Aim of this thesis is to investigate the effects of neoliberal policies of urban transportation on cities. 1071 Malazgirt Boulevard in Ankara, Turkey (also known as METU Road) is chosen as a case to explore the effects of neoliberalism on infrastructure, on city and consequently on society. Global markets has become overly influential in shaping the power relations around the world especially in local scale which gives the cities a key role as a mediator between the global and the local. However this transformation causes the decline of the nation state and makes it an institution that manages the local government, civil society and private sector. Within this framework, local authorities as policy makers, gains utmost importance in shaping the cities and their policies on infrastructure becomes an important tool for regulating the capital accumulation within the urban network. In Ankara, similar to the rest of the world, transportation policies has been under the influence of global markets. Latest manifestation of this trend is the 1071 Malazgirt Boulevard, which is a highway that passes through Cukurambar, Cigdem and 100. Yil Isci Bloklari neighborhood and borders the Middle East Technical University. From the beginning of the construction, it caused many conflicts between the inhabitants and local authorities. In the thesis, legitimacy of this road construction in terms of urban planning principles is discussed along with its effects on the neighborhood in multiple levels.

L’obiettivo di questa tesi è realizzare una ricerca sugli effetti delle politiche neoliberali nel campo del trasporto urbano. Per comprendere gli effetti di tali politiche sulle infrastrutture, la città e quindi sulla società è stata scelto il caso di 1071 Malazgirt Boulevard (conosciuta anche come METU Road) ad Ankara. Il mercato globale è divenuto un fattore estremamente rilevante nella formazione delle relazioni di potere e questo è particolarmente evidente a scala urbana. Anche a causa di un progressivo declino del ruolo dello stato nazionale, la città è diventata una sorta di soggetto mediatore fra interessi globali e locali. In tale contesto il governo urbano ha acquisito sempre più rilevanza e le politiche infrastrutturali, sotto forte influenza dei processi di mercato a livello globale, rivestono un ruolo centrale nei processi di accumulazione della ricchezza a livello locale. Ad Ankara l’ultima manifestazione di tale fenomeno è stata la costruzione di 1071 Malazgirt Boulevard, un’autostrada che passa attraverso i quartieri di Cukurambar, Cigdem, il quartiere 100. Yil Isci Bloklari delimitando i confini della Middle East Technical University. Fin dalle prime fasi di progettazione questa infrastruttura è stata duramente contestata a livello locale. Nella tesi sono discussi sia i processi di legittimazione politica che hanno portato alla progettazione e costruzione dell’infrastruttura, sia i suoi impatti sociali.

Investigating effects of neoliberal policies of urban transportation on cities through the case of Metu road in Ankara, Turkey

KOSE, ECE BELAMIR;
2013/2014

Abstract

Aim of this thesis is to investigate the effects of neoliberal policies of urban transportation on cities. 1071 Malazgirt Boulevard in Ankara, Turkey (also known as METU Road) is chosen as a case to explore the effects of neoliberalism on infrastructure, on city and consequently on society. Global markets has become overly influential in shaping the power relations around the world especially in local scale which gives the cities a key role as a mediator between the global and the local. However this transformation causes the decline of the nation state and makes it an institution that manages the local government, civil society and private sector. Within this framework, local authorities as policy makers, gains utmost importance in shaping the cities and their policies on infrastructure becomes an important tool for regulating the capital accumulation within the urban network. In Ankara, similar to the rest of the world, transportation policies has been under the influence of global markets. Latest manifestation of this trend is the 1071 Malazgirt Boulevard, which is a highway that passes through Cukurambar, Cigdem and 100. Yil Isci Bloklari neighborhood and borders the Middle East Technical University. From the beginning of the construction, it caused many conflicts between the inhabitants and local authorities. In the thesis, legitimacy of this road construction in terms of urban planning principles is discussed along with its effects on the neighborhood in multiple levels.
ARC I - Scuola di Architettura e Società
18-dic-2014
2013/2014
L’obiettivo di questa tesi è realizzare una ricerca sugli effetti delle politiche neoliberali nel campo del trasporto urbano. Per comprendere gli effetti di tali politiche sulle infrastrutture, la città e quindi sulla società è stata scelto il caso di 1071 Malazgirt Boulevard (conosciuta anche come METU Road) ad Ankara. Il mercato globale è divenuto un fattore estremamente rilevante nella formazione delle relazioni di potere e questo è particolarmente evidente a scala urbana. Anche a causa di un progressivo declino del ruolo dello stato nazionale, la città è diventata una sorta di soggetto mediatore fra interessi globali e locali. In tale contesto il governo urbano ha acquisito sempre più rilevanza e le politiche infrastrutturali, sotto forte influenza dei processi di mercato a livello globale, rivestono un ruolo centrale nei processi di accumulazione della ricchezza a livello locale. Ad Ankara l’ultima manifestazione di tale fenomeno è stata la costruzione di 1071 Malazgirt Boulevard, un’autostrada che passa attraverso i quartieri di Cukurambar, Cigdem, il quartiere 100. Yil Isci Bloklari delimitando i confini della Middle East Technical University. Fin dalle prime fasi di progettazione questa infrastruttura è stata duramente contestata a livello locale. Nella tesi sono discussi sia i processi di legittimazione politica che hanno portato alla progettazione e costruzione dell’infrastruttura, sia i suoi impatti sociali.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/103001