua moderna, rispetto alla relazione tra il giardino e il museo, l‘armonia tra il museo e il contesto circostante e, in primis, il legame tra la gente e l‘ambiente circostante.A livello urbano, il giardino deve adempiere ai requisiti di ―atmosfera e ambiente di preservazione e apprezzamento in loco‖. Inoltre, un giardino paesaggistico offre un luogo di rilassamento e decompressione per cittadini e visitatori in questa città densamente popolata, come pure una zona di cuscino culturale tra la vecchia Kowloon City e la nuova area Kai Tak.A livello architettonico, la forma finale dimostra il nostro rispetto del concetto di ―ponte‖ come strumento di collegamento. Dovrà collegare il passato, il presente e il futuro nella funzione del museo di interpretare la storia, ed allo stesso tempo collegherà la filosofia dell‘architettura orientale con le tecniche di costruzione occidentali. È sollevato sopra il terreno, fluttuando sulla superficie, rendendo possibile ai visitatori di approcciare il ponte da varie direzioni. Il giardino ondeggia sotto la struttura, conducendo i visitatori dentro e fuori il museo.A livello strutturale, sia la regolare struttura con telaio in acciaio che il traliccio sono usati per sostenere il doppio del volume del museo, ossia l‘ala ovest a terra e l‘ala est sospesa. Il design minimizza il disturbo alle rovine con una struttura fluttuante sopra di esse. Cattura una vista diretta dall‘adiacente piazza d‘entrata quale passaggio culturale. A livello tecnologico, la struttura della facciata, le luci e il comfort interno sono considerati per aiutare i visitatori a relazionare con museo e giardino dall‘interno mentre hanno la possibilità di godersi ed apprezzare l‘educazione, rilassarsi o semplicemente socializzare. Per finire, crediamo che il nostro design porti ad un risultato soddisfacente.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2014_12_CHEN_YANG_LIN.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: THESIS TEXT
Dimensione 29.04 MB
Formato Adobe PDF
29.04 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/101661