This path was born from my internship experience in Artsana that allowed me to observe from inside the values of the brand Pic Solution but also the company’s dynamics especially concerning the services to the employees. My research has been divided in three parts: the first one was about the brand into the healthcare and wellbeing market with particular reference to the Italian context. In the second one, the attention was focused on the study of new technologies with the aim of highlighting the fundamental role of the digital instruments in the new marketing. At the end has been investigated the employer branding and the customer satisfaction to demonstrate the importance of the employees in every company and the fundamental role that they can have in the brand growth. A fundamental value to the research has been provided from the experience I did in the Pic marketing office that allowed me to have access to the archive where I took some relevant insights for the market analysis phase. Afterwards I find it useful to submit an online survey to a group of 270 employees to find out what their real point of view about the Pic brand image and then the perceived value of the internal customers. The match of the data and the info I found allowed me to individuate the community of employees as the effective target of the project: during the survey, in fact, rose a strong knowledge of the brand values that designed them as potential panel of brand building in comparison to a public of customers often difficult to secure loyalty due to the fact that we are talking about a B2B market. Nevertheless, one of this main values “closeness to people” is disregarded right in confront to the internal resources since in the brand image analysis they declare to not feel so close to the brand. Has been studied at this point a communication strategy that allowed me to demonstrate how a brand could improve the engagement through his employees thanks to an integrated system of information and services and how the employees can become real Brand Ambassador.

Questo percorso nasce dalla mia esperienza di stage in Artsana che mi ha permesso di osservare dall’interno, i valori del brand Pic Solution ma anche le dinamiche aziendali riguardo soprattutto ai servizi rivolti ai dipendenti. Ho effettuato una fase di ricerca che è stata divisa in tre parti: La prima riguarda la marca nel mercato salute e benessere con particolare riferimento al contesto italiano. In secondo luogo, l’attenzione si focalizza sullo studio delle nuove tecnologie, allo scopo di evidenziare il ruolo fondamentale degli strumenti digitali nel nuovo marketing. In fine viene indagato L’employer branding e customer satisfaction per dimostrare l’importanza dei dipendenti di ogni azienda e il ruolo fondamentale che possono apportare alla crescita del brand. Un valore fondamentale è stato apportato dall’esperienza all’interno dell’ufficio marketing Pic che mi ha permesso di accedere all’archivio ricavando alcuni insight rilevanti per la fase di analisi del mercato. Dopodiché ho ritenuto utile somministrare una survey online a un gruppo di 270 dipendenti per conoscere il loro punto di vista reale sull’immagine di marca Pic e il valore percepito dai consumatori interni. L’incrocio dei dati e l’informazioni ricavate hanno permesso di individuare la comunità di lavoratori come effettivi destinatari del progetto: durante il questionario infatti è emersa una conoscenza molto forte dei valori di marca che li ha designati come bacino potenziale di brand bulding in confronto a un pubblico di acquirenti spesso difficile da fidelizzare visto che si tratta di un mercato B2B. Tuttavia uno dei questi valori principali “Vicinanza” viene disatteso proprio nei confronti delle risorse interne in quanto nell’analisi brand image dichiarano di non sentirsi molto vicini alla marca. E’ stata dunque immaginata una strategia di comunicazione che permettesse di dimostrare come una marca possa aumentare l’engagement verso i propri dipendenti grazie a un sistema integrato di informazione e servizi e come quest’ultimi possano diventare veri e propri Brand Ambassador.

Faccia di Pic. Una digital strategy per la super community in Artsana

NADERI, SAMANEH
2016/2017

Abstract

This path was born from my internship experience in Artsana that allowed me to observe from inside the values of the brand Pic Solution but also the company’s dynamics especially concerning the services to the employees. My research has been divided in three parts: the first one was about the brand into the healthcare and wellbeing market with particular reference to the Italian context. In the second one, the attention was focused on the study of new technologies with the aim of highlighting the fundamental role of the digital instruments in the new marketing. At the end has been investigated the employer branding and the customer satisfaction to demonstrate the importance of the employees in every company and the fundamental role that they can have in the brand growth. A fundamental value to the research has been provided from the experience I did in the Pic marketing office that allowed me to have access to the archive where I took some relevant insights for the market analysis phase. Afterwards I find it useful to submit an online survey to a group of 270 employees to find out what their real point of view about the Pic brand image and then the perceived value of the internal customers. The match of the data and the info I found allowed me to individuate the community of employees as the effective target of the project: during the survey, in fact, rose a strong knowledge of the brand values that designed them as potential panel of brand building in comparison to a public of customers often difficult to secure loyalty due to the fact that we are talking about a B2B market. Nevertheless, one of this main values “closeness to people” is disregarded right in confront to the internal resources since in the brand image analysis they declare to not feel so close to the brand. Has been studied at this point a communication strategy that allowed me to demonstrate how a brand could improve the engagement through his employees thanks to an integrated system of information and services and how the employees can become real Brand Ambassador.
PORTA, MICHELA
ARC III - Scuola del Design
27-lug-2017
2016/2017
Questo percorso nasce dalla mia esperienza di stage in Artsana che mi ha permesso di osservare dall’interno, i valori del brand Pic Solution ma anche le dinamiche aziendali riguardo soprattutto ai servizi rivolti ai dipendenti. Ho effettuato una fase di ricerca che è stata divisa in tre parti: La prima riguarda la marca nel mercato salute e benessere con particolare riferimento al contesto italiano. In secondo luogo, l’attenzione si focalizza sullo studio delle nuove tecnologie, allo scopo di evidenziare il ruolo fondamentale degli strumenti digitali nel nuovo marketing. In fine viene indagato L’employer branding e customer satisfaction per dimostrare l’importanza dei dipendenti di ogni azienda e il ruolo fondamentale che possono apportare alla crescita del brand. Un valore fondamentale è stato apportato dall’esperienza all’interno dell’ufficio marketing Pic che mi ha permesso di accedere all’archivio ricavando alcuni insight rilevanti per la fase di analisi del mercato. Dopodiché ho ritenuto utile somministrare una survey online a un gruppo di 270 dipendenti per conoscere il loro punto di vista reale sull’immagine di marca Pic e il valore percepito dai consumatori interni. L’incrocio dei dati e l’informazioni ricavate hanno permesso di individuare la comunità di lavoratori come effettivi destinatari del progetto: durante il questionario infatti è emersa una conoscenza molto forte dei valori di marca che li ha designati come bacino potenziale di brand bulding in confronto a un pubblico di acquirenti spesso difficile da fidelizzare visto che si tratta di un mercato B2B. Tuttavia uno dei questi valori principali “Vicinanza” viene disatteso proprio nei confronti delle risorse interne in quanto nell’analisi brand image dichiarano di non sentirsi molto vicini alla marca. E’ stata dunque immaginata una strategia di comunicazione che permettesse di dimostrare come una marca possa aumentare l’engagement verso i propri dipendenti grazie a un sistema integrato di informazione e servizi e come quest’ultimi possano diventare veri e propri Brand Ambassador.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/135283