ABSTRACT: Typically, for decades Car industry has used Clay Modeling as one the main tools to design new models of their automobiles. This technique is used for diverse applications: styling, dimension analysis, reverse engineering, etc. When Clay Model has reached a certain level of maturity, a 3D Scanning process is applied in order to digitalize those surfaces and then continue with the design process by generating Class A Surfaces. When scanning objects, most of the time, this methodology is related to specialized and expensive equipment, specific and controlled facilities (Scan Labs) and finally some natural and artificial light requirements. Not to mention trained people in charge of all these activities. All these factors make scanning a non-appropriate and accessible technique of 3D info acquisition. Above all, the cost of performing this technique surpasses any small design studio or Clay Model independent workshop budgets. Therefore, the aim of this thesis is to prove that Photogrammetry technique could be a suitable (and cheaper) option for 3D info acquisition in the Car Industry, when it is needed to digitalize a Car Clay Model or some portion of it, specifically when generating Car Class A surfaces. No matter if it is interior or exterior car surfaces, with less budget and infrastructure compared to other techniques.

SINTESI: Tipicamente, per decenni l'industria automobilistica ha utilizzato Clay Modeling come uno dei principali strumenti per progettare nuovi modelli delle loro automobili. Questa tecnica e utilizzata per applicazioni diverse: styling, analisi dimensionale, reverse engineering, ecc. Quando il Clay Model ha raggiunto un certo livello di maturità, viene applicato un processo di scansione 3D per digitalizzare tali superfici e quindi proseguire con il processo di progettazione, generando Superfici Classe A. Durante la scansione di oggetti, la maggior parte del tempo, questa metodologia è legata a attrezzature specializzate e costose, strutture specifiche e controllate (Scan Labs) e, infine, alcuni requisiti di luce naturale e artificiale. Per non parlare delle persone addestrate a tutte queste attività. Tutti questi fattori fanno scansione di una tecnica di acquisizione di informazioni 3D non accessibile. Soprattutto, il costo di eseguire questa tecnica supera il bilancio delle piccolo studio di design opure dell'officina di Clay Model. Pertanto, l'obiettivo di questa tesi è quello di dimostrare che la tecnica di fotogrammetria potrebbe essere un'opzione adatta (e meno costosa) per l'acquisizione di informazioni 3D nell'industria automobilistica, quando è necessario digitalizzare un modello di auto argilla o parte di esso, in particolare quando si genera Superfici classe A dell'automobile. Non importa se sono superfici interne o esterne di auto, con meno budget e infrastrutture rispetto ad altre tecniche.

A low cost reverse engineering process for generating class A surfaces from physical mockups

MAGANA PEREZ, JAVIER MAURICIO
2016/2017

Abstract

ABSTRACT: Typically, for decades Car industry has used Clay Modeling as one the main tools to design new models of their automobiles. This technique is used for diverse applications: styling, dimension analysis, reverse engineering, etc. When Clay Model has reached a certain level of maturity, a 3D Scanning process is applied in order to digitalize those surfaces and then continue with the design process by generating Class A Surfaces. When scanning objects, most of the time, this methodology is related to specialized and expensive equipment, specific and controlled facilities (Scan Labs) and finally some natural and artificial light requirements. Not to mention trained people in charge of all these activities. All these factors make scanning a non-appropriate and accessible technique of 3D info acquisition. Above all, the cost of performing this technique surpasses any small design studio or Clay Model independent workshop budgets. Therefore, the aim of this thesis is to prove that Photogrammetry technique could be a suitable (and cheaper) option for 3D info acquisition in the Car Industry, when it is needed to digitalize a Car Clay Model or some portion of it, specifically when generating Car Class A surfaces. No matter if it is interior or exterior car surfaces, with less budget and infrastructure compared to other techniques.
ARC III - Scuola del Design
4-ott-2017
2016/2017
SINTESI: Tipicamente, per decenni l'industria automobilistica ha utilizzato Clay Modeling come uno dei principali strumenti per progettare nuovi modelli delle loro automobili. Questa tecnica e utilizzata per applicazioni diverse: styling, analisi dimensionale, reverse engineering, ecc. Quando il Clay Model ha raggiunto un certo livello di maturità, viene applicato un processo di scansione 3D per digitalizzare tali superfici e quindi proseguire con il processo di progettazione, generando Superfici Classe A. Durante la scansione di oggetti, la maggior parte del tempo, questa metodologia è legata a attrezzature specializzate e costose, strutture specifiche e controllate (Scan Labs) e, infine, alcuni requisiti di luce naturale e artificiale. Per non parlare delle persone addestrate a tutte queste attività. Tutti questi fattori fanno scansione di una tecnica di acquisizione di informazioni 3D non accessibile. Soprattutto, il costo di eseguire questa tecnica supera il bilancio delle piccolo studio di design opure dell'officina di Clay Model. Pertanto, l'obiettivo di questa tesi è quello di dimostrare che la tecnica di fotogrammetria potrebbe essere un'opzione adatta (e meno costosa) per l'acquisizione di informazioni 3D nell'industria automobilistica, quando è necessario digitalizzare un modello di auto argilla o parte di esso, in particolare quando si genera Superfici classe A dell'automobile. Non importa se sono superfici interne o esterne di auto, con meno budget e infrastrutture rispetto ad altre tecniche.
Tesi di laurea Magistrale
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