At the time when a community is projecting to social and environmental welfare and citizens are going to be more aware of their role, social communication assumes a significant position. Being able to invert the prejudices, to change people's thinking and actions, this communication tool is highly required in searching for solutions to problems affecting common interest. Through the art of persuasion and truth, social communication is able to inform, educate and sensitize the user to inspire in him a change not only coming from head but in the heart. For these reasons, I think at it as a great solution to current problems giving a new light for heterologous fertilization in Italy. This thing, made law from the “sentenza n.162 dell’11 giugno 2014”, is an assisted reproduction technique that, unlike homology does, resorts to gametes donation. Precisely for this peculiarity, heterologous donations way encounters many obstacles right in Italy: these are limits imposed by ethical, religious, organizational, legislative and cultural factors that mean that in Italy gametes donation is almost nonexistent. Although this is something that takes time to become part of everyday thinking of public opinion, an action is needed to change the today situation. Social communication takes the most considerable role in this context: it has basically the task of raising awareness and, most importance, to informing people about the need for gametes donation and the opportunity that the heterologous fertilization signifys against the problem of infertility, illness suffered by 15% of Italian population. The main aim of this thesis is therefore to make a communication and information campaign in support of gametes donation, in order to produce knowledge and awareness of the issue of heterologous fertilization, without resorting to traditional persuasion and communicative tools, but involving the target audience through entertaining, and participatory action.

In un’epoca in cui la comunità è sempre più proiettata al benessere sociale/ ambientale e il cittadino sempre più consapevole del proprio ruolo, la comunicazione sociale assume una posizione rilevante. Essendo in grado di capovolgere i pregiudizi, di modificare il pensiero e le azioni dell’opinione pubblica, tale strumento comunicativo risulta essenziale nella ricerca di soluzioni ai problemi di interesse comune. Attraverso l’arte della persuasione e della verità, la comunicazione sociale è in grado di informare, educare e sensibilizzare l’utente producendo in lui un cambiamento non solo nella testa ma anche nel cuore. Per tali ragioni considero quest’ultima un’ottima soluzione al problema attuale che vede come protagonista la fecondazione eterologa in Italia. Tale pratica, ammessa con la sentenza n.162 del 9 Aprile 2014, è una tecnica di riproduzione assistita che, a differenza dell’omologa, ricorre alla donazione dei gameti. Proprio per questa sua peculiarità, l’eterologa incontra non pochi ostacoli sul suolo italiano : si tratta di limiti imposti da problemi etici, religiosi, organizzativi, legislativi e culturali che fanno sì che in Italia, la donazione dei gameti sia quasi inesistente. Sebbene si tratti di un aspetto che richiede tempo per entrare a far parte del pensiero e della quotidianità dell’opinione pubblica, è necessario un intervento per migliorare la situazione attuale. La comunicazione sociale assume in questo contesto un ruolo primario: essa ha il compito di sensibilizzare e soprattutto di informare i cittadini sul bisogno della donazione e sull’opportunità che la fecondazione eterologa rappresenta di fronte al problema della sterilità, malattia sofferta dal 15% della popolazione italiana. L’obiettivo della tesi è dunque quello di progettare una campagna di comunicazione e d’informazione sulla donazione dei gameti, in grado di produrre una conoscenza e consapevolezza da parte dei cittadini sul problema della donazione dei gameti senza ricorrere agli strumenti tradizionali di persuasione ma coinvolgendo il target attraverso un’iniziativa divertente e partecipativa.

Venite numerosi. Campagna sociale per l'informazione e la sensibilizzazione sulla donazione dei gameti maschili

SCHIRRU, FEDERICA
2013/2014

Abstract

At the time when a community is projecting to social and environmental welfare and citizens are going to be more aware of their role, social communication assumes a significant position. Being able to invert the prejudices, to change people's thinking and actions, this communication tool is highly required in searching for solutions to problems affecting common interest. Through the art of persuasion and truth, social communication is able to inform, educate and sensitize the user to inspire in him a change not only coming from head but in the heart. For these reasons, I think at it as a great solution to current problems giving a new light for heterologous fertilization in Italy. This thing, made law from the “sentenza n.162 dell’11 giugno 2014”, is an assisted reproduction technique that, unlike homology does, resorts to gametes donation. Precisely for this peculiarity, heterologous donations way encounters many obstacles right in Italy: these are limits imposed by ethical, religious, organizational, legislative and cultural factors that mean that in Italy gametes donation is almost nonexistent. Although this is something that takes time to become part of everyday thinking of public opinion, an action is needed to change the today situation. Social communication takes the most considerable role in this context: it has basically the task of raising awareness and, most importance, to informing people about the need for gametes donation and the opportunity that the heterologous fertilization signifys against the problem of infertility, illness suffered by 15% of Italian population. The main aim of this thesis is therefore to make a communication and information campaign in support of gametes donation, in order to produce knowledge and awareness of the issue of heterologous fertilization, without resorting to traditional persuasion and communicative tools, but involving the target audience through entertaining, and participatory action.
VENDITTI, SIMONA
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2015
2013/2014
In un’epoca in cui la comunità è sempre più proiettata al benessere sociale/ ambientale e il cittadino sempre più consapevole del proprio ruolo, la comunicazione sociale assume una posizione rilevante. Essendo in grado di capovolgere i pregiudizi, di modificare il pensiero e le azioni dell’opinione pubblica, tale strumento comunicativo risulta essenziale nella ricerca di soluzioni ai problemi di interesse comune. Attraverso l’arte della persuasione e della verità, la comunicazione sociale è in grado di informare, educare e sensibilizzare l’utente producendo in lui un cambiamento non solo nella testa ma anche nel cuore. Per tali ragioni considero quest’ultima un’ottima soluzione al problema attuale che vede come protagonista la fecondazione eterologa in Italia. Tale pratica, ammessa con la sentenza n.162 del 9 Aprile 2014, è una tecnica di riproduzione assistita che, a differenza dell’omologa, ricorre alla donazione dei gameti. Proprio per questa sua peculiarità, l’eterologa incontra non pochi ostacoli sul suolo italiano : si tratta di limiti imposti da problemi etici, religiosi, organizzativi, legislativi e culturali che fanno sì che in Italia, la donazione dei gameti sia quasi inesistente. Sebbene si tratti di un aspetto che richiede tempo per entrare a far parte del pensiero e della quotidianità dell’opinione pubblica, è necessario un intervento per migliorare la situazione attuale. La comunicazione sociale assume in questo contesto un ruolo primario: essa ha il compito di sensibilizzare e soprattutto di informare i cittadini sul bisogno della donazione e sull’opportunità che la fecondazione eterologa rappresenta di fronte al problema della sterilità, malattia sofferta dal 15% della popolazione italiana. L’obiettivo della tesi è dunque quello di progettare una campagna di comunicazione e d’informazione sulla donazione dei gameti, in grado di produrre una conoscenza e consapevolezza da parte dei cittadini sul problema della donazione dei gameti senza ricorrere agli strumenti tradizionali di persuasione ma coinvolgendo il target attraverso un’iniziativa divertente e partecipativa.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/105988