Technologies are essential for the new generation of kids, they’re part of their daily lives. Therefore, they can’t perceive risks deriving from the digital world; the responsibilities of adults should be facing and preventing them. Frequently, teachers and parents’ knowledge is not enough to educate kids on the use of Social Network and Internet. The aim of the project is to intervene in pre-social age, when children have not experienced a social life outside the family yet and they haven’t discovered new digital communications through the Internet world. School and family are the primary sources of education, through which kids shape their ideals and basic notions of basic education. Italian and foreign case studies have been examined. After a deep analysis, the most important features for an effective project for children and adults, are identified in the following list: • Stimulating • Participated • Engaging and interactive • Appealing communication • Competitive • Freedom of expression • Secure • Rewarding • Monitorable Platforms with some of these features, already exist in Italy, so it did not seem relevant to create a new one. Twigis is a Social Network for children born in Israel and exported to Italy in September 2013. It stands out from other platforms for safety, security, appealing communication and participation. These features led to choose Twigis as container for the project and to improve other features. The project consists of virtual Social places, already existing on Twigis, that enable the creation of a dedicated community for the involved users: children, families and teachers. The most important aim of the project is to create virtual spaces where users can improve their Web knowledge of the Web, helping each other and sharing funny and educational activities. The language is aligned to the target and it develop a proxemic communication that allows children to distinguish between a social-mediated communication and a real one. Kids first. The project focuses on children: they are not only the target but also the main actors of the project.
Per la nuova generazione la tecnologia è alla base delle loro relazioni e fa parte della vita quotidiana. Nonostante ciò, alcuni rischi che fanno parte del mondo digitale possono non essere percepiti come tali ed è dunque compito degli adulti, inclusi gli insegnanti, affrontarli per prevenirli. Gli adulti, d’altro canto,non hanno una preparazione adeguata per accompagnare gli adolescenti tra Social Network ed Internet. Il progetto si propone di intervenire in un’età presociale in cui i bambini non hanno ancora sperimentato una socialità esterna al nucleo familiare e sono quindi ancora in parte vergini della scoperta della nuova comunicazione digitale e del mondo di Internet. La scuola rappresenta per un bambino, insieme alla famiglia, la fonte educativa primaria grazie alla quale vengono plasmati ideali e nozioni educative di base. Si ritiene fondamentale inserire all’interno di un progetto per bambini le due figure di riferimento: genitori o tutor e insegnanti. Dopo un’accurata ricerca sull’argomento, si sono analizzati dei casi studio italiani ed esteri dai quali sono stati estrapolate delle caratteristiche significative per un progetto efficace per bambini ed adulti, identificabili nel seguente elenco: • Stimolante • Partecipato • Coinvolgente ed interattivo • Appeal comunicativo • Competitivo • Libertà espressiva • Sicurezza • Gratificante • Monitorabile In Italia sono già presenti delle piattaforme che evidenziano parte di queste caratteristiche, dunque non è sembrato rilevante, al fine del progetto, crearne una ex novo. Twigis, un Social Network per bambini nato in Israele ed esportato in Italia nel settembre 2013, si distingue dalle altre piattaforme analizzate per la sua sicurezza, la protezione, l’appeal comunicativo e l’elevato numero di partecipazione. Queste caratteristiche hanno determinato la scelta del contenitore del progetto ed altre sono state migliorate con l’inserirsi dello stesso. La proposta di progetto prevede dei luoghi Social virtuali, già presenti nel sito Twigis, che vengono snaturati della loro funzione originale consentendo la creazione di community dedicate ai diversi utenti coinvolti: bambini, famiglie ed insegnanti. L’obiettivo primario del progetto consiste nel creare degli spazi virtuali in cui gli utenti possano migliorare la loro conoscenza del Web, aiutarsi reciprocamente e condividere attività ludiche ed educative. Il linguaggio utilizzato è allineato al target di riferimento e sviluppa una comunicazione di tipo prossemico che permetta al bambino di distinguere la differenza tra una socialità mediata dai Social network e una socialità reale fatta di gesti e di spazi concreti. Kids first: i bambini prima di tutto. Il progetto pone i bambini al centro dell’analisi; essi non sono solo il target a cui il progetto è riferito ma sono i protagonisti principali delle azioni e del linguaggio comunicativo utilizzato.
Kids first. Bambini, educatori e social network. Che il dialogo abbia inizio
GUARAGNO, VALERIA
2013/2014
Abstract
Technologies are essential for the new generation of kids, they’re part of their daily lives. Therefore, they can’t perceive risks deriving from the digital world; the responsibilities of adults should be facing and preventing them. Frequently, teachers and parents’ knowledge is not enough to educate kids on the use of Social Network and Internet. The aim of the project is to intervene in pre-social age, when children have not experienced a social life outside the family yet and they haven’t discovered new digital communications through the Internet world. School and family are the primary sources of education, through which kids shape their ideals and basic notions of basic education. Italian and foreign case studies have been examined. After a deep analysis, the most important features for an effective project for children and adults, are identified in the following list: • Stimulating • Participated • Engaging and interactive • Appealing communication • Competitive • Freedom of expression • Secure • Rewarding • Monitorable Platforms with some of these features, already exist in Italy, so it did not seem relevant to create a new one. Twigis is a Social Network for children born in Israel and exported to Italy in September 2013. It stands out from other platforms for safety, security, appealing communication and participation. These features led to choose Twigis as container for the project and to improve other features. The project consists of virtual Social places, already existing on Twigis, that enable the creation of a dedicated community for the involved users: children, families and teachers. The most important aim of the project is to create virtual spaces where users can improve their Web knowledge of the Web, helping each other and sharing funny and educational activities. The language is aligned to the target and it develop a proxemic communication that allows children to distinguish between a social-mediated communication and a real one. Kids first. The project focuses on children: they are not only the target but also the main actors of the project.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2015_aprile_Guaragno.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
37.26 MB
Formato
Adobe PDF
|
37.26 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/106021