In the competition world there are a lots of researches about the improving of the cyclist position and decreasing the aerodynamic drag. Usually the wind tunnel tests are preferred, where the bike is fixed and the rider cannot do some typical movements. The target of this thesis is to study the cyclist aerodynamics, studying at the same time the position of the rider. We have done some road test to know the drag area (SCx) for many positions. With some inertial platforms we collect data on the rider kinematics. Using the information we want to understand if it is possible to optimize the rider position in his natural condition. We want also to understand if the fluctuations affect the drag and then if the wind tunnel tests are distorted from the fixed bike. In fact, we are able to find the configuration that seems to provide lowest SCx. We are moreover able to find the influence of the cyclist kinematics on the resistance.

Nel mondo delle competizioni ciclistiche sono molti gli studi effettuati per ottimizzare la posizione del ciclista e ridurre la resistenza aerodinamica. Ad ora sono preferiti quelli in galleria del vento, dove la bicicletta viene fissata e l’atleta perde la possibilit`a di compiere alcuni movimenti. L’obiettivo della tesi `e quello di effettuare lo studio dell’aerodinamica di un ciclista su strada tenendo in considerazione anche l’assetto assunto. Abbiamo effet- tuato diverse prove, determinando l’area resistente (SCx) delle posizioni tipiche. Mediante l’ausilio di apposite piattaforme inerziali abbiamo acquisito i dati sulla cinematica del ci- clista. Da queste informazioni vogliamo capire se sia possibile ottimizzare la posizione dell’atleta direttemente su strada, mettendolo nella sua condizione naturale. Vogliamo poi capire se le oscillazioni influiscano sulla resistenza aerodinamica e di conseguenza se il fissaggio della bicicletta in galleria del vento comporti un peggioramento delle grandezze cercate. Effettivamente con la strumentazione utilizzata siamo riusciti a stimare la variazione di area resistente fra le varie posizioni, mettendo poi in relazione la resistenza con la cinematica del ciclista.

Indagine sperimentale sull'aerodinamica di un ciclista su strada

BOLDINI, RICCARDO
2014/2015

Abstract

In the competition world there are a lots of researches about the improving of the cyclist position and decreasing the aerodynamic drag. Usually the wind tunnel tests are preferred, where the bike is fixed and the rider cannot do some typical movements. The target of this thesis is to study the cyclist aerodynamics, studying at the same time the position of the rider. We have done some road test to know the drag area (SCx) for many positions. With some inertial platforms we collect data on the rider kinematics. Using the information we want to understand if it is possible to optimize the rider position in his natural condition. We want also to understand if the fluctuations affect the drag and then if the wind tunnel tests are distorted from the fixed bike. In fact, we are able to find the configuration that seems to provide lowest SCx. We are moreover able to find the influence of the cyclist kinematics on the resistance.
Campo DC Valore Lingua
dc.collection.id.s a81cb057-a56d-616b-e053-1605fe0a889a *
dc.collection.name Tesi di laurea Magistrale *
dc.contributor.advisor MORELLI, ANDREA -
dc.contributor.author BOLDINI, RICCARDO -
dc.contributor.supervisor GIBERTINI, GIUSEPPE -
dc.date.issued 2016-04-27 -
dc.description.abstracteng In the competition world there are a lots of researches about the improving of the cyclist position and decreasing the aerodynamic drag. Usually the wind tunnel tests are preferred, where the bike is fixed and the rider cannot do some typical movements. The target of this thesis is to study the cyclist aerodynamics, studying at the same time the position of the rider. We have done some road test to know the drag area (SCx) for many positions. With some inertial platforms we collect data on the rider kinematics. Using the information we want to understand if it is possible to optimize the rider position in his natural condition. We want also to understand if the fluctuations affect the drag and then if the wind tunnel tests are distorted from the fixed bike. In fact, we are able to find the configuration that seems to provide lowest SCx. We are moreover able to find the influence of the cyclist kinematics on the resistance. it_IT
dc.description.abstractita Nel mondo delle competizioni ciclistiche sono molti gli studi effettuati per ottimizzare la posizione del ciclista e ridurre la resistenza aerodinamica. Ad ora sono preferiti quelli in galleria del vento, dove la bicicletta viene fissata e l’atleta perde la possibilit`a di compiere alcuni movimenti. L’obiettivo della tesi `e quello di effettuare lo studio dell’aerodinamica di un ciclista su strada tenendo in considerazione anche l’assetto assunto. Abbiamo effet- tuato diverse prove, determinando l’area resistente (SCx) delle posizioni tipiche. Mediante l’ausilio di apposite piattaforme inerziali abbiamo acquisito i dati sulla cinematica del ci- clista. Da queste informazioni vogliamo capire se sia possibile ottimizzare la posizione dell’atleta direttemente su strada, mettendolo nella sua condizione naturale. Vogliamo poi capire se le oscillazioni influiscano sulla resistenza aerodinamica e di conseguenza se il fissaggio della bicicletta in galleria del vento comporti un peggioramento delle grandezze cercate. Effettivamente con la strumentazione utilizzata siamo riusciti a stimare la variazione di area resistente fra le varie posizioni, mettendo poi in relazione la resistenza con la cinematica del ciclista. it_IT
dc.description.tipolaurea LAUREA MAGISTRALE it_IT
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10589/118228 -
dc.language.iso ita it_IT
dc.publisher.country Italy it_IT
dc.publisher.name Politecnico di Milano it_IT
dc.relation.academicyear 2014/2015 it_IT
dc.relation.course INGEGNERIA AERONAUTICA it_IT
dc.relation.school ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione it_IT
dc.subject.keywordseng drag area; sport aerodynamics; cycling it_IT
dc.subject.keywordsita drag area; aerodinamica sportiva; ciclismo it_IT
dc.subject.miur ING-IND/06 FLUIDODINAMICA it_IT
dc.subject.singlekeyword drag area *
dc.subject.singlekeyword sport aerodynamics *
dc.subject.singlekeyword cycling *
dc.subject.singlekeyword drag area *
dc.subject.singlekeyword aerodinamica sportiva *
dc.subject.singlekeyword ciclismo *
dc.title Indagine sperimentale sull'aerodinamica di un ciclista su strada it_IT
dc.type Tesi di laurea Magistrale it_IT
Appare nelle tipologie: Tesi di laurea Magistrale
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