This thesis has proposed the goal of analyzing national destination logos, which constitute a basic element of the destination branding, a relatively new concept for the tourism industry; it has developed from the concept of promoting tourism in the nation branding to then form a separate branch of place branding. After a thorough analysis of these issues, it is also addressed to tourism, describing the birth and development up to the current situation related to globalization. The world is perceived as increasingly small, the distances are shorter and consequently the tourist competition between countries has increased exponentially; it is important that each nation will be able to implement an effective strategy of destination branding where destination logos are essential. Of these they were selected sixty, which belong to the nations with the highest number of tourist arrivals in 2014. Logos were analyzed through the basic elements which together constitute their meaning: graphic sign, typography and colors. Precise criteria, concerning the three items listed above, were chosen to perform this analysis in the most correct and objective way; in this way the results are objective and, through their display, you may notice what are the predominant features in national destination logos and also how these have evolved as time goes by.
Questa tesi si è proposta l’obiettivo di analizzare i marchi nazionali per il turismo, i quali costituiscono un elemento base del destination branding, concetto relativamente nuovo per l’industria del turismo; esso si è sviluppato a partire dal concetto di promozione turistica nel nation branding per formare poi un ramo a sé stante del place branding. Dopo un’analisi approfondita di questi argomenti, si è affrontato anche quello del turismo, descrivendone la nascita e lo sviluppo fino alla situazione attuale legata alla globalizzazione. Il mondo è percepito come sempre più piccolo, le distanze si sono accorciate e di conseguenza la competizione turistica tra i diversi paesi è esponenzialmente aumentata; è importante quindi che ogni nazione riesca ad attuare una strategia di destination branding efficace nella quale i marchi per il turismo sono parte essenziale. Di questi ne sono stati selezionati sessanta, appartenenti alle nazioni con il maggior numero di arrivi turistici nel 2014. I marchi sono stati analizzati attraverso gli elementi base che nel loro insieme ne costituiscono il significato: il segno grafico, la tipografia e i colori. Sono stati scelti, per effettuare nel modo più corretto e obiettivo questa analisi, dei criteri ben precisi riguardanti i tre elementi sopra elencati; in questo modo i risultati ottenuti sono oggettivi e, attraverso la loro visualizzazione, è possibile notare quali siano le caratteristiche predominanti nei marchi nazionali per il turismo e anche in che modo queste si siano evoluti con il passare del tempo.
National destination logos. Analisi semantica dei marchi nazionali per il turismo nell'epoca della globalizzazione
COLOMBO, ALICE
2014/2015
Abstract
This thesis has proposed the goal of analyzing national destination logos, which constitute a basic element of the destination branding, a relatively new concept for the tourism industry; it has developed from the concept of promoting tourism in the nation branding to then form a separate branch of place branding. After a thorough analysis of these issues, it is also addressed to tourism, describing the birth and development up to the current situation related to globalization. The world is perceived as increasingly small, the distances are shorter and consequently the tourist competition between countries has increased exponentially; it is important that each nation will be able to implement an effective strategy of destination branding where destination logos are essential. Of these they were selected sixty, which belong to the nations with the highest number of tourist arrivals in 2014. Logos were analyzed through the basic elements which together constitute their meaning: graphic sign, typography and colors. Precise criteria, concerning the three items listed above, were chosen to perform this analysis in the most correct and objective way; in this way the results are objective and, through their display, you may notice what are the predominant features in national destination logos and also how these have evolved as time goes by.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/117326