"Water Voices" aims to understand the modern information and one of the most complex current issue such as immigration of unaccompanied minors. Firstly it was conducted both a historical and anthropological research about migration and a study about the modern digital communications. Then, it was made an immersive experience into the HR sector of one ngo in Sicily. According to the results of the analysis and the users requirements it was elaborated a digital strategy that aims emancipation of foreign children by non profit associations. The digital path works with personal branding and transmedia storytelling based on social networks to build confidence and integration for children involved. The cases studies help us realize a realistic benchmark for our output.
Il percorso "Voci d'acqua" si propone di comprendere il fenomeno dell'informazione moderna rapportato a un tema di attualità complesso come l'immigrazione dei minori non accompagnati. Dopo una ricerca sull'argomento e sulle sue origini storiche, condotta parallelamente all'excursus sulla nascita delle moderne comunicazioni digitali, è stata effettuata un'esperienza immersiva di un anno presso una delle associazioni che si occupa di integrazione e tutela minorile nella Sicilia Orientale. Sulla base di questa e dei bisogni esposti dall'utenza nel corso dei mesi, è stata elaborata una strategia digitale che mira all'emancipazione dei minori stranieri dalle associazioni non profit; dopo un percorso basato sulla transmedialità social network, i beneficiari imparano a rappresentare la propria immagine senza artifizi per ottenere un obiettivo di conversione reale. Il confronto con i casi studio ha permesso di costruire un benchmark solido con cui confrontarsi per la creazione di un output realistico e sostenibile.
Voci d'acqua. Una strategia digitale per l'emancipazione social-e dei minori stranieri non accompagnati
GIONFRIDDO, LUCIA
2015/2016
Abstract
"Water Voices" aims to understand the modern information and one of the most complex current issue such as immigration of unaccompanied minors. Firstly it was conducted both a historical and anthropological research about migration and a study about the modern digital communications. Then, it was made an immersive experience into the HR sector of one ngo in Sicily. According to the results of the analysis and the users requirements it was elaborated a digital strategy that aims emancipation of foreign children by non profit associations. The digital path works with personal branding and transmedia storytelling based on social networks to build confidence and integration for children involved. The cases studies help us realize a realistic benchmark for our output.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/125582