This work is interested in investigating how communication comes into play when talking about genre and in particular gender stereotypes. In particular, the theme will be typography and how it can be a tool for gender determination, taking as the subject of study editorial projects such as fashion magazines, where stereotypes and male and female roles are often accentuated. The aim is to understand if and how typeface can influence the perception of a certain content, a certain stereotype and become a means through which to communicate a message. The thesis aims to carry out a qualitative investigation with the aim of bringing out the nature of the elements that have the function of marking the genre in editorial products through the printing press. Starting from the collection of empirical data, the aim is to analyse how markers are used to communicate with the consumer. The aim is to understand which are the markers, which are the most used configurations and which expressive elements can be sufficient, even out of context, to allude to the genre. The product category within which the research was chosen is that of American magazines related to the fashion world, as they are rich in examples with explicit or implicit references to the genre, i.e. based on codes and conventions shared with the recipient.
Questo lavoro si interessa di indagare come la comunicazione entra in gioco quando si parla di genere ed in particolare di stereotipi di genere. Nello specifico si tratterà il tema della tipografia e di come essa possa essere strumento di determinazione di genere, prendendo come oggetto di studio progetti editoriali quali riviste di moda, dove gli stereotipi e i ruoli maschili e femminili vengono spesso accentuati. L’obiettivo è quello di capire se e come il carattere tipografico può influenzare la percezione di un certo contenuto, di un determinato stereotipo e diventare mezzo attraverso cui comunicare un messaggio. La tesi si propone di effettuare un’indagine qualitativa col fine di far emergere la natura degli elementi che hanno la funzione di marcare il genere nei prodotti editoriali attraverso la tipografia. Partendo dalla raccolta di dati empirici si vuole analizzare in che modo i marcatori vengano utilizzati per comunicare col consumatore. Lo scopo è quindi capire quali siano i marcatori, quali siano le configurazioni maggiormente utilizzate e quali elementi espressivi possono essere sufficienti, anche decontestualizzati, per alludere al genere. La categoria merceologica all’interno della quale si è scelto di effettuare la ricerca è quella delle riviste americane relative al mondo del fashion in quanto riviste ricche di esempi con riferimenti al genere espliciti o impliciti, ossia basati su codici e convenzioni condivise con il destinatario.
Type first. Tipografia e stereotipi di genere, un'osservazione nell'editoria della moda
GASPARINI, ANNA
2016/2017
Abstract
This work is interested in investigating how communication comes into play when talking about genre and in particular gender stereotypes. In particular, the theme will be typography and how it can be a tool for gender determination, taking as the subject of study editorial projects such as fashion magazines, where stereotypes and male and female roles are often accentuated. The aim is to understand if and how typeface can influence the perception of a certain content, a certain stereotype and become a means through which to communicate a message. The thesis aims to carry out a qualitative investigation with the aim of bringing out the nature of the elements that have the function of marking the genre in editorial products through the printing press. Starting from the collection of empirical data, the aim is to analyse how markers are used to communicate with the consumer. The aim is to understand which are the markers, which are the most used configurations and which expressive elements can be sufficient, even out of context, to allude to the genre. The product category within which the research was chosen is that of American magazines related to the fashion world, as they are rich in examples with explicit or implicit references to the genre, i.e. based on codes and conventions shared with the recipient.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/140868