The development of a driver model underlies the study of the coupled dynamics of the driver-vehicle system, with many possible applications. In this work a numerical model has been developed: it allows to replicate the driving experience of a human driver, reproducing his features and characteristics, and giving the possibility to simulate the behavior of different kinds of drivers. The model is divided in two main blocks. The “planning” one defines the trajectory and the velocity profile to be followed, taking into account the properties of the track, of the vehicle and of the driver. The “tracking” control block actuates the interface commands (throttle, brake, steer, clutch, gearshift) to follow the desired references. The behavior of the specific driver is characterized by adapting a list of parameters that define the maximum performances reachable and the features of the tracking control.
Lo sviluppo di un modello di guidatore è alla base dello studio della dinamica del sistema accoppiato veicolo-pilota, con svariate possibili applicazioni. In questo lavoro si è sviluppato un modello numerico che permette di riprodurre l’esperienza di guida di un pilota umano, replicandone caratteristiche e funzionalità e dando la possibilità di simulare il comportamento di differenti tipologie di guidatori. Il modello proposto è diviso in due macroblocchi. Il blocco di “pianificazione” pianifica la traiettoria e il profilo di velocità da seguire, sulla base delle caratteristiche del tracciato, del veicolo e del pilota. Il blocco di “inseguimento” si occupa di definire l’attuazione dei comandi di interfaccia col veicolo (acceleratore, freno, sterzo, frizione, leva del cambio) per seguire i riferimenti pianificati. Il comportamento dei singoli guidatori viene caratterizzato adattando un serie di parametri che definiscono le prestazioni massime raggiungibili dal pilota e le caratteristiche delle logiche di inseguimento.
Sviluppo di un modello numerico di pilota
GIANNINI, DANIELE
2015/2016
Abstract
The development of a driver model underlies the study of the coupled dynamics of the driver-vehicle system, with many possible applications. In this work a numerical model has been developed: it allows to replicate the driving experience of a human driver, reproducing his features and characteristics, and giving the possibility to simulate the behavior of different kinds of drivers. The model is divided in two main blocks. The “planning” one defines the trajectory and the velocity profile to be followed, taking into account the properties of the track, of the vehicle and of the driver. The “tracking” control block actuates the interface commands (throttle, brake, steer, clutch, gearshift) to follow the desired references. The behavior of the specific driver is characterized by adapting a list of parameters that define the maximum performances reachable and the features of the tracking control.File | Dimensione | Formato | |
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