"Altroconsumo Digital. From paper to tablet: a translation of content for consumers" is a thesis both theoretical and project-oriented that analyzes the major changes in the world of contemporary information and deals with the fundamental role that the designer is able to cover in this new context. Studying the most famous traditional magazines on one side and the latest digital ones on the other, the aim was to identify the best solutions to translate the editorial formats in their transition from analog to digital support. In the first section of this thesis, I analyze the relationship between network and information and the consequences that Internet has brought, even beyond the digital environment, dramatically changing the space and time of the news access. In the second one, the attention is shifted to the mobile devices and I analyze the technological and social transformations that have changed the habits of millions of people around the world and forced the publishers to change their strategies, focusing on quality and on the ability of the designers to organize and communicate the information. Finally, in the last section readers are led by the hand to discover the Altroconsumo association and I present two prototypes of an app and a digital magazine for tablets that are able to collect and integrate all services into a single solution for the association’s members, thus satisfying both Company and final user’s new needs.
"Altroconsumo Digital. Dalla carta al tablet: una traduzione dei contenuti destinati ai consumatori" è una tesi teorica e progettuale che analizza le più importanti trasformazioni che hanno rivoluzionato il mondo dell’informazione contemporanea e si occupa del ruolo fondamentale che il designer è in grado di assumere in questo nuovo contesto. Accanto allo studio delle più celebri testate tradizionali da un lato e dei più recenti magazine digitali dall’altro, l’obiettivo è stato quello di individuare le soluzioni più idonee al fine di una corretta traduzione dei format editoriali nel passaggio dal supporto analogico a quello digitale. La prima sezione di questa tesi prende in esame il rapporto tra la rete e l’informazione e le conseguenze che l’avvento di internet ha portato con sé anche al di fuori dell’ambiente digitale, modificando radicalmente lo spazio e il tempo in cui accediamo alle notizie. Nella seconda, invece, il focus si sposta sui dispositivi mobili e vengono analizzate le trasformazioni tecnologiche e sociali che hanno cambiato le abitudini di milioni di persone in tutto il mondo e hanno obbligato l’editoria a mutare le proprie strategie, puntando sulla qualità dei contenuti e sulla capacità dei designer di organizzare e comunicare l’informazione. Nell’ultima sezione, infine, il lettore viene condotto per mano a scoprire l’associazione Altroconsumo e vengono presentati due prototipi di un app e di una rivista digitale per tablet che siano in grado di raccogliere ed integrare in un’unica soluzione tutti i servizi destinati ai soci, rispondendo alle nuove esigenze sia dell’azienda sia degli utenti finali.
Altroconsumo Digital. Dalla carta al tablet : una traduzione dei contenuti destinati ai consumatori
VILLA, ANDREA
2014/2015
Abstract
"Altroconsumo Digital. From paper to tablet: a translation of content for consumers" is a thesis both theoretical and project-oriented that analyzes the major changes in the world of contemporary information and deals with the fundamental role that the designer is able to cover in this new context. Studying the most famous traditional magazines on one side and the latest digital ones on the other, the aim was to identify the best solutions to translate the editorial formats in their transition from analog to digital support. In the first section of this thesis, I analyze the relationship between network and information and the consequences that Internet has brought, even beyond the digital environment, dramatically changing the space and time of the news access. In the second one, the attention is shifted to the mobile devices and I analyze the technological and social transformations that have changed the habits of millions of people around the world and forced the publishers to change their strategies, focusing on quality and on the ability of the designers to organize and communicate the information. Finally, in the last section readers are led by the hand to discover the Altroconsumo association and I present two prototypes of an app and a digital magazine for tablets that are able to collect and integrate all services into a single solution for the association’s members, thus satisfying both Company and final user’s new needs.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/109551