This work deals with the energy-efficiency improvement and extension project of the building of the Polo di Formazione Professionale in the city of Sondrio. The aim of the study was to design with full understanding of how our choices influence the environment and on the well-being of the users. For this project, the energy consumption and the global cost of the building, were parameters of interest in order to offer a fully sustainable infrastructure: The optimisation of the energy efficiency and the overall cost of the project was taken into account in designing a comfortable and functional building that meets the need of the users and complies with the legislation. Thanks to the detailed study of the existing building and its environment, we decided to design greenhouses to create new spaces, decrease the energy consumption and modernise the image of the school (in accordance with the school manager during the metaproject). Throughout the whole project, we gave special attention to all the different forms of light, for the architectural, thermal and lighting design. The optimization of the design choices has been made on one hand through a parametric study in order to minimise the global cost of the building, and the energy of its life cycle, and on the other hand through careful architectural and material choices, that naturally took into account the environment and the technical and functional needs. A preliminary analysis was conducted to quantify the impact of geometric (orientation, transparency, isolation,...) and functional (ventilation, screening) variations for the volumes we intended to design and for the existing building. The energy efficiency and comfort level of the building were assessed at the same time as the architectural, technological and structural design. This work has enabled us to develop a method that will allow us to face efficiently the challenges of sustainable design.

Questo lavoro di tesi tratta il tema dell’ampliamento e della riqualificazione architettonica in chiave sostenibile dell’edificio ospitante il Polo di Formazione Professionale sito nella città di Sondrio. L’obiettivo di questo studio è stato di progettare in piena coscienza dell’influenza delle nostre scelte sull’ambiente e il benessere degli utenti. L’approccio progettuale adottato ha avuto come obbiettivo primario la riduzione del fabbisogno di energia e dei costi attraverso una continua ottimizzazione, al fine di proporre un edificio sostenibile. Quest’ottimizzazione è stata un vincolo per progettare un edificio confortevole e funzionale, corrispondente alle esigenze degli utenti ed alla normativa. A seguito di una dettagliata analisi dello stato di fatto dell’edificio, è stata proposta una soluzione progettuale in grado di soddisfare la necessità di nuovi spazi e dare un carattere moderno all’edificio (in accordo con la dirigenza della scuola, parte attiva in fase di metaprogettazione). Il progetto di riqualificazione si basa sull’uso di serre bioclimatiche allo scopo di diminuire il fabbisogno di energia, migliorare la qualità della luce naturale e migliorare la fruibilità degli spazi. L’ottimizzazione delle scelte progettuali è stata eseguita da un lato attraverso uno studio parametrico al fine di minimizzare il costo e l’energia globale e dall’altro attraverso attente scelte architettoniche e materiche che hanno necessariamente tenuto conto del contesto ambientale e delle esigenze tecnico-funzionali. Un analisi preliminare è stato condotto per quantificare l’impatto di variazioni geometrici (orientamento, trasparenza, isolamento,...) e funzionali (ventilazione, schermatura,...) per i volumi che prevedevamo di disegnare, e per l’edificio esistente. Le prestazioni energetiche e di comfort dell’edificio sono state valutate parallelamente allo sviluppo degli aspetti architettonici, tecnologici e strutturali. Questo lavoro ci ha spinto a definire un metodo, che ci permetterà di affrontare più efficacemente le problematiche della progettazione sostenibile.

Progetto di formazione professionale. Riqualificazione energetica e ampliamento del polo di formazione professionale di Sondrio

BERNARD, ELISE;MICHEL, GRÉGOIRE
2013/2014

Abstract

This work deals with the energy-efficiency improvement and extension project of the building of the Polo di Formazione Professionale in the city of Sondrio. The aim of the study was to design with full understanding of how our choices influence the environment and on the well-being of the users. For this project, the energy consumption and the global cost of the building, were parameters of interest in order to offer a fully sustainable infrastructure: The optimisation of the energy efficiency and the overall cost of the project was taken into account in designing a comfortable and functional building that meets the need of the users and complies with the legislation. Thanks to the detailed study of the existing building and its environment, we decided to design greenhouses to create new spaces, decrease the energy consumption and modernise the image of the school (in accordance with the school manager during the metaproject). Throughout the whole project, we gave special attention to all the different forms of light, for the architectural, thermal and lighting design. The optimization of the design choices has been made on one hand through a parametric study in order to minimise the global cost of the building, and the energy of its life cycle, and on the other hand through careful architectural and material choices, that naturally took into account the environment and the technical and functional needs. A preliminary analysis was conducted to quantify the impact of geometric (orientation, transparency, isolation,...) and functional (ventilation, screening) variations for the volumes we intended to design and for the existing building. The energy efficiency and comfort level of the building were assessed at the same time as the architectural, technological and structural design. This work has enabled us to develop a method that will allow us to face efficiently the challenges of sustainable design.
MASERA, GABRIELE
SALVINI, CHIARA
COLOMBO, MATTEO
ING VI - Scuola di Ingegneria Edile-Architettura
28-apr-2015
2013/2014
Questo lavoro di tesi tratta il tema dell’ampliamento e della riqualificazione architettonica in chiave sostenibile dell’edificio ospitante il Polo di Formazione Professionale sito nella città di Sondrio. L’obiettivo di questo studio è stato di progettare in piena coscienza dell’influenza delle nostre scelte sull’ambiente e il benessere degli utenti. L’approccio progettuale adottato ha avuto come obbiettivo primario la riduzione del fabbisogno di energia e dei costi attraverso una continua ottimizzazione, al fine di proporre un edificio sostenibile. Quest’ottimizzazione è stata un vincolo per progettare un edificio confortevole e funzionale, corrispondente alle esigenze degli utenti ed alla normativa. A seguito di una dettagliata analisi dello stato di fatto dell’edificio, è stata proposta una soluzione progettuale in grado di soddisfare la necessità di nuovi spazi e dare un carattere moderno all’edificio (in accordo con la dirigenza della scuola, parte attiva in fase di metaprogettazione). Il progetto di riqualificazione si basa sull’uso di serre bioclimatiche allo scopo di diminuire il fabbisogno di energia, migliorare la qualità della luce naturale e migliorare la fruibilità degli spazi. L’ottimizzazione delle scelte progettuali è stata eseguita da un lato attraverso uno studio parametrico al fine di minimizzare il costo e l’energia globale e dall’altro attraverso attente scelte architettoniche e materiche che hanno necessariamente tenuto conto del contesto ambientale e delle esigenze tecnico-funzionali. Un analisi preliminare è stato condotto per quantificare l’impatto di variazioni geometrici (orientamento, trasparenza, isolamento,...) e funzionali (ventilazione, schermatura,...) per i volumi che prevedevamo di disegnare, e per l’edificio esistente. Le prestazioni energetiche e di comfort dell’edificio sono state valutate parallelamente allo sviluppo degli aspetti architettonici, tecnologici e strutturali. Questo lavoro ci ha spinto a definire un metodo, che ci permetterà di affrontare più efficacemente le problematiche della progettazione sostenibile.
Tesi di laurea Magistrale
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